چین ۴ میلیون بشکه نفت از ایران خرید

به نظر می رسد با توجه به تنش های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه و شرق اروپا قیمت نفت در بازارهای جهانی همچنان صعودی باشد.

به گزارش صدای بورس، در یک ماه اخیر قیمت نفت ۱۵ درصد افزایش یافت و تنش‌های ژئوپلیتیکی در سرتاسر جهان نیز بالا گرفت، با این حال اعضای اوپک تنها ۱۶ دقیقه زمان لازم داشتند تا تصمیم بگیرند که به افزایش تولید خود طبق برنامه ریزی های قبلی پایبند باشند.

ظاهراً در نشست روز چهارشنبه سران اوپک هیچ بحث طولانی در مورد شکست کشورهای عضو گروه تولیدکننده در رسیدن به اهداف خود صورت نگرفت.

این در حالی است که این ماه یکی از شلوغ‌ترین ماه‌ها در عرصه ژئوپلیتیک در سال‌های اخیر بوده است به طوری که تنش و جنگ احتمالی بین روسیه و اوکراین بالاگرفته، در قزاقستان ناآرامی‌های کم سابقه‌ای بوجود آمده، در مذاکرات هسته‌ای بین ایران و آمریکا نشانه‌هایی از پیشرفت دیده شده و تأسیسات اماراتی مورد حمله پهپادهای یمنی قرار گرفت.

اوپک پلاس که سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش به رهبری روسیه است با افزایش اندک تولیدات خود در ماه مارس موافقت کرد و هدف تولید نفت خود را ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داد.

قیمت نفت خام برنت دریای شمال در ۲۸ ژانویه به بالاترین سطح هفت ساله خود یعنی ۹۱.۷۰ دلار در هر بشکه رسید و در حال حاضر حدود ۹۰ دلار معامله می‌شود.

برخی از نمایندگان اوپک پلاس گفتند که آخرین مرحله رشد قیمت نفت ناشی از نگرانی در مورد کاهش عرضه به دلیل درگیری‌های ژئوپلیتیکی است.


بیشتر بخوانید: تولید نفت ایران زیاد می شود؟


یکی از نمایندگان به رویترز گفت: «قیمت‌های نفت نه به دلیل عوامل بنیادی بازار، بلکه به دلیل ژئوپلیتیک بالا است».

در ماه جاری علاوه بر بحران بین‌المللی بر سر اوکراین، یمنی‌ها هواپیماهای بدون سرنشین را روانه امارات متحده عربی کردند.

استفان برنوک، تحلیلگر بازار نفت در این خصوص گفت: «با ادامه بن‌بست روسیه و اوکراین و تحریک حوثی در یمن، یک امتیاز ژئوپلیتیکی در قیمت‌های نفت ایجاد می‌شود.

یکی دیگر از نمایندگان اوپک پلاس در پاسخ به سوالی درباره عامل اصلی افزایش اندک تولید اوپک گفت: «این تصمیم برای همه مناسب است، چه آنهایی که ظرفیت افزایش عرضه خود را دارند و چه آنهایی که این ظرفیت را ندارند».

وی با اشاره به کاهش ظرفیت برخی از اعضا اوپک افزود: با این تصمیم انسجام گروه را حفظ می‌کنیم و بحث‌های چالشی را به بعد واگذار می‌کنیم.

داده‌های اوپک پلاس نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۱ این گروه به طور متوسط بیش از ۸۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از اهداف تولید خود نفت تولید کرده است، زیرا برخی از تولیدکنندگان - عمدتاً کشورهای آفریقای غربی - با کمبود سرمایه گذاری در این زمینه مواجه بودند.

تنها تعداد کمی از تولیدکنندگان بیشتر از ظرفیت مازاد جهانی نفت در اختیار دارند که از آن جمله می‌توان به عربستان سعودی، امارات متحده عربی و عراق اشاره کرد.

بسیاری از تحلیلگران، از جمله گلدمن ساکس می‌گوید که ظرفیت مازاد بسیار کم می‌تواند قیمت نفت را در اواخر امسال به بالای ۱۰۰ دلار برساند.

تحریم‌های ایالات متحده همچنین میلیون‌ها بشکه تولید نفت در ایران و ونزوئلا را متوقف کرده است.

این تصمیم اوپک به گروه زمان بیشتری می‌دهد تا منتظر جهت‌گیری مذاکرات هسته‌ای ایران با غرب باشد که راه را برای لغو تحریم‌های صادرات نفت از عضو اوپک هموار می‌کند.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا این هفته گفت که مذاکرات غیرمستقیم بین ایالات متحده و ایران در حال وارد شدن به "تصمیمات نهایی" است و همه طرف‌ها باید تصمیمات سیاسی سختی اتخاذ کنند.

در همین حال، جواد اوجی، وزیر نفت ایران گفته است که تهران آماده بازگشت سریع به بازار نفت است و می‌تواند عرضه را به میزان ۱.۵ میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

به گزارش مهر، در ماه جاری، گمرک چین اولین واردات نفت خام ایران را در یک سال گذشته با وجود تحریم‌های مداوم گزارش داده است و نزدیک به ۴ میلیون بشکه نفت خام ایران را در مخازن نفتی خود تخلیه کرده است.

هرگونه توافق هسته‌ای با ایران به احتمال زیاد اوپک پلاس را مجبور خواهد کرد که سهمیه‌های تولید خود را مجدداً مورد بازبینی قرار دهد تا مانند سال‌های گذشته فضا برای صادرات بشکه‌های نفت ایران باز شود.

کد خبر 446293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =