بخش خصوصی توانایی بیشتری برای اجرای منویات مقام معظم رهبری دارند

جمعی از تولیدکنندگان، کار آفرینان و فعالان اقتصادی و صنعتی روز یک شنبه با مقام معظم رهبری دیدار کردند.

به گزارش صدای بورس، این دیدار فرصت مناسبی بود برای بیان برخی مشکلات حوزه تولید و البته گلایه و توصیه های مقام معظم رهبری به مسئولان دولتی و دست اندر کاران تولید در حوزه های اقتصادی و صنعتی.

مقام معظم رهبری در بررسی عملکرد یک دهه اخیر گفتند دشمنان، فروپاشی اقتصادیِ را زمینه‌ای برای تحقق مقاصد سیاسیِ شوم می دانستند اما پس از ده سال، سنگر تولید و اقتصاد کشور بحمدالله پابرجا است که تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی به‌ عنوان افسران و کارگران به ‌عنوان رزمندگان این جهاد مقدس، شریک و عامل اصلی این افتخار هستند.

البته حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانشان تاکید کردند: اگر در این ده سال، مسئولان با تولیدکنندگان همراهی بیشتری می کردند ، آسیب‌ها کمتر، و موفقیت‌ها بیشتر می‌شد . بیان موفقیت ها در کنار نارسایی های بخش های اقتصادی و صنعتی نشان می دهد بخش های دولتی و خصوصی از ظرفیتهای خود به خوبی و درستی استفاده نکردند.

شاید کنکاش در تجربه بنگاه داری ده سال گذشته این واقعیت را روشن کند، که بخش خصوصی برای اجرای منویات مقام معظم رهبری انگیزه و توانایی بیشتری داشته است. شاید شرکت کروز بعنوان بزرگترین و پیشرفته ترین قطعه ساز کشور نمونه موفقی باشد که توانسته در یک دهه گذشته که شرایط برای اقتصاد و صنعت خوب نبوده در توسعه و اشتغال پایدار موفق باشد.

گروه کروز که از اوایل دهه ۷۰ با ساخت قطعات پیکان پا به عرصه صنعت قطعه سازی خودرو گذاشته بود ، دهه نود را با وجود تحریم های سخت با راه انداز ی کارخانه سوم خود شرکت شروع کرد . مجموعه ای پیشرفته که در دهه ۹۰ بستر ابداعات و نوآوری شرکت کروز شد . راه اندازی این کارخانه دستکم پنج هزار فرصت شغلی پایدار هم ایجاد کرد و مجموعه شاغلان خانوده گروز را به ۱۳ هزار نفر رساند.

شوک اول به صنعت خودرو سازی در دهه نود با تحریم های سیاسی شورای امنیت شکل گرفت . شرکت های خارجی به بهانه تحریم از فروش قطعات حساس و های تک به ایران خود داری کردند . ECU یا همان مغز کنترل موتور خودرو یکی از همین قطعات بود. شرکت صنایع تولیدی کروز از سال ۹۲ تولید اولین نسل از ECU را آغاز کرد و تا به امروز توانسته ، پنج نسل متفاوت از آن را صد در صد بومی سازی کند.

اواخر سال ۱۳۹۶ بود که پژو با همان سرعتی که بعد از برجام دوباره به بازار ایران آمد به بهانه تحریم های یکجانبه امریکا بازار کشور مان را ترک کرد و تولید در ایران خودرو را زمین گیر کرد. همان زمان شرکت کروز در شرایطی که خودش هم از زنجیره جهانی عرضه تجهیزات و مواد اولیه قطعه سازی تحریم شد، در پروژه ای چهار ماهه با همکاری بخش تحقیق و توسعه خود و نخبگان دانشگاهی موفق شد تولید را به ایران خودرو برگرداند.


بیشتر بخوانید:

رهبر انقلاب‌: مردم از کیفیت خودرو ناراضی‌اند


ایربگ هم کالای استراتژیک دیگری بود که به هیچ عنوان اجازه فروش آن به ایران داده نمی شد. گروه کروز در مرحله اول موفق شد بخش الکترونیکی آن را بسازد و اکنون با همکاری سه دانشگاه شریف تهران و امیر کبیر پارچه کیسه هوا آن را هم بومی سازی کرده است.

گروه قطعه سازی کروز همچنین با افزایش ظرفیت سه برابری تولید مالتی مدیا ، فرآیند بومی سازی طراحی و تولید قطعات جلو آمپر و مالتی مدیا را آغاز کرد ، بطوریکه اکنون کروز سهم ۷۰ درصدی در تامین مالتی مدیا و ۸۰ درصدی در تامین جلو آمپر مورد نظر خودروسازان دارد . گروه کروز در همین سالها موفق شد ۳ هزار قطعه خودرو را داخلی سازی کند.

کار آفرینان و موسسان کروز در سال ۱۳۹۵ با وجود تحریم های همه جانبه امریکا علیه ایران به جرگه سهامداران گروه بهمن پیوستند و بازسازی و توسعه این شرکت را هم آغاز کردند . گروه بهمن با سه برابر کردن فضای عملیاتی خود و ایجاد هزار فرصت شغلی جدید خطوط تولید خودرو را راه اندازی کرد . ایجاد تنها خط تولید SUV ازموفقیت های گروه بهمن در اواخر دهه نود است که گام مثبتی در جهت جهت تولید خودرو داخلی می باشد.

با وجود خداحافظی برند های معروف مزدا . ایسوزو . هاوال و بستون از گروه بهمن بعلت تحریم های یک جانبه امریکا این خودور ساز بخش خصوصی اکنون درحوزه خودروهای سواری دو محصول فیدلیتی و دیگنیتی را با پنج ستاره کیفیت و در حوزه تجاری سبک پیکاپ کاپرا و وانت کارا را در دست تولید دارد.

گروه بهمن همچنین در تولید خودرو های نیمه سنگین، کامیونت و مینی بوس شیلر و فورس را تولید می کند که ۵۰ درصد نیاز بازار داخلی را تامین کرده است.

از اقدامات توسعه ای این مجموعه افزودن شدن یک کارگو ون (اینرودز) و یک سواری (رسپکت) به سبد محصولات این خودرو ساز است .همچنین دو مدل خودرو فیدلیتی پرستیژ و دیکنیتی پرستیژ در اوایل سال آینده عرضه خواهدشد.

مرور کوتاه بر تلاش های ده ساله گروه قطعه سازی کروز و گروه بهمن در حاشیه بیانات و توصیه های مقام معظم رهبری نشان می دهد بخش خصوصی قدرتمند در کنار حمایت و نه دخالت های دولتی می تواند باعث استحکام اقتصاد کشور در برابر فشار های خارجی و تحریم ها باشد. مسیری که رهبر معظم انقلاب از ان به جهاد مقدس یاد کردند و تلاش و کوشش در آن را عبادت خواندند.

کد خبر 446137

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =