بازاری با یک دنیا ابهام / نبود امنیت در بورس

بازار سرمایه در یکی از پرابهام‌ترین دوران از منظر سیاست‌گذاری قرار دارد.

صدای بورس- مژده ابراهیمی؛ این روزها خریداران در بازار سهام نظاره‌گر بازار هستند و تا زمانی که سایه تصمیمات غلط و خلق‌الساعه بر سر بازار وجود داشته باشد، سرمایه‌گذاران احساس امنیت ندارند و وارد این بازار نخواهند شد.

پدرام بوساک، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با صدای بورس گفت: بازار سرمایه در ادامه روند نزولی چند وقت اخیر امروز نیز با ریزش بیش از ۲۱ هزار واحدی به محدوده ۱۳۲۴۰۰۰ واحدی نزدیک شد.
وی افزود: می‌توان گفت در یکی از پرابهام‌ترین دوران بازار سرمایه از منظر سیاست‌گذاری قرار داریم و متاسفانه بورس این روزها برخلاف وعده‌های مسئولان دولتی و مجلسی به آخرین اولویت آنها تبدیل شده است. باید گفت هر روز شاهد اظهارنظرها و تصمیم‌گیری‌های مخرب در جهت کاهش سودسازی صنایع و ضربه به بازار سرمایه که وزن کثیری از آن را شرکت‌های تولیدی و صادراتی تشکیل می‌دهند، هستیم.
به گفته این کارشناس بازار سرمایه، تصمیماتی همچون لغو معافیت مالیاتی محصولات صادراتی اوره، متانول و پلی اتیلن که بیش از ۸۰ درصد صادرات محصولات پتروشیمی کشور را شامل می‌شوند، آخرین ضربه‌ای بود که از سمت کمیسیون تلفیق مجلس بر پیکره نحیف بازار سرمایه ایران نواخته شد.


بیشتر بخوانید: مشکل بازار چیز دیگریست / بی‌پولی بهانه است


وی تصریح کرد: پیش‌تر نیز مساله نرخ گاز صنایع و برابری نرخ خوراک و سوخت در سال آینده که بر روی سودآوری صنایع پتروشیمی، فولادی و سیمانی تاثیر به سزایی دارد، به عنوان یک چالش برای بازار مطرح شده بود که هنوز نیز شاهد اظهارنظرهای متناقض مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس در رابطه با این بحث و لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ هستیم.
بوساک عنوان کرد: این روزها خریداران در بازار سهام نظاره‌گر بازار هستند و تا زمانی که سایه این تصمیمات غلط و خلق‌الساعه بر سر بازار وجود داشته باشد، سرمایه‌گذاران احساس امنیت نکرده و وارد بازاری که کاملا به تصمیم دولتمردان و نمایندگان مجلس وابسته است، نمی‌شوند. این مساله را می‌توان از افت هر روزه قیمت سهام و خروج پول حقیقی مستمر و همچنین کاهش ارزش معاملات خرد روزانه به زیر ۳ هزار میلیارد تومان متوجه شد. همچنین امیدواریم مسئولان و تصمیم‌گیران و بخصوص شخص رئیس جمهور تصمیماتی اتخاذ کند که امنیت سرمایه‌گذاری در کشور را کاهش ندهد.
این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: با گذر از این موارد، این روزها با آمدن گزارش‌های ۹ماهه خوب صنایع شاهد کاهش نسبت قیمت به درآمد گذشته‌نگر بازار به کمتر از ۷.۵ واحد هستیم که برابر با میانگین ۱۵ ساله بورس تهران است.
وی افزود: دلار نیما نیز در محدوده بالای ۲۴ هزار تومان تثبیت شده است. همچنین انتظار گزارش‌های ماهانه مناسب در دی ماه همانند گزارش ماه‌های پاییزی را داریم. از منظر نموداری هم شاخص کل به محدوده حمایتی کف کانال نزولی خود در حوالی ۱۲۱۰-۱۲۲۰ هزار واحد نزدیک شده است و اندیکاتور شاخص قدرت نسبی نیز به کف روند ده ساله خود در منطقه اشباع فروش رسیده است و باتوجه به جمیع جهات انتظار کاهش فشار عرضه و به تعادل رسیدن بازار در روزهای آتی را داریم.

کد خبر 445609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =