دستور سبزپوشی شاخص دردی را دوا نمی‌کند

برای فردا انتظار بازاری کم رمق و متعادل را داریم تا ببینیم که آیا اکثر نمادها و حتی شاخص کل بالای محدوده‌های مقاومتی که به تازگی شکسته‌اند، تثبیت می‌کنند یا خیر.

صدای بورس- مژده ابراهیمی؛ در حال حاضر شاهد خرید و فروش و چرخش نقدینگی بر اساس اخبار برجام هستیم، ولی نشانه‌های برگشت بازار و اتمام روند نزولی هنوز مشاهده نمی‌شود. باید گفت نشانه‌های برگشت بازار به معنی مثبت شدن چند روزه بازار نیست؛ بلکه به معنی ورود پول‌های سنگین و به تبع این ورود، افزایش حجم و ارزش معاملات روزانه است.

هابیل خاوری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با صدای بورس گفت: در معاملات امروز شاهد خروج ۳۳۱ میلیارد تومان پول از سوی حقیقی‌های بازار بودیم و همچنین ارزش معاملات هم چیزی در حدود ۳۷۰۰ میلیارد تومان بود که این اعداد همچنان اعداد پایینی برای ارزش معاملات است. در معاملات امروز شاخص کل مثبت بود اما شاخص هم وزن منفی.
وی افزود: در خصوص شرایط و وضعیت بازار می‌توان عنوان کرد که حال این روزهای بازار بسیار شبیه به حال و هوای حاکم بر بازار در دوره اول ریاست جمهوری آقای روحانی است. در آن زمان هم جریانات مربوط به برجام وجود داشت و هر روز شاهد مخابره شدن اخبار ضدونقیض زیادی در خصوص توافق بودیم که اگر خبر از حصول توافق می‌آمد، باعث می‌شد که یک سری از سهم‌ها به صف خرید برسند و بعد از چند روز شاهد بودیم که خبر موکول شدن مذاکرات به دور بعد منتشر می‌شد که باعث به صف فروش رسیدن همان نمادها می‌شد.
خاوری بیان کرد: در حال حاضر هم باید به این نکته توجه داشت، مخصوصا سهامداران عزیزی که سال ۹۹ وارد بازار شده‌اند و پرتفوی آنها در ضررهای بالای ۵۰ درصد است، نباید انتظار داشته باشیم که حرکت‌های صعودی و مقطعی بازار باعث خروج آنها از از زیان شود.
به گفته وی، حرکت‌های برگشتی بازار را نمی‌توان حرکت‌هایی تلقی کرد که سبد سهام افراد زیان‌دیده به سوددهی برسند و با نگاه به سابقه معاملات در گذشته و تاثیر شرایط برجام بر روند معاملات می‌توانیم عنوان کنیم که اگر سهمی قرار است اصلاح کند، حتی با توافق برجام هم نمی‌توان جلوی اصلاح آن سهم را گرفت و حتی برعکس؛ چراکه صعود و یا نزولی بودن بازار به عوامل متعددی بستگی دارد.
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر شاهد خرید و فروش و چرخش نقدینگی بر اساس اخبار برجام هستیم، اما در بازار نشانه‌های برگشت بازار و اتمام روند نزولی هنوز هم مشاهده نمی‌شود و باید به این نکته توجه کنیم که نشانه‌های برگشت بازار به معنی مثبت شدن چند روزه بازار نیست؛ بلکه به معنی ورود پول‌های سنگین و به تبع این ورود، افزایش حجم و ارزش معاملات روزانه است که متاسفانه همچنان شاهد حجم و ارزش پایین معاملات در بازار هستیم.
وی بیان کرد: در این چند روزه شاهد این بودیم که قیمت نفت به بالای ۹۰ دلار رسید و اکثر فعالان بازار در پیش‌بینی‌های خود این گونه عنوان می‌کردند که گروه پالایشی باید صف خرید قفل باشند و روند صعودی را برای آنها پیش‌بینی می‌کردند!!! ولی آنچه در بازار امروز رخ داد عکس تحلیل این دوستان بود!! چرا؟؟
خاوری اظهار داشت: لازم است به این نکته توجه ویژه داشته باشیم که پارامترهای موثر بر گروه پالایشی، قیمت نفت به تنهایی نیست!! بلکه قیمت نفت یکی از دلایل موثر بر قیمت سهم‌های گروه پالایشی است. در اکثر گروه‌ها از قبیل پتروشیمی، فلزات اساسی و... نیز شاهد این دیدگاه‌های اشتباه هستیم؛ پس نباید بررسی‌های بازار را به قیمت‌های لحظه‌ای بازارهای جهانی ارتباط دهیم.
وی افزود: باید در نظر گرفت که اقتصادهای پویا و اقتصادهای آزاد هستند که بر اساس قیمت‌های جهانی حرکت می‌کنند، پس انتظار این که در اقتصادی که صادرات و واردات آن و همچنین نرخ ارز و... در دستان دولت است و پویا نیست، کاملا غیراصولی است که بازار سهامش را به قیمت‌های لحظه‌ای جهانی ارتباط دهیم. پس مسائل فاندامنتال جهانی و قیمت‌های جهانی را در بازه‌های حداقل ۵ سال به بالا باید مورد بررسی قرار دهیم نه ۱ روزه و ۱ ماهه!!!.
این فعال بازار سرمایه عنوان کرد: در خصوص بازار فردا ۱۷ بهمن ماه این نکته را باید مد نظر قرار دهیم که شاخص کل در یک کانال نزولی قرار دارد که هم اکنون در تلاش برای رسیدن به سقف این کانال، یعنی محدوده ۱ میلیون و ۳۴۰ هزار واحدی است‌. این نکته را نیز باید مد نظر قرار داد که شاخص به تازگی مقاومت تکنیکالی ۱ میلیون و ۲۹۰ هزار واحدی خود را پشت سر گذاشته است و جابجایی سهام در اکثر نمادها امری طبیعی است. همچنین برای فردا انتظار بازاری کم رمق و متعادل را داریم تا ببینیم که آیا اکثر نمادها و حتی شاخص کل بالای محدوده‌های مقاومتی که به تازگی شکسته‌اند، تثبیت می‌کنند یا خیر.

کد خبر 446344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =