فدرال رزرو به جنگ کامودیتی‌ها می‌رود

بانک مرکزی آمریکا قصد دارد از اوایل ماه مارس (اسفند) برنامه تسهیل پولی (QE) را پایان دهد. این به معنای افزایش نرخ‌های بهره بانکی و فشار بر بازارهای کالایی است.

صدای بورس- حبیب علیزاده؛ برنامه تسهیل پولی فدرال رزرو آمریکا که برای کمک به مردم و کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از همه‌گیری بیماری کرونا اجرا شده بود، متوقف می‌شود. در پی افزایش نرخ اشتغال و پیش‌بینی نرخ تورم ۲ درصدی فدرال رزرو در نشست اخیر خود تصمیم گرفت که با توقف این برنامه، شرایط را برای افزایش نرخ‌های بهره فراهم کند.

اگرچه فدرال رزرو در مورد دفعات افزایش نرخ بهره هنوز اطلاعات درستی اعلام نکرده اما بانک آمریکا و بانک گولدمن ساکس معتقدند در سال ۲۰۲۲ این اتفاق چند بار تکرار خواهد شد. به گزارش رویترز، بانک آمریکا معتقد است که در سال جاری، فدرال رزرو ۷ بار و هر بار ۰.۲۵ درصد نرخ‌های بهره را افزایش خواهد داد. بر اساس پیش‌بینی بانک آمریکا، نرخ‌های بهره بانکی در پایان سال به سطح ۱.۷۵ درصد خواهد رسید.

در همین حال، به گزارش بلومبرگ، بانک گولدمن ساکس اعلام کرد انتظار می‌رود فدرال رزرو در سال جاری ۵ بار و هر بار ۰.۲۵ درصد نرخ بهره را افزایش دهد که بر این اساس، تا پایان سال ۲۰۲۲ نرخ بهره بانکی به ۱.۲۵ درصد خواهد رسید.

این پیش‌بینی‌ها در حالی منتشر می‌شود که فدرال رزرو اعلام کرده، در صورت بروز هرگونه خطری که مانع دستیابی به اهداف مورد نظر کمیته سیاست‌گذاری بازار آزاد فدرال رزرو شود، این کمیته آمادگی تغییر سیاست‌های پولی را دارد.


بیشتر بخوانید: نیاز آمریکا به نفت ارزان


افزایش نرخ بهره آمریکا یکی از عوامل کاهش قیمت کامودیتی‌ها به شمار می‌رود. این دو ارتباط معکوس دارند چون هزینه‌های مرتبط با حمل و نگهداری ذخایر کالایی با نرخ‌های بهره پایین، کاهش می‌یابد. در جریان بحران مالی سال ۲۰۰۸ بانک‌های مرکزی جهان نرخ‌های بهره را به شدت کاهش دادند و با اجرای برنامه تسهیل پولی، اقدام به بازخرید اوراق دولتی و شرکتی کردند.

افزایش نرخ بهره فدرال رزرو به تقویت ارزش دلار در برابر ارزهای دیگر منجر می‌شود و از آنجا که کامودیتی‌ها بر مبنای دلار آمریکا قیمت‌گذاری می‌شوند، رشد دلار به طور طبیعی به افت قیمت کامودیتی‌ها می‌انجامد. البته عوامل متعدد دیگری در تعیین قیمت کامودیتی‌ها دخالت دارند که از جمله می‌توان به میزان تقاضا، میزان عرضه و حجم ذخایر کالای مربوطه اشاره کرد.

در حال حاضر قیمت طلا به ۱۷۹۲ دلار و قیمت نفت برنت به ۹۰ دلار رسیده است. فردا دوشنبه، همراه با آغاز معاملات کالایی واکنش بازارهای جهانی به برنامه جدید فدرال رزرو آشکار خواهد شد.

کد خبر 445975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =