دلار ۳۲ هزار تومانی در راه است؟

در حالت محتمل می توان نرخ ارز را در محدوده های ۲۵ هزار تومان در صورت توافق و محدوده های ۳۲ هزار تومان در صورت اعلام شکست مذاکرات تا پایان سال جاری دید.

مژده ابراهیمیصدای بورس، در صورت شکست مذاکرات، کسری بودجه دولت در سال بعد به وضوح خود را نشان خواهد داد و خلق نقدینگی با شتاب بالاتری می‌تازد که در نهایت به افزایش معنادار نرخ ارز خواهد انجامید.

مهرزاد جهانی- مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک رفاه در گفت و گو با صدای بورس گفت: یکی از مهمترین متغیرهای اقتصاد کلان که نقش پررنگی در وضعیت بنیادین سازمان‌ها و بنگاه‌ها بازی می‌کند؛ قطعا نرخ ارز است.

وی افزود: نقش سیاست خارجه در تعیین رویه حرکتی نرخ ارز در کشور ما بسیار پررنگ است که در کنار آن طراحی ساختار داخلی اقتصاد نیز می‌تواند آن را تا حدودی تعدیل کند. فعالان اقتصادی در شرایط فعلی به طور دقیق مذاکرات برجامی را رصد می‌کنند، در صورت حصول توافق و بنا به کیفیت توافق، می‌توان انتظارات متفاوتی از مسیر حرکتی نرخ ارز داشت.

به گفته مدیر سرمایه‌گذاری بانک رفاه مذاکرات برجام منتج به توافقی نیم بند می‌شود که در سایه این امر ایران می‌تواند آزادانه‌تر به صادرات محصولات نفتی و غیرنفتی بپردازد و از این بابت ذخایر ارزی کشور تا حدودی تقویت می‌شود؛ اما چشم داشتن به سرمایه‌گذاری‌های خارجی در پی این توافق کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد.


  • بیشتر بخوانید:

دلارهای فروخته شده سمت کدام بازار می‌رود؟


وی تصریح کرد: در صورت وقوع توافق، نرخ دلار می‌تواند به محدوده‌ ۲۵ هزار تومان برسد و اگر کیفیت توافق بهتر از حد انتظار باشد، حتی می‌تواند تا محدوده ۲۳ هزار تومان که در بودجه نیز آمده است اصلاح شود. همچنین از رشد پایه پولی و افزایش فزاینده نقدینگی در شرایط فعلی می‌توان به عنوان سپری غیرقابل انکار در مقابل روند کاهشی نرخ ارز (حتی در شرایط ایده آل) یاد کرد.

جهانی بیان کرد: در حالت محتمل می‌توان نرخ ارز را در محدوده ۲۵ هزار تومان در صورت توافق و محدوده ۳۲ هزار تومان در صورت اعلام شکست مذاکرات تا پایان سال جاری دید.

مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک رفاه بیان داشت: در صورت شکست مذاکرات، کسری بودجه دولت در سال بعد به وضوح خود را نشان خواهد داد و خلق نقدینگی با شتاب بالاتری می‌تازد که در نهایت به افزایش معنادار نرخ ارز خواهد انجامید.

کد خبر 445964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =