اصلاحیه بودجه ۱۴۰۱ به نفع کیست؟ / نتیجه اعتراضات به مجلس رسید

کارشناس بازار سرمایه گفت: اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۱ در جهت اجرای سیاست‌های افزایش اعتماد عمومی به این بازار است که در نهایت می‌تواند منجر به افزایش نقدینگی شود.

صدای بورس - محبوبه قرمزچشمه؛ لایحه بودجه ۱۴۰۱ انتقادات بازار سرمایه و شرکت‌های بورسی را در پی داشت، این انتقادات در نهایت به نتیجه رسید و ریاست جمهوری اصلاحات لایحه بودجه ۱۴۰۱ را تقدیم مجلس کرد. در این اصلاحیه که به تصویب هیئت وزیران نیز رسیده، موضوعات مهمی همچون انتشار اوراق مالی اسلامی، صندوق تثبیت، عرضه اولیه، نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها و صنایع پایین دستی در دستور کار قرار گرفته است.

در این اصلاحیه آمده است:

  • متن زیر به عنوان جز (۵) به بند (و) تبصره (۵) الحاق می‌شود.

جز (۵) - در راستای صیانت از ثبات بازار سرمایه، دولت موظف است جهت انتشار اوراق مالی اسلامی توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه، بخشی از سهام متعلق به خود در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس یا فرابورس را با رعایت مقررات مربوط به توثیق اوراق بهادار در بازار سرمایه به مدت سه سال نزد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه توثیق کند. صندوق بازار سرمایه مجاز است نسبت به انتشار اوراق اسلامی به پشتوانه سهام توثیق شده دولت اقدام |کند. سود اوراق مالی اسلامی منتشره توسط صندوق تثبیت، از محل منابع این صندوق به دارندگان اوراق پرداخت می‌شود. تعداد، نوع و نحوه ارزش گذاری سهام متعلق به دولت که به موجب این حکم در وثیقه قرار می‌گیرد، توسط کمیته بند(و) تبصریه (۵) این قانون تعیین می شود.

  • متن زیر به عنوان بند(م) به تبصره (۵) الحاق می‌شود.

بند م- دولت مجاز است معادل ۱۰ درصد از کل وجوه حاصل از عرضه اولیه هر سهم متعلق به دولت و یا شرکت‌های دولتی در بازار سرمایه در روز عرضه اولیه را به منظور انجام عملیات بازارگردانی همان سهم، توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار کارسازی کند.

  • منابع حاصل از اصلاح نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها و صنایع پایین دستی و مجتمع‌های احیای فولاد و مصارف مربوط به تاسیسات عمومی با اعمال سقف نرخ گاز صادراتی (حداکثر۵۰ هزار ریال) و نرخ گاز سوخت معادل ۴۰ درصد خوراک گاز پتروشیمی‌ها (حداکثر به مبلغ ۲۰ هزار ریال) و قیمت سوخت صنایع سیمان ۱۰ درصد نرخ پتروشیمی‌ها ( حداکثر ۵ هزار ریال)
  • مبلغ ۱۷۰ هزار میلیارد ریال از مبلغ ردیف (۵) قیمت دریافتی ها( منابع) جدول تبصره (۱۴) و مبلغ ۴۰۰ هزار میلیارد ریال از ردیف ۲۴ قیمت پرداختی‌ها( مصارف) کاهش می‌یابد.

رضا نصیر زاده کارشناس بازار سرمایه در ارتباط با شرایط کنونی بازار سرمایه به صدای بورس گفت: عمده دلیل ریزش‌های پی در پی بازار بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران و فعالان به دولت و رفتارهای ناخوشاند دولت قبلی در ارتباط با بازار سرمایه است. بنابراین لازمه به ثبات رسیدن بازار فراهم کردن بستر اعتمادسازی است که در میان مدت رخ می‌دهد. اعتمادسازی نیازمند زمان است و بعد از آن می‌توان شاهد افزایش رونق در بازار سرمایه بود.

اصلاحات لایحه بودجه ۱۴۰۱

وی در ارتباط با اصلاحات لایحه بودجه ۱۴۰۱ که توسط رئیس جمهور به مجلس تقدیم شد،‌ گفت: این اصلاحیه در جهت اجرای سیاست‌های افزایش اعتماد عمومی به بازار است که در نهایت می‌تواند منجر به افزایش نقدینگی شود.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: افزایش دامنه نوسان مخصوصا در بازار پایه فرابورس، از جمله سیاست‌هایی خواهد بود که در صورت اجرایی شدن، می تواند نقدینگی را به این بازار سرازیر کند.

حذف حجم مبنا

وی در ارتباط با تاثیر حذف حجم مبنا برای ۲۰ نماد در فرابوس بر بازار سرمایه گفت: این ابلاغیه در کوتاه مدت ممکن است اثر مثبت داشته باشد اما آنچه از درجه اهمیت بیشتری برای بهبود بازار سرمایه برخوردار است، افزایش دامنه نوسان است.


  • بیشتر بخوانید:

۳عاملی که بورس را مثبت می‌کند/ کدام شرکت‌ها بی حجم مبنا معامله می‌شوند؟


نصیرزاده با اشاره به دستورالعمل‌های اعلام شده، گفت: مقرر شده درصورتی که سهم، در سه ماه گذشته دارای میانگین حجم معاملات بیش از دو برابر حجم مبنا باشد و یا مجموع حداقل تعهد معاملات روزانه بازارگردان‌های فعال در آن نماد، دو برابر حجم مبنا باشد، حجم مبنا حذف شود. همچنین نمادهایی که دارای صف خرید یا صف فروش در ۲۰ روز کاری متوالی در بازار پایه فرابورس باشند نیز با حذف حجم مبنا مواجه می‌شوند.

وی بیان کرد: به نظر می‌رسد هدف از این قانون بازگشت تعادل به سهم‌های کوچک بازار پایه و به تبع آن به تعادل رسیدن کل بازار باشد.

اصلاحیه بودجه ۱۴۰۱ به نفع کیست؟ / نتیجه اعتراضات به مجلس رسید

اصلاحیه بودجه ۱۴۰۱ به نفع کیست؟ / نتیجه اعتراضات به مجلس رسید

کد خبر 446180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =