دلارهای فروخته شده سمت کدام بازار می‌رود؟

در بهترین حالت، سال ۱۴۰۰ صادرات نفتی، صادرات غیرنفتی و صادرات خدمات حدود ۷۰ میلیارد دلار است؛ یعنی ۷۰ میلیارد دلار ورودی ارز به کشور وجود دارد.

مژده ابراهیمیصدای بورس؛ طبق گزارش بانک مرکزی در شش‌ ماهه اول سال ۱۴۰۰ حدود ۶ میلیارد دلار خروج سرمایه داشته‌ایم که اگر به‌ صورت خطی مشاهده کنیم تا پایان سال این میزان به حدود ۱۲ میلیارد دلار می‌رسد و به دنبال آن احتمال سرکوب نرخ ارز توسط دولت بسیار کم‌رنگ می‌شود.

سجاد بوربور- کارشناس بازار ارز در گفت و گو با صدای بورس بیان کرد: در حال حاضر نقدینگی حدود ۴۳۰۰ همت است که با رشد اقتصادی حدود ۴ درصد، تورم جهانی ۳ درصد و بر اساس سال پایه ۸۱، کف و سقف ارزش دلار روی کاغذ ۲۵ تا ۳۱ هزار و ۶۰۰ تومان است.
وی افزود: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال نقدینگی حدود ۴۸۰۰ همت شود که در این شرایط سقف و کف ارزش دلار روی کاغذ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۳۶ هزار تومان است. این گفته به این معنی نیست که قیمت دلار نمی‌تواند به‌ صورت هیجانی تا حدود ۲۲ هزار تومان افت کند ولی در این محدوده ماندگار هم نخواهد بود.
بوربور بیان کرد: در بهترین حالت در سال جاری صادرات نفتی، صادرات غیرنفتی و صادرات خدمات حدود ۷۰ میلیارد دلار است؛ یعنی ۷۰ میلیارد دلار ورودی ارز به کشور داریم. (اگر به این منابع دسترسی داشته باشیم.) به گفته این کارشناس بازار ارز حدود ۷۰ میلیارد دلار هم برای واردات رسمی، قاچاق و واردات خدمات هزینه ‌داریم؛ پس ورودی و خروجی ارز در کشور یکدیگر را خنثی می‌کنند و ارزی نخواهد ماند که دولت از این محل قیمت ارز را سرکوب کند.


بیشتر بخوانید:

دلار ۳۵ هزار تومان می‌شود؟


وی تصریح کرد: طبق گزارش بانک مرکزی در شش‌ ماهه اول ۱۴۰۰ حدود ۶ میلیارد دلار خروج سرمایه داشتیم که اگر به‌ صورت خطی ببینیم تا پایان سال ۱۴۰۰ این میزان به حدود ۱۲ میلیارد دلار خواهد رسید و به دنبال آن احتمال سرکوب نرخ ارز توسط دولت بسیار کم‌رنگ می‌شود.
مدیرعامل شرکت میداس سرمایه اظهار داشت: در سال ۹۶ که آرامش نسبتا خوبی در بازار حاکم بود، قیمت دلار به‌صورت میانگین ۴ هزار تومان بود و از سال ۹۶ تا کنون قیمت مسکن در تهران به‌ صورت میانگین طبق گفته بانک مرکزی ۶ برابر شده است. از سال ۹۶ تا کنون قیمت مسکن از بازارهای سهام، خودرو، بیت کوین و...کمتر رشد کرده است؛ پس دلار ۲۴ هزار تومانی خود را با مسکن هماهنگ کرده است و در شرایط فعلی به دلایل زیادی مسکن نمی‌تواند افت یا رشد خاصی داشته باشد.
وی افزود: اگر دلار افت شدیدی کند و مسکن افت نکند، در میان‌مدت سرمایه‌گذاران در حوزه مسکن، دارایی خود را نقد کرده و دلار ارزان را می‌خرند و همین مهم خروج سرمایه را تشدید می‌کند و دلار به قیمت تعادلی خود برمی‌گردد.

کد خبر 445909

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • پیش بینی های جدید برای بیت‌کوین

    پیش بینی های جدید برای بیت‌کوین

    نتیجه حمایت از الگوی پرچم ارزش بیت‌کوین، نشان‌دهنده اصلاح بیشتر در قیمت است و آزمایش مجدد موفقیت‌آمیز این شکست را تایید می‌کند و به دنبال آن کاهش ۴ درصدی در قیمت رخ می‌دهد. در پاسخ به افت الگو، قیمت رمزارز می‌تواند به ۳۶ هزار و ۶۵۰ دلار و با فروش پایدار به مرز ۳۰ هزار دلار برسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =