کلید واژه‌های اصلی بازار ناپدید شد / ناهماهنگی مدیران و ارکان در حمایت از بازار

اخبار مثبت‌گویی عمر کوتاه دارند؛ به گونه‌ای که به شروع جلسه معاملاتی هم قد نمی‌دهند، از طرف دیگر نبود هماهنگی در ارکان،‌ شرکت‌های بزرگ تامین سرمایه،‌ هلدینگ‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری جهت حمایت ادامه‌دار و البته موثر کاملا قابل رویت است.

صدای بورس- مژده ابراهیمی؛ سه کلید واژه مهم اعتماد، شفافیت و جریان نقدینگی عوامل تعیین کننده بازار و البته مغفول در ماه‌های اخیر هستند که متولیان امر فعلا نتوانسته‌اند این گمشده‌های بازار را به اهالی ریسک گریز و ریسک پذیر تحلیل محور نشان دهند.

حسن حسین نیا، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با صدای بورس گفت: بازار سرمایه در شرایطی به استقبال روز دوشنبه ۲۵ بهمن می‌رود که هم‌زمان شاهد بازگشایی بازارهای جهانی در اولین روز هفته خواهیم بود؛ عاملی که متاثر از تنش‌های سیاسی موجود در شرق اروپا، نرخ‌های جالبی را برای نفت ثبت کرد و نفت برنت را به محدوده ۹۵ دلار ارتقا داد و در چند قدمی ۱۰۰ دلاری شدن ایستاد که قبلا توسط موسسات معتبر پیش‌بینی شده بود. هرچند سایر کامودیتی‌ها همچون مس و روی نتوانسته‌اند رشد بالای خود را تا انتهای هفته قبل حفظ کنند اما همچنان مسیر صعود آنها با جمیع شرایط و حتی نرخ تورم بالای آمریکا باز است، تنها فاکتور حساس و احتمالا منفی برای بازارهای جهانی نشست فدرال رزرو به صورت غیرعلنی است که نتایج آن در صورت تسریع و افزایش بیشتر نرخ بهره می‌تواند باعث تضعیف کامودیتی‌ها شود.

وی افزود: در سوی دیگر جهان و در خاورمیانه چشم‌ها به مذاکرات برجامی دوخته شده که شنیده‌ها از سپری شدن روزهای پایانی این نشست‌ها و احتمال حصول نتیجه حکایت دارند، هرچند هیچ چیز قطعی نیست! اما در داخل کشور ما و بازار سرمایه که در بیش از ۱۸ ماه گذشته ثابت کرده است، هیچ توجهی به اخبار و اتفاقات پیرامون خود ندارد و تر و خشک را با هم می‌سوزاند شاهد منفی‌های پی در پی و به ویژه طبق پیش‌بینی‌ها پس از ۲۲ بهمن هستیم.

حسین نیا بیان کرد: تمام اخبار منفی همچون افزایش نرخ خوراک و انرژی برای شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی و همچنین فلزات اساسی، در کنار افزایش نرخ حقوق مالکانه دولتی معادن، با پشتکار و جدیت کارشناسان بازار سرمایه و همچنین مسئولان سازمان بورس تا حدودی تلطیف شد و تلاش‌ها برای کاهش ریسک‌های موجود ادامه دارد ولی گویا همچنان بازار دو حلقه مفقوده شفافیت و اعتماد را پیدا نکرده است، حلقه‌های گسسته شده از زنجیره بازار سرمایه که با دخالت‌های دولت و برخی مسئولان به چالشی اساسی برای هدایت جریان نقدینگی به سمت بازار سرمایه بدل شده است

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، اخبار مثبت گویی عمر کوتاه دارند؛ به گونه‌ای که به شروع جلسه معاملاتی هم قد نمی‌دهند، از طرف دیگر نبود هماهنگی در ارکان،‌ شرکت‌های بزرگ تامین سرمایه، هلدینگ‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری جهت حمایت ادامه‌دار و البته موثر کاملا قابل رویت است.
وی افزود: به هر نحو و با هر سبک تحلیلی که به شرایط شرکت‌های بزرگ بازار سرمایه نگاه شود ارزنده بودن بسیاری از آنها برای همگان مسجل شده است چه آنکه حتی اگر سود سال آینده شرکت‌ها با وجود شرایط خاص جهانی و تغییرات اقلیمی و تورم بین‌المللی و سوپرسایکل موجود، کاهش یابد، با توجه به در پیش بودن فصل مجامع در ۴ ماه آینده و در نظر گرفتن سود موجود در دل شرکت‌ها، متعلق به سال ۱۴۰۰ منفی‌های اخیر با ارزش واقعی بازار فاصله معناداری دارد و برای سرمایه‌گذاران خصوصی و بلندمدت و حتی شرکتی، می‌تواند مامن امنی برای کسب انتفاع در بازاری با p/e تحلیلی زیر ۸ باشد.

حسین نیا بیان داشت: برای بازار فردا نیز همچون روزهای اخیر نمی‌توان افق مثبتی را متصور بود؛ مگر این که مجددا شرکت های حقوقی برای خرید در نمادهای شاخص ساز همچون پالایش و معادن و فلزات اساسی فعال شوند که البته با شرایط قیمت های جهانی هم می تواند همخوانی داشته باشد؛ در غیر این صورت توان فعالان حقیقی بازار در سمت خرید بسیار پایین آمده و همچنان شاهد خروج سرمایه اشخاص حقیقی از بازار خواهیم بود، در نمادهای خودرو سازی هم هر چند اخبار خوبی به بازار مخابره می‌شود، ولی دو خودروساز بزرگ همچنان حالت نوسانی و رفت و برگشتی را حفظ کرده و فعلا علائم شروع رشد قیمتی را که نشانه آن می تواند حجم معاملات بالا باشد، مشاهده نمی کنیم.

این فعال بازار سرمایه اظهار داشت: صنعت پتروشیمی همچنان مشغول اصلاح p/e با دید سال آینده است و به نظر نمی‌رسد بدون حمایت‌های اساسی از آن به رغم بهبود کرک اسپرد و قیمت‌های جهانی در کوتاه مدت شاهد تحرک خاصی در این گروه باشیم.

وی تصریح کرد: در بازار فردا هم انتظار می‌رود تک سهم‌ها بیشتر جلوه گری کنند و البته خبر ثبت افزایش سرمایه شستا می‌تواند فشار فروش را در روزهای بعد تا حدودی افزایش دهد. با نزدیک شدن به شروع ماه پایانی سال باید ببینیم آیا اقداماتی همچون افزایش دامنه نوسان در برخی سهام عملیاتی خواهد شد یا خیر، وقوع این اتفاق با توجه به روحیه نوسانگیری در برخی اهالی بازار سرمایه که در ماه‌های گذشته برای انتفاع بیشتر خروج کرده‌اند و به بازارهای موازی روی آورده‌اند، می‌تواند تحریک کننده باشد. همچنین توجه به نوسانات دلار در بازار آزاد هر چند برای برخی حائز اهمیت است ولی به لحاظ مرجع بودن دلار نیمایی و نوسانات محدود و کنترل شده آن ریسک خاصی از این بابت متوجه تحلیل حساسیت سود شرکت‌ها نخواهد شد و سه کلید واژه اعتماد، شفافیت و جریان نقدینگی عوامل تعیین کننده بازار و البته مغفول در ماه‌های اخیر هستند که متولیان امر فعلا نتوانسته‌اند این گمشده‌های بازار را به اهالی ریسک گریز و ریسک پذیر تحلیل محور نشان بدهند.

کد خبر 446842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =