بدهی آمریکا به ۳۰ هزار میلیارد دلار رسید

افزایش هزینه‌های دولت آمریکا در جریان بحران کرونا به رشد چشمگیر بدهی این کشور منجر شده است.

صدای بورس- حبیب علیزاده؛ بدهی ناخالص ملی آمریکا به ۳۰ هزار میلیارد دلار رسید. این رشد بدهی به دلیل افزایش هزینه‌های مقابله با بیماری کرونا اتفاق افتاده است و با افزایش نرخ‌های بهره انتظار می‌رود، هزینه‌های دولت آمریکا باز هم افزایش پیدا کند.

به گزارش نیویورک تایمز، این اتفاق سال‌ها زودتر از آنچه انتظار می‌رفت، رخ داده و عامل اصلی آن، میلیاردها دلار هزینه‌ای است که دولت آمریکا صرف مقابله با اثرات ویروس کووید ۱۹ کرده است. بر اساس اعلام کارشناسان، از زمان ظهور بیماری کرونا، ۵ هزار میلیارد دلار صرف پرداخت کمک هزینه ایام بیکاری و حمایت از کسب‌وکارهای خرد شده است. کل این رقم از طریق استقراض تامین شده است.

زیاده‌روی در استقراض که به نظر بسیاری از اقتصاددانان، برای رونق اقتصاد آمریکا در بحران کرونا ضروری به شمار می‌رود، این کشور را با بدهی سنگینی روبه‌رو کرده است، به طوری که گفته می‌شود، دولت آمریکا برای بازپرداخت آن رقمی بیش از تولید ناخالص داخلی سالانه این کشور را هزینه کند.

در این میان، برخی اقتصاددانان معتقدند که این بدهی سنگین مشکل بزرگی نیست چون اقتصاد آمریکا در حال رشد است، نرخ‌های بهره نازل هستند و اوراق خزانه‌داری آمریکا همچنان مشتریان پروپا قرصی دارد.

سال‌هاست که روسای جمهور آمریکا وعده کاهش بدهی و کسری بودجه را مطرح می‌کنند. در این میان، تنها دولت بیل کلینتون بود که توانست در سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱ به مازاد بودجه دست پیدا کند.

در حال حاضر، نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی آمریکا به ۱۲۵ درصد رسیده است. ساعت بدهی آمریکا را در اینجا مشاهده می‌کنید.

بدهی آمریکا به ۳۰ هزار میلیارد دلار رسید

کد خبر 446216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =