مشکل بازار چیز دیگریست / بی‌پولی بهانه است

مشکل این روزهای کشور از نوع نبود پول و سرمایه نیست؛ بلکه از نبود اعتماد است.

مژده ابراهیمیصدای بورس، سیاست‌های حساب نشده و غیرکارشناسی دولتمردان در دعوت سرمایه‌گذاران خرد به بازار سهام در دوره رشد قیمت‌ها، قوانین سلیقه‌ای، غیراصولی و غیرعلمی روند معمول بازار را بر هم ریخت و در کنار هراس از ریزش بیشتر قیمت‌ها، بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران را موجب شد.

شاپور شهبازی – کارشناس بازارسرمایه در گفت و گو با صدای بورس بیان کرد: بازارسرمایه روزهای بد خود را نشان داده است. همچنین باید یادی کنیم از جمله معروف میلتون فریدمن که می گوید "بحران های بزرگ ناشی از عوامل بیرونیست که توسط دولت ها ایجاد می شوند" و اما دلیل وضعیت فعلی هم در همین دخالت ها و ایجاد اخلال در نظام بازار به وجود آمده است.

وی افزود: زمانی که در هنگام بالا رفتن شاخص، دولت هیچ برنامه‌ای برای سیراب شدن ولع تقاضا مثل عرضه‌های اولیه یا عرضه‌های دولتی ایجاد نکرد بلکه متاسفانه به سیاست‌های آزمون و خطا روی آوردند و هنگامی که موفق به اخلال در مکانیزم بازار شد و به خیال خود جلوی حبابی شدن بازار را گرفت اما غافل از آن بود که این سرآغاز بی‌اعتمادی در بازارسرمایه است.

شهبازی بیان کرد: هر موقع در بازارسرمایه اعتماد کمرگ شود، شاهد بحران خواهیم بود. باید گفت پس از شروع ریزش بازار، با دخالت‌های نابجا و ایجاد محدودیت‌های سلیقه‌ای و خودساخته سیاست‌گذاران باعث طولانی شدن اصلاح بازار شدند و در آتش بی اعتمادی ایجاد شده دمیدند.


  • بیشتر بخوانید:

فرار نقدینگی از بازار رمزارزها


به گفته این کارشناس بازارسرمایه مواردی از جمله ایجاد ممنوعیت فروش برای کدهای فروشنده، امنیتی شدن فضای بازارسرمایه و سایر محدودیت‌ها سبب شد تا اصلاح قیمتی سهام پس از رشدهای افسارگسیخته، فرسایشی شود و نتوان دیگر نقطه پایانی برای آن متصور بود.

وی تصریح کرد: سیاست‌های حساب نشده و غیرکارشناسی دولتمردان در دعوت سرمایه‌گذاران خرد به بازار سهام در دوره رشد قیمت‌ها و اعمال قوانین سلیقه‌ای، غیراصولی و بدون پشتوانه علمی روند معمول بازار را بر هم ریخت و در کنار هراس سهامداران از ریزش بیشتر قیمت‌ها، بی‌اعتمادی را نیز ایجاد کردند.

شهبازی عنوان کرد: با تمام موارد ذکر شده وضعیت نابسامان اقتصاد کشور، ابهامات بسیار در مسائل اقتصادی، بودجه دولت، تصمیمات خلق‌الساعه، احتمال افزایش مالیات‌ها، رفع کسری بودجه از جیب سهامداران، مذاکرات برجام، مناقشات منطقه‌ای، ترس از سقوط بیشتر ارزش ریال، رکود اقتصادی و تهدیدات بین‌المللی را اضافه کرد می‌توان اندکی از وحشت عمومی در بازارسرمایه را درک کرد؛ اعتمادی که از هر بازار و اقتصادی برود همه چیز از بین می‌برد؛ اما مشکل این روزهای کشور از نبود پول و سرمایه نیست؛ بلکه از نبود اعتماد است.

کد خبر 445593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =