داستان ناتمام برجام و ریزش دوباره بازار

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال در صورتی که موضوع برجام تعیین تکلیف نشود، می‌توان شاهد ریزش شدیدتر در بازار باشیم.

صدای بورس- مژده ابراهیمی؛ روند بلندمدت بهترین راه برای تحلیل آینده بازار، بررسی متغیرهای تاثیرگذار بر بازار سرمایه است و یکی از مهمترین متغیرهای اثرگذار این روزهای بازار ما موضوع برجام است.
اشکان چهره نگار، عضو هیات مدیره سبدگردان نوین نگر آسیا در گفت‌وگو با صدای بورس گفت: بازار سرمایه ما همواره تحت تاثیر نرخ دلار بوده است و در حال حاضر با توجه به مذاکرات وین، این تاثیرپذیری بیشتر شده است.
وی افزود: به فعالان بازار در خصوص پیش‌بینی روند معاملات در کوتاه‌مدت توصیه اکید می‌شود به روند تغییرات روزانه نرخ ارز توجه ویژه داشته باشند.
چهره نگار عنوان کرد: همان‌طور که در بالا ذکر شد، روند معاملات فردا کاملا بستگی به نرخ دلار امروز دارد، از آنجایی که دو روز ریزش شدید در بازار را شاهد بودیم، احتمال می‌رود فردا بازار در محدوده صفر یا منفی دو درصد آغاز به کار کند و پس از گذشت نیمه نخست معاملات با ریز شدن در قیمت‌گذاری دلار، فردا بازار روند خود را مشخص کند، اما اگر دلار تا پایان معاملات امروز روند کاهشی داشته باشد، با تاثیرگذاری بر معاملات بورس، فردا شاهد ریزش مجدد شاخص هستیم.
عضو هیات مدیره سبدگردان نوین نگر آسیا بیان کرد: در خصوص روند بلندمدت نیز بهترین راه برای تحلیل آینده بازار، بررسی متغیرهای تاثیرگذار بر بازار سرمایه است و یکی از مهمترین متغیرهای اثرگذار این روزهای بازار ما موضوع برجام است.
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: از آنجا که موضوع تحقق یا عدم تحقق برجام می‌تواند تاثیرات کاملا متفاوتی روی متغیرهایی مانند نرخ ارز، تورم و یا نرخ بهره بانکی داشته باشد، مشخص شدن نتیجه آن می‌تواند صنایع پیشرو در آینده را مشخص کند.
وی افزود: به دلیل مسائل گفته شده تا زمانی که نتیجه برجام مشخص نشود تحرکات خاصی از سمت تقاضا دیده نخواهد شد و از طرف دیگر به دلیل این که همواره سهام جزء نقدشونده‌ترین دارایی هر سبد سرمایه‌گذاری است، همواره شاهد فروشندگان در بازار هستیم؛ به همین دلیل در اکثر مواقع قیمت‌ها با ارزش معاملات پایین و حجم معاملات کم در حال کاهش هستند.
به گفته این فعال بازار سرمایه، با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال نیز در صورتی که موضوع برجام تعیین تکلیف نشود، می‌توان شاهد ریزش شدیدتر در بازار باشیم.

کد خبر 446469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =