بستر جدید برای تامین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط

تامین مالی جمعی از بازار سرمایه نسبت به بانک‌ها از مزیت‌های زیادی برخوردار است.

به گزارش صدای بورس، مدیر سرمایه‌گذاری جایگزین شرکت تامین سرمایه تمدن با بیان اینکه درخواست موافقت اصولی سرویس تامین مالی جمعی بهمن ماه سال گذشته به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه شد، گفت: موافقت اصولی این سرویس در نهایت از سازمان اخذ شد و سپس کارهای طراحی سایت و قراردادهای لازم و سایر موارد مورد نیاز آغاز شد.
مرتضی باقری افزود: اواخر اردیبهشت ۱۴۰۰ نیز مجوز تامین مالی جمعی در بستر «آی‌بی‌کراد» از سازمان دریافت شد و در نتیجه توانستیم نخستین شرکت تامین سرمایه‌ای باشیم که این پلتفرم را راه‌اندازی کرده و سرویس تامین مالی جمعی را برای شرکت‌های کوچک و متوسط مقیاس ارائه داده است.
باقری ادامه داد: در این مدت تلاش شد تا ارتباطات شکل گرفته و بسترها و شرکت‌های دارای پتانسیل شناسایی شوند.
وی یادآور شد: اولین طرح تامین مالی جمعی در دی ماه امسال اجرای شد و توانستیم اولین تامین مالی جمعی به ارزش ۱۰ میلیارد تومان را رقم بزنیم و گواهی‌های شراکت را منتشر کنیم. این عدد سقف تامین مالی جمعی است که از سوی سازمان بورس تعیین شده است.
به گفته باقری، شرکت داروسازی پارس حیان نخستین شرکتی بود که از طریق این ابزار تامین مالی شد. این شرکت در حوزه تولید محصولات بهداشتی و مکمل‌های دارویی و غذایی فعال است و به لحاظ رتبه‌بندی‌های اعتباری و اعتبارسنجی از رتبه خوبی برخوردار بوده و شرکت پر پتانسیلی به شمار می‌رود و قادر است بازده‌ مدنظر سرمایه‌گذاران را برآورده کند.
مدیر سرمایه‌گذاری جایگزین شرکت تامین سرمایه تمدن درخصوص سود این اوراق گواهی نیز اظهار کرد: سود سرمایه‌گذاران به صورت علی‌الحساب ۲۵٫۵ درصد ماهانه و مدت گواهی شراکت دو ساله در نظر گرفته شده است. پس از دو سال با تایید عامل و انتشار گزارش حسابرس، سود قطعی شناسایی و میان سرمایه‌گذاران تقسیم می‌شود. تامین سرمایه تمدن به عنوان رابط بین سرمایه‌گذار و متقاضی (سرمایه‌پذیر) و متولی توزیع سود ماهانه است.
وی در بخشی از صحبت‌های خود عنوان کرد: پارامترهای کلیدی گواهی شراکت نظیر سودآوری، ضمانت نقدشوندگی، تعیین ریسک و مدت زمان گواهی اطلاع‌رسانی شده بود.
باقری گفت: گواهی مذکور از نوع عقود مشارکتی است به این مفهوم که سرمایه‌گذاران و متقاضیان در سود و زیان این پروژه شریک هستند. روش‌های اعتبارسنجی انجام و محصولات تولیدی، پیشینه و سوابق مالی شرکت مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که پروژه تعریف شده سودآور و احتمال شکست آن بسیار پایین است.
وی درخصوص استقبال سرمایه‌گذاران از این سرویس گفت: در بستر «آی‌بی‌شاپ» و یک هفته قبل از تامین مالی جمعی، اطلاع‌رسانی مطلوبی صورت گرفت و از سوی دیگر بازاریابی تلفنی (Telemarketing) و بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی (Social Network) نیز انجام شد و بدین ترتیب ۲۵ دی ماه که گواهی‌ها بر روی پلتفرم مربوطه قرار گرفت در ساعات ابتدایی عرضه و تنها ظرف سه ساعت تامین مالی ۶ میلیارد تومانی جذب شد و فردای آن روز با جذب ۴ میلیارد تومان دیگر سقف ۱۰ میلیارد تومان تامین مالی تکمیل شد.
باقری ضمن بیان اینکه حجم و ابعاد این تامین مالی نسبت به سایر پلتفرم‌ها خیلی بیشتر بود، اظهار کرد: این مورد با استقبال خوبی همراه شد و برخی نقطه نظرات مطرح شد که در طرح‌های بعدی قطعا این موارد مدنظر قرار خواهد گرفت تا دغدغه برخی سرمایه‌گذاران رفع شود و امکان حضور گستره‌تر آنها نیز فراهم گردد.
مدیر سرمایه‌گذاری جایگزین شرکت تامین سرمایه تمدن یادآور شد: طرح‌های جدید دیگری هم به شرکت‌های SME که شرکت‌های سهامی خاص در حوزه‌های مختلف فعال هستند و سودآوری مطلوبی دارند، ارائه شده و امیدواریم تا ماه‌های آینده این طرح‌ها که به ۳ یا ۴ مورد می‌رسد، به نتیجه برسند.
وی ادامه داد: تامین مالی این طرح‌ها قطعا با ساختار جدیدتر و مکانیزم جدیدتر صورت خواهد پذیرفت تا سهم سرمایه‌گذاران خرد نیز در این بین افزایش یابد.
باقری در پاسخ به این سوال که سهم حقیقی‌ها و حقوقی‌ها در این تامین مالی چقدر بود، گفت: از این تعداد ۳۹ مورد اشخاص حقیقی بودند و یک نفر حقوقی شرکت داشت. میانگین سرمایه‌گذاری صورت گرفته ۲۰۴ میلیون تومان بود که حداقل آن ۲ میلیون تومان و حداکثر آن ۵۰۰ میلیون تومان بوده است. انتظار این است در طرح‌های آتی تعداد این شرکت‌کنندگان افزایش یابد.
باقری این سوال که چگونه می‌توان طرح‌ها را برای سرمایه‌گذاران کم ریسک‌تر کرد را اینطور پاسخ داد: در طرح‌های بعدی تضامینی که در نظر گرفته خواهند شد، تضامین نقدشونده‌تری خواهند بود به گونه‌ای که هم ضمانت‌های بانکی و هم سهام وثیقه و هم ضمانت صندوق‌های پژوهش و فناوری و صندوق‌های ضمانت را مطرح کرده‌ایم و قرار است آنها را قبول کنیم.
مدیر سرمایه‌گذاری جایگزین شرکت تامین سرمایه تمدن ادامه داد: شرکت درخواست خود را برای افزایش سقف تامین مالی تا ۲۵ میلیارد تومان ارائه کرد اما با تغییرات اعضای کمیته تامین مالی فرابورس همزمان شد و متوقف گردید.
وی در بخش انتهایی صحبت‌های خود تاکید کرد: بستر این پلتفرم بسیار مناسب برای سهامی خاص است. تفاوت ما با بانک این است که برای دریافت تسهیلات از سوی اشخاص حقوقی یکسری پارامترهایی برای بانک‌ها ازجمله گردش حساب، سودآوری و ماندگاری حساب مهم است اما این موضوعات در تامین مالی جمعی پارامتر کلیدی نبوده و بیشتر طرح و چشم‌انداز توجیه پروژه مهم است و بر روی آن تصمیم‌گیری می‌شود. بنابراین بستر خوبی برای شرکت‌ها شکل گرفته تا جهت اجرای طرح‌های خود و حتی تامین ماشین آلات مراجعه و از این پلتفرم استفاده کنند.

کد خبر 445421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =