سرنوشت گره خورده دلار با مذاکرات

با توجه به ریسک‌های سیاسی موجود و چشم‌انداز سرمایه‌گذاران از آینده‌ مذاکرات به عنوان مهمترین عامل اثرگذار بر قیمت دلار، نرخ برابری ریال به دلار می‌تواند فاصله‌ قابل توجهی با ارزش داشته باشد.

صدای بورس- مژده ابراهیمی؛ با توجه به محاسبات صورت گرفته، با فرض سال پایه ۱۳۷۱ و تغییرات نرخ تورم سالانه، ارزش دلار بر اساس روش PPP برای سال ۱۴۰۰ در محدوده ۲۳۰.۰۰۰ ریال قرار دارد، ولی با فرض پیش‌بینی نرخ تورم بر اساس گزارش‌های IMF برای ایران و آمریکا، این نرخ برای سال ۱۴۰۱ در محدوده ۲۸۰.۰۰۰ ریال قرار خواهد داشت.

شهاب خدابخشیان، تحلیلگر شرکت مشاور سرمایه‌گذاری فاینتک در گفت‌وگو با صدای بورس گفت: نرخ برابری جفت ارزها مانند سایر دارایی‌ها، دارای ارزش بوده و قیمت آن در بازار مشخص می‌شود.
وی افزود: ارزش این نرخ‌ها از روش‌های مختلفی از جمله قدرت نسبی اقتصادی (relative economic strength)، مدل‌های اقتصادسنجی (econometric models) و برابری قدرت خرید (purchasing power parity) محاسبه می‌شود.
خدابخشیان عنوان کرد: معروفترین روش‌های فوق، برابری قدرت خرید (PPP)، اساس نرخ مبادله را برابر با نسبت هزینه‌های دو سبد کالای یکسان در دو کشور بر حسب ارزهای ملی می‌سنجد. بر مبنای این روش، تفاوت نرخ تورم بین دو کشور می‌تواند نرخ برابری ارزها را مشخص کند؛ چراکه نماینده تغییرات قدرت خرید است. هرچند ممکن است شاخص دقیقی نباشد.
تحلیلگر مشاور سرمایه‌گذاری فاینتک بیان کرد: باتوجه به محاسبات صورت گرفته، با فرض سال پایه ۱۳۷۱ و تغییرات نرخ تورم سالانه، ارزش دلار بر اساس روش PPP برای سال ۱۴۰۰ در محدوده ۲۳۰.۰۰۰ ریال قرار دارد. همچنین با فرض پیش‌بینی نرخ تورم بر اساس گزارش‌های IMF برای ایران و آمریکا، این نرخ برای سال ۱۴۰۱ در محدوده ۲۸۰.۰۰۰ ریال قرار خواهد داشت.
به گفته وی، با توجه به ریسک‌های سیاسی موجود و چشم‌انداز سرمایه‌گذاران از آینده‌ مذاکرات به عنوان مهمترین عامل اثرگذار بر قیمت دلار، نرخ برابری ریال به دلار می‌تواند فاصله‌ قابل توجهی با ارزش داشته باشد؛ کما این‌که این اتفاق در دو سال اخیر رخ داده است و در صورت آزاد شدن منابع دلاری ایران، می‌توان قیمت دلار را در محدوده محاسبات صورت گرفته پیش‌بینی کرد.

کد خبر 446463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =