صندوق تثبیت چقدر سهام خریده است؟/ بازار سرمایه در بحران

رئیس هیأت عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه گفت: بیش از ۸۵ درصد از دارایی‌های صندوق تثبیت بازار سرمایه صرف خرید سهام شده است

صدای بورس- محبوبه قرمزچشمه؛ بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی، صندوق توسعه ملی باید ۵۱۰ میلیون دلار به صندوق تثبیت بازار سرمایه پرداخت کند که از این مبلغ، ۴۱ میلیون دلار (یک هزار میلیارد تومان) در زمان ریاست محمد ابراهیم آقا بابایی، رئیس سابق هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه پرداخت شد و پرداخت مابقی آن به آینده موکول شد. با روی کارآمدن امیرمهدی صبایی رئیس جدید هیأت عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه بخشی از این دین به صندوق توسعه ملی واریز شد.

امیرمهدی صبایی، رئیس هیأت عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه در ارتباط با این صندوق گفت: ماموریت اصلی این صندوق طبق ماده ۲۸ قانون رفع موانع تولید و اساسنامه، «بازارگردانی سهام» نیست، بلکه کاهش و کنترل اثر ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک (سامانه‌ای و فرادستگاهی) در بازارسهام است.
وی در ارتباط با جزئیات واریزی به صندوق توسعه ملی گفت: کل پولی که از ابتدا مقرر بوده به صندوق تثبیت واریز شود، حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان برابر با ۵۱۰ میلیون دلار است که از زمان پرداخت به نرخ روز تسعیر محاسبه می‌شود و از این ۱۲ هزار میلیارد، ۲ هزار و ۷٠٠ میلیارد تومان واریز شده است.

چقدر به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شد؟
وی با بیان اینکه برخی رسانه‌ها به اشتباه مبلغ واریزی به صندوق تثبیت بازار سرمایه را ۱۰ هزار میلیارد تومان منعکس کردند، گفت: ۶۵۰ میلیارد تومان پنجشنبه گذشته ( ۳ بهمن ۱۴۰۰) از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه وازیر شد که مجموع واریزی به صندوق تثبیت بازار سرمایه به ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسید. در واقع بخشی از این پول در سال ۹۹ و بخش دیگری در نیمه اول سال ۱۴٠٠ و بخش آخر سوم بهمن ۱۴٠٠ واریز شده و مابقی نیز در آینده پرداخت خواهد شد.

چقدر از مطالبات صندوق تثبیت بازار سرمایه مانده است؟
رئیس هیأت عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه ادامه داد: تا به امروز ۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از مبلغ کل ۱۲ هزار میلیارد قابل سرمایه گذاری توسط صندوق توسعه ملی نزد صندوق تثبیت باقی مانده است.
وی در پاسخ به این پرسش که صندوق بر اساس چه معیارهایی سهام خریداری می‌کند، گفت: هیئت امنای صندوق تثبیت بازار سرمایه چارچوب خاصی برای ورود صندوق تثبیت به بازار سرمایه تعیین کرده‌اند.


بیشتر بخوانید:

صنعت بدون مخاطره برای سرمایه‌گذاری چیست؟/ واریز وجه صندوق تثبیت بازار سرمایه شدنی است؟

واریز مبلغ صندوق توسعه حالا معطل صندوق بدون مدیر/ همه چیز استندبای رئیسی


صندوق تثبیت بازار سرمایه چگونه در بورس سهام می‌خرد؟

صبایی بیان کرد: صندوق تثبیت بازار سرمایه نیز در این چارچوب و بر اساس یک سری حد نصاب که تابعی از حجم مبنا، حجم معاملات، شناوری، ارزش بازار سرمایه، شاخص کل بورس، ارزش داریی کل صندوق تثبیت است، وارد بازار سرمایه‌ می‌شود. در واقع در قالب چارچوب‌ها و بر اساس پارامترهایی که هیئت امنا تعیین کرده اند در برخی روزها برای خرید سهام به بازار سرمایه ورود کردیم و روزانه تصمیم گرفته می‌شود که چه سهامی را، چقدر خریداری کنیم اما اینکه در چه سهام هایی وارد شده ایم، اطلاعات محرمانه است.

صندوق تثبیت بازار سرمایه چقدر سهام خریده است؟

وی در پاسخ به این پرسش که از پولی که به صندوق آمده چه میزان برای رونق بازار خرج کرده‌اید، گفت: بیش از ۸۵ درصد از دارایی‌های صندوق تثبیت بازار سرمایه صرف خرید سهام شده است و اکنون سهام است. بخشی پول نقد و بخش محدودی در حدود ۵ درصد مطالبات سود سهام است.

صندوق تثبیت بازار سرمایه در شرایط بحران چه کرد؟
وی در ارتباط با این پرسش که آیا در شرایط کنونی صندوق تثبیت سهام خریده است، گفت:‌ بخشی از مبالغی که روز پنجشنبه به این صندوق واریز شده بلافاصله از روز شنبه که بازار در شرایط بحرانی قرار داشت صرف خرید سهام شده که البته وظیفه ما ورود در شرایط بحرانی است.

ناظر عملکرد صندوق تثبیت بازار سرمایه کیست؟

وی در ارتباط با نظارت بر عملکرد صندوق تثبیت بازار سرمایه گفت: بازرس قانونی و حسابرس طبق اساس نامه سازمان حسابرسی تعیین شده است.۲ بار در سال یک بار صورت‌های مالی ۶ ماهه و یک بار صورت‌های مالی یک ساله ما را مورد بررسی قرار می‌دهد. همچنین بازوی نظارتی قوه قضائیه مقننه ( مجلس)‌و مجریه شامل سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات بر عملکرد صندوق نظارت دارند.
وی بیان کرد: علاوه بر نظارت این سه قوه، نهاد نظارتی تخصصی به صورت مستمر و روزانه تمام عملکرد و معاملات ما را در صندوق تثبیت رصد می کند و معاملات را با دقت مورد نظارت قرار می دهند. دارایی‎ها، اموال منقول و غیرمنقول و عملکرد مالی اعضای هیئت عامل و اشخاص وابسته و تحت تکفل نیز تحت نظارت قرار دارند.

همراهان صدای بورس شما می توانید در ارتباط با موضوع «باقی مانده واریز صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه » نظرات خود را ذیل همین مطلب بنویسید.

کد خبر 445515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    1 0
    چقدر این مطلب جالبه
  • IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    1 0
    خیلی عالی
  • IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    1 0
    خانم قرمزچشمه عجب گزارش های خوبی می نویسی این یکی هم عالی
  • Abc IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    1 0
    نوش دارو پس از مرگ ‌سهراب شده الان به جه درد می‌خوره
    • IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
      0 0
      به هر حال باید پاسخ داده بشه مهم اینه ک دردی دوا نمیکنه