قطع گاز ضربه خود را ضرد؛ کاهش درآمد ۵۸ درصدی شپدیس و افت EPS در پاییز ۱۴۰۰

نکته نگران کننده این است که درآمد فروش دی ماه شپدیس نسبت به آذر ماه ۵۸ درصد کاهش یافته و این درآمد نسبت به آبان ۳۳ درصد کاهشی بوده و نسبت به مهر ماه ۲۲ درصد کاهش یافته است.

صدای بورس- وحید بلالی؛ شپدیس یکی از نمادهای خوب و سودساز بازار سرمایه است البته در ماه‌های اخیر با توجه به محدودیت‌ها وضع خوبی از لحاظ فروش ندارد.

در صورت‌مالی ۳ ماهه منتهی به انتهای آذر ماه سال جاری درآمدهای عملیاتی شپدیس با افزایش ۱۰۲ درصدی به ۹۴۳۸ میلیارد تومان رسیده است، اما هزینه‌های عملیاتی این نماد با افزایش ۱۶۱ درصدی به ۳۷۷۹ میلیارد تومان رسیده است.

نسبت هزینه به درآمد در سه ماهه منتهی انتهای آذر ماه سال جاری با افزایش ۹ درصدی نسبت به سال گذشته در همین مدت زمانی به ۴۰ درصد رسیده است.

در صورت‌مالی سه ماهه حاشیه سود خالص و ناخالص این نماد ۶۰ درصد بوده در حالی که صورت‌مالی سال گذشته در همین مدت زمانی حاشیه سود ناخالص ۶۹ درصد و حاشیه سود خالص ۶۲ درصد بوده است.

EPS این نماد در صورت‌مالی ۳ ماهه با کاهش قابل توجهی نسبت به EPS تی تی ام به ۹۳۸۴ ریال رسیده است، در صورتی که EPS تی تی ام این نماد در تابلوی معاملات ۲۵۳۹۴ ریال درج شده است. در سه ماه اخیر PبهE این نماد به شدت افزایش یافته و از ۵ واحد به ۱۳.۹ واحد رسیده که برای یک نماد اصلا قابل قبول نیست، نسبت Pبه S این نماد در این سه ماه اصلا قابل قبول نبوده و در جایگاه ۸.۳ قرار دارد که برای یک شرکت در جایگاه شپدیس اصلا خوب نیست.

اما نکته نگران کننده این است که درآمد فروش دی ماه شپدیس نسبت به آذر ماه ۵۸ درصد کاهش یافته و این درآمد نسبت به آبان ۳۳ درصد کاهشی بوده و نسبت به مهر ماه ۲۲ درصد کاهش یافته است. البته این کاهش تولید و فروش به علت محدودیت‌های استفاده از گاز بوده که خود شرکت نیز اعلام کرده است. در اطلاعیه این شرکت آمده است: «با توجه به محدودیت‌ها و قطعی گاز اعلامی از سوی شرکت ملی گاز ایران مبنی بر رعایت محدودیت مصرف گاز، این شرکت به ناچار تاریخ شروع تعمیرات اساسی خود را زودتر از برنامه تعیین شده آغاز نموده است.»

پیش‌بینی می‌شود بعد از اتمام فصل سرما و در بهار این شرکت می‌تواند باز هم فروش‌های رویایی خود در فصل بهار و تابستان را تکرار کند.

این کاهش سودسازی در قیمت سهام نیز اثر گذاشته و شپدیس ۲ ماه است که درگیر روند نزولی شده است.

قطع گاز ضربه خود را ضرد؛ کاهش درآمد ۵۸ درصدی شپدیس و افت EPS در پاییز ۱۴۰۰

شپدیس اگر نتواند این روند صعودی را حفظ کند درگیر روندی نوسانی طولانی‌تری خواهد شد.

کد خبر 446482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =