رد پای حمایت اجباری حقوقی ها از بورس

مطالبه جدی فعالان بازار در شرایط فعلی چیزی جز ثبات قوانین و مقرارت نیست.

صدای بورس- مژده ابراهیمی؛ ممکن است تحت این شرایط، فردا بازار پر عرضه ای را داشته باشیم و تقابل نسبتا سنگین تری از عرضه و تقاضا رخ دهد، اما به نظر می رسد بازار بتواند به سلامت این محدوده ها عبور کند

احسان خاتونی ،کارشناس بازارسرمایه در گفت و گو با صدای بورس گفت: به طور کلی امروز بازار پر عرضه ای را داشتیم، اما این عرضه ها نتوانست مانع رشد بازار شود. باز هم رد پای حمایت حقوقی ها در بازار امروز به عینه دیده می شد. موضوعی که چندان مخفی هم نبود و طی روزهای گذشته و امروز به صورت علنی بیان شد.
وی افزود: منتقدان، علنی کردن این نوع حمایت ها از بازار را به صلاح بازار نمی دانند و معتقدند که بهتر بود در لفافه این اقدام صورت می گرفت. به هر حال در بحران ها حمایت مستقیم از سهام با تزریق نقدینگی یکی از مهمترین اقدام فوری و عاجل است. عده دیگری از منتقدان عنوان کردند که بهتر بود این نوع حمایت ها از سایر گروه ها؛ مثلا در خودروسازان نیز دیده می شد تا تاثیر بیشتری داشته باشد.
خاتونی بیان کرد: جستجوها نشان می دهد که مقرر بود حمایت ها در نمادهایی که دولت در آنها مستقیم سهم دارد صورت بگیرد. بنابراین دولت خواستار حمایت حقوقی ها از معدنی ها، فلزی ها، پتروشیمی ها، پالایشگاه ها و هلدینگهای وابسته بود.
این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: واضح بود که موقع رسیدن یا نزدیک شدن بازار به نقاط محدوده مقاومتی شاهد تشدید عرضه ها باشیم. این عرضه ها نمادهایی همچون خودروسازان را که از کمترین سفارشزهای حمایتی برخوردار بودند، بیش از بقیه تحت تاثیر قرار داد. نکته بسیار مهم تداوم آن حمایتها است که در تابلو معاملات بهعینه همه روزه قابل مشاهده است. بنابراین بازار انتظار ندارد که رشد آن به همین جا ختم شود.
به گفته وی ممکن است تحت این شرایط، فردا بازار پر عرضه ای را داشته باشیم و تقابل نسبتا سنگین تری از عرضه و تقاضا رخ دهد، اما به نظر می رسد بازار بتواند به سلامت این محدوده ها عبور کند. سایر منتقدان نیز عنوان می کنند که دولت، روغن ریخته را نذر امامزاده کرده است؛ چراکه قیمت ها به حدی کاهش داشت که بدون این حمایت ها نیز بازار بر می گشت.
خاتونی عنوان کرد: باید دقت داشت که فضای رسانه ای به شدت بر علیه دولت بود و شاید چاره دیگری نبود؛ از طرفی معلوم نبود که ول کردن بازار به حال خودش آیا واقعا سبب برگشت بازار از محدوده های ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی می شد یا نه! به هر حال رشد مقطعی بازار سبب می شود که عده ای دست به شناسایی سود بزنند و شرایط بازار امروز پرعرضه باشد و به نظر طبیعی بود.
این کارشناس بازارسرمایه اظهار داشت: اعلام فضای حمایتی حقوقی ها به صورت علنی باعث شد تا رانت کمتری در اختیار عده ای باشد؛ چرا که به صورت آشکارا بود و مشخص است اگر مصوبه کمیسیون تلفیق در خصوص باقی ماندن ارز ۴۲۰۰ تومانی منتشر نمی شود.
وی افزود: بازار امروز رفتار به مراتب بهتری را از خود نشان می داد و به این سرعت عرضه نمی شد؛ چراکه با این مصوبه، بازار بار دیگر کم اعتماد شد. اعتمادی که هنوز اصلا برایش به وجود نیامده است و تنها به صورت نصفه و نیمه یک اعتمادی به مصوبات ستاد اقتصادی دولت داشت. بنابراین مطالبه جدی فعالان بازار در شرایط فعلی چیزی جز ثبات قوانین و مقرارت نیست.

کد خبر 446004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =