حمایت دستوری این بار در بورس/  نفع و ضرر سهامداران در چیست؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: حمایت دستوری از بازار سرمایه توسط صندوق تثبیت رویکردی تدافعی است که در عمل به زیان بازار تمام می‌شود.

صدای بورس - محبوبه قرمزچشمه؛ در اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت موظف شده است برای انتشار اوراق مالی اسلامی توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه، بخشی از سهام متعلق به خود در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس یا فرابورس را به مدت سه سال نزد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه توثیق کند. کارشناسان بازار سرمایه این موضوع را مورد نقد و بررسی قرار داده‌اند.

مدافعان در دفاع چه می‌گوید؟

امیرمهدی صبایی، رئیس هیأت عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه در ارتباط با اصلاحیه بودجه ۱۴۰۱ گفت: صندوق تثبیت بازار سرمایه مجاز است نسبت به انتشار اوراق اسلامی به پشتوانه سهام توثیق شده دولت اقدام کند. دولت دارایی‌های بسیار زیادی در تملک دارد، با این اصلاحیه بودجه ۱۴۰۱، صندوق تثبیت بازار سرمایه به پشتوانه این دارایی‌ها می‌تواند به انتشار انواع اوراق بدهی از جمله اوراق اجاره سهام اقدام کند. درواقع دولت به دنبال این است که صندوق تثبیت به پشتوانه دارایی‌های سریع‌المعامله (سهام) که در تملک دولت است، تامین مالی کند.

اثر اصلاحیه بودجه ۱۴۰۱ بر بازار سرمایه
رئیس هیأت عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه در ارتباط با اثر این اصلاحیه بر بازار سرمایه گفت: این اصلاحیه قدرت تامین مالی صندوق تثبیت بازار را بالا می‌برد و صندوق از منابعی به جز منابع روتین تامین مالی که در اساسنامه پیش‌بینی شده، می‌تواند خود را به نقدینگی جدید تجهیز کند. هر چقدر صندوق تثبیت بازار سرمایه به لحاظ نقدینگی پشتوانه قوی‌تری داشته باشد، می‌تواند ماموریت خود در روزهای بحرانی را بهتر انجام دهد.

صبایی بیان کرد: اثر این مصوبه افزایش و ارتقای توان تامین مالی صندوق تثبیت بازار سرمایه به پشتوانه سهام و دارایی‌های متعلق به دولت است که می‌تواند صندوق تثبیت بازار سرمایه را در راستای بهتر انجام دادن ماموریت و وظایف به نقدینگی بیشتری تجهیز کند.

حمایت دستوری این بار در بورس/  نفع و ضرر سهامداران در چیست؟
صندوق تثبیت برای حمایت دستوری در مواقع بحران به دنبال
تامین مالی به شیوه اوراق فروشی است. دور باطلی
که از یک طرف سبب تضعیف کل بازار می‌شود و از طرف دیگر
با حمایت دستوری از تعدادی سهم
به دنبال حمایت از کل بازار است.

حمایت از بازار به چه قیمتی؟

سید محمدرضا اعلمی کارشناس بازار سرمایه با انتقاد از عملکرد دولت نسبت به صندوق تثبیت بازار سرمایه گفت: یکی از اقداماتی که تاکنون سبب ضعیف شدن بازار سرمایه شده، نحوه تامین مالی دولت و رویکرد آن نسبت به انتشار اوراق مالی اسلامی است.

وی با اشاره به اعلام دولت مبنی بر اینکه میزان انتشار اوراق مالی اسلامی توسط دولت، نصف جریان پول ورودی به بازار سرمایه است، گفت: این موضوع تاییدی بر این مدعاست که خود سیاست‌گذاران اقتصادی دولت نیز می‌دانند که رویکرد اوراق فروشی، مانع رشد بازار می‌شود.

حمایت دستوری به بازار سرمایه رسید
وی افزود: حال دولت به دنبال حمایت دستوری از بازار سرمایه توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه است. رویکردی تدافعی که در عمل به زیان بازار تمام می‌شود. چرا که صندوق تثبیت برای حمایت دستوری در مواقع بحران به دنبال تامین مالی به شیوه اوراق فروشی است. دور باطلی که از یک طرف سبب تضعیف کل بازار می شود و از طرف دیگر با حمایت دستوری از تعدادی سهم به دنبال حمایت از کل بازار است.


بیشتر بخوانید:

بندی به نفع تثبیت صندوق تثبیت بازار سرمایه/ تاثیر اصلاحیه بودجه ۱۴۰۱ بر بورس


چرا فقط حمایت از چند سهم

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: حمایت از تعدادی سهم و نادیده گرفته شدن سایر سهم‌ها، این ذهنیت را ایجاد می‌کند که مثبت شدن شاخص کل بورس سبب مثبت شدن دیگر شاخص‌ها از جمله شاخص هم وزن می‌شود اما در باطن امر سبب نادیده گرفته شدن حمایت‌های صحیح از واقعیت بازار می‌شود.

چرا فقط حمایت از چند سهم
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: حمایت از تعدادی سهم و نادیده گرفته شدن سایر سهم‌ها
، این ذهنیت را ایجاد می‌کند که مثبت شدن شاخص کل بورس سبب مثبت شدن دیگر شاخص‌ها از جمله شاخص هم وزن می‌شود اما در باطن امر سبب نادیده گرفته شدن حمایت‌های صحیح از واقعیت بازار می‌شود.


وی با بیان این که رویکردهای تدافعی و مقطعی مانع رشد و توسعه مناسب بازار می‌شود، گفت: رویکرد اوراق فروشی همچنان بازار را ضعیف نگه داشته و حمایت از برخی سهام سبب ایجاد رانت و عدم شفافیت می‌شود و کارایی بازار را زیر زیر سوال می‌برد.

راهکار چیست؟

اعلمی گفت: برگرداندن اعتبار و اعتماد به بازار سرمایه و تعدیل سیاست تامین مالی به صورت انتشار اوراق مالی اسلامی و کاهش نرخ بهره بین‌ بانکی می‌تواند یک حمایت کلی از همه بخش‌های بازار سرمایه باشد که در میان مدت سبب قوت نسبی بازار می‌شود.

کد خبر 446702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    0 0
    مفید و کارشناسانه بود