انتظار در اوج!/ کُت تن کیست ؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر توافق شود به صورت مستقیم بانکی‌ها و به صورت غیر مستقیم همه صنایع و گروه‌ها بواسطه غیر جذاب شدن بازارهای موازی و کاهش تدریجی نرخ بازدهی اوراق بدهی از توافق سود می‌برند.

صدای بورس- محبوبه‌ قرمزچشمه؛ گزارش‌های عملکرد پاییز، ۹ماهه و یک ماهه اول زمستان شرکت‌های بورسی مثبت ارزیابی می‌شود اما در بازار سرمایه آنچنان نقدینگی جابجا نمی‌شود که بتواند شاخص کل بورس را تکانی در خور توجه بدهد. چشم‌ها به نتیجه مذاکرات است اینکه اگر توافق شود چه صنایعی منتفع می‌شوند، مهمترین موضوع داغ مباحث بورسی است.

احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه در ارتباط با اینکه کدام صنایع بیشترین انتفاع را از نتیجه مثبت مذاکرات می‌برند، به صدای بورس گفت: این موضوع را در ۲ بخش می‌توان مورد توجه قرار داد، صنایعی که به شکل مستقیم از مذاکرات تاثیر می‌پذیرند و صنایعی که غیرمستقیم منتفع می‌شوند.

گروه بانکی‌ها به طور مستقیم از محل توافقات سود می‌برند

وی بیان کرد: در شرایط کنونی بازار سرمایه، گروه بانکی‌ها به طور مستقیم از محل توافقات سود می‌برند زیرا با کاهش نرخ سود سپرده، عملیات اصلی بانک‌ها منجر به سود می‌شود.
وی با اشاره به اینکه بانک‌ها با منابعی که جمع آوری می‌کنند، تسهیلات پرداخت می‌کنند، گفت: با کاهش نرخ سود انتظار داریم تجدید منابع با قیمت پایین‌تری برای بانک‌ها مواجهه شود و بخش عملیات اصلی بانک‌ها با سودآوری مواجه شود.
وی با اشاره به بخش کارمزد بانک‌ها نیز گفت: در بخش کارمزد به خصوص بانک‌هایی که در بحث ارزی فعال هستند، می‌توانند کارمزد خوبی روی مبادلات ارزی به دست بیاورند.

اشتیاقی گفت: سایر صنایع و گروه‌ها به شکل غیرمستقیم از موضوع مذاکرات منتفع خواهند شد و عمده آن نیز بر می‌گردد به اینکه انتظار داریم نرخ اوراق بدهی با کاهش مواجه شود و از این حالت امروز که بازدهی سالانه ۲۴ درصد است، سوق پیدا کند به سمت ۲۰ درصد (بنا به آن یک بندی که در ۱۰ بند ستاد اقتصادی دولت مصوب شد).


بیشتر بخوانید:

۹پاسخ کارشناسی به سوال: کدام صنایع از توافق سود می‌برند؟


وی افزود: وزیر اقتصاد هم اعلام کرد بانک مرکزی مکلف است، نرخ سود بین بانکی و با ورود در اوراق و عملیات خرید و فروش اوراق ثانویه بدهی، این دو بازار را به سمت ۲۰ درصد سوق دهد.

می‌توانیم دارایی‌های ارزی را به دارایی‌های ریالی تبدیل کنیم
کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: به نظرم اگر توافق انجام شود، دلار بلوکه شده بانک مرکزی آزاد می‌شود و ما حداقل ۱۵ میلیارد دلار در کره جنوبی و عراق داریم که اگر به تدریج به فروش برساند بدون اینکه پایه پولی و حجم نقدینگی اضافه شود، می‌توانیم دارایی‌های ارزی را به دارایی‌های ریالی از جمله اوراق بدهی تبدیل کنیم.

کد خبر 446500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =