بازار پایه‌ای‌ها سودآورترین سهام

در این گزارش به بررسی روند معاملات بازار سرمایه از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه پرداخته شده است و طی آن مواردی همچون بازدهی قیمتی، حجم و ارزش معاملات، ارزش روز و رتبه نقدشوندگی سهام شرکت های فعال در این بازار مورد بررسی قرار گرفته است.

شهربانو جمشیدی - صدای بورس، بازار سرمایه طی سال های اخیر متاثر از عوامل متعدد همچون شرایط سیاسی و اقتصادی کشور حال و روز ناخوشایندی را پشت سر گذاشته است و در پی آن، عایدی جز ضرر و زیان نصیب سرمایه گذاران این بازار نشده است.

در این گزارش به بررسی روند معاملات بازار سرمایه از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه پرداخته شده است و طی آن مواردی همچون بازدهی قیمتی، حجم و ارزش معاملات، ارزش روز و رتبه نقدشوندگی سهام شرکت های فعال در این بازار مورد بررسی قرار گرفته است. این بررسی ها نشان می دهد که بیشترین بازدهی مثبت در بازار سرمایه بواسطه معاملات سهام شرکت های فعال در بازار پایه فرابورس رقم خورده است.

شاخص

بر اساس این گزارش، شاخص کل بازار سرمایه در جریان معاملات این بازار طی ۹ ماهه اول امسال با تغییر اندک از محدوده یک میلیون و ۳۰۹ هزار واحد به یک میلیون و ۳۱۸ هزار واحد رسیده است. گفتنی است، بازار سرمایه طی مدت مورد بررسی بازدهی منفی ۱۰ درصد را به ثبت رسانده است.

بازدهی صنایع

بر اساس اطلاعات موجود، هفت صنعت از میان ۴۶ صنعت فعال در بازار سرمایه بازدهی مثبت را نصیب سهامداران خود کرده اند که از جمله آن می توان به گروه هایی همچون شیمیایی، فراورده های نفتی، غذایی بجز قند و شکر و ... اشاره کرد. گفتنی است، صنایع مورد اشاره در حالی طی دوره مذکور به بازدهی مثبت دست یافتند که بازار سرمایه در این مدت بازدهی منفی ۱۰ درصد را محقق ساخته است.

بازار پایه‌ای‌ها سودآورترین سهام

در مقابل اما، صنایعی همچون چاپ، محصولات چوبی، خرده فروشی، انبوه سازی و پیمانکاری صنعتی در جایگاه های اول جدول رتبه بندی صنایع از نظر بیشترین بازدهی منفی می نشینند.

بازار پایه‌ای‌ها سودآورترین سهام

بازدهی قیمت

طبق اطلاعات جدول زیر، از میان ۷۹۴ شرکت و صندوق سرمایه گذاری فعال در بازار سرمایه طی دوره مذکور حدود ۲۲۴ شرکت بازدهی مثبت بدست آوردند و ۵۴۵ شرکت نیز با ثبت بازدهی منفی سهامداران خود را از کسب سود بی نصیب گذاشتند. همچنین معاملات ۲۴ شرکت بدون کسب بازدهی مثبت یا منفی خاتمه یافته است.

بازار پایه‌ای‌ها سودآورترین سهام

شرکت ناب در نماد "غناب" فعال در بازار پایه فرابورس با ثبت بازدهی خیره کننده دو هزار درصدی و صندوق سرمایه گذاری توسعه فناوری آرمانی با کسب حدود یک هزار درصد بازدهی مثبت در کنار شرکت هایی همچون بیمه زندگی باران، صندوق سرمایه گذاری ایده نوتک آشنا و ریل گردش ایرانیان به ترتیب ردیف های نخست جدول زیر جای دارند.

بازار پایه‌ای‌ها سودآورترین سهام

علاوه بر این، مجموعه هایی همچون تهیه و تولید خاک نسوز استقلال آباده، صندوق سرمایه گذاری جسورانه فیروز، گسترش قطعه سازی کمند، سپید ماکیان، مواد ویژه لیا و نرم افزاری نگین در رده های بعدی جدول رتبه بندی شرکت ها از نظر بیشترین بازدهی مثبت قرار دارند که اکثر شرکت های مورد اشاره در بازار پایه فرابورس معامله می شوند.

این در حالی است، شرکت های فنر سازی زر، سیمان اصفهان، سیمان سفید نی ریز، لعابیران و سیمان کارون بیشترین زیان را به سهامداران خود تحمیل کردند.

بازار پایه‌ای‌ها سودآورترین سهام

در کنار آن، شرکت های خوراک دام پارس، فارسیت اهواز، لیزینگ آرایادانا، آسیا سیر ارس، گروه توسعه هنر ایران، سیمان دورود و ... در ردیف های بعدی این جدول جای دارند.

ارزش روز

بر اساس اطلاعات موجود، بیشترین ارزش روز شرکت های فعال در بازار سرمایه طی دوره ۹ ماهه امسال به مجموعه هایی همچون صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، سرمایه گذاری توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه و صنعتی و معدنی گل گهر اختصاص دارد و این مجموعه ها سهم موثری در ارزش کل بازار سرمایه در این مدت در اختیار دارند.

بازار پایه‌ای‌ها سودآورترین سهام

رتبه نقدشوندگی

شرکت هایی همچون بانک اقتصادنوین، مدیریت انرژی امید تابان هور، گلوکوزان، سیمان لار سبزوار و سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران به ترتیب نقد شونده ترین ها در بازار سهام شناخته شدند.

حجم و ارزش معاملات

در پایان این گزارش می افزاید، معاملات بازار سرمایه از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه با جا به جایی بیش از یک هزار و ۵۵۹ میلیارد سهم به ارزش ۱۲ هزار و ۲۰۰ میلیون میلیون ریال طی ۲۰۷ میلیون و ۴۶۲ هزار دفعه معامله پایان پذیرفته است.

بازار پایه‌ای‌ها سودآورترین سهام

کد خبر 445407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =