راه‌های نجات بازار سرمایه از بحران

مواضع دولت درباره قیمت‌گذاری مشخص شود و نرخ‌ها برای زمان مشخصی ثابت بماند که این موضوع تا حدود زیادی در بسته پیشنهادی ده گانه کارگروه اقتصادی دولت دیده شده که امید می‌رود در بودجه هم به تصویب برسد و به‌درستی اجرایی شود.

برای خروج بازار سرمایه از بحران فعلی باید ابهامات موجود و ایجاد کننده ریسک‌های سیستماتیک بازار برطرف یا به میزان معقولی کاهش یابد. از جمله این ابهامات می‌توان به بحث مذاکرات هسته‌ای و خروجی توافق یا عدم توافق اشاره کرد که قطعا تاثیر بسزایی بر آینده اقتصاد و بازار سرمایه خواهد داشت.

به نظر می‌رسد بسیاری از سرمایه‌ها تا تعیین تکلیف نهایی این ابهام بزرگ در مسیر سرمایه‌گذاری در بازار قرار نخواهند گرفت در این زمینه مطمئنا توافق و ایجاد فضای ثبات اقتصادی و همکاری بین‌المللی تاثیر مثبتی بر اقتصاد و بازار خواهد داشت ضمن اینکه بودجه سال آینده و سیاست‌های عمده دولت در خصوص کسری بودجه، نهایی شدن پیشنهادهای ده گانه کارگروه اقتصادی دولت و همچنین موضوع حذف کامل ارز ۴۲۰۰ نیز از دیگر این ابهامات است که هرچه سریعتر باید تعیین تکلیف شود. علاوه بر آن سیاست‌گذاران باید ضمن اولویت دادن به بازار سرمایه بحث شفافیت را سرلوحه کارشان قرار دهند و به سیاست‌گذاری‌هایی که در بودجه‌ اعمال می‌شود، پایبند باشند.
نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، ایجاد اطمینان بین فعالان بازار سرمایه است. به‌عنوان مثال؛ مواضع دولت درباره قیمت‌گذاری مشخص شود و نرخ‌ها برای زمان مشخصی ثابت بماند که این موضوع تا حدود زیادی در بسته پیشنهادی ده گانه کارگروه اقتصادی دولت دیده شده که امید می‌رود در بودجه هم به تصویب برسد و به‌درستی اجرایی شود. اگر دولت و مجلس با اولویت دادن به بازار سرمایه و ایجاد شفافیت مناسب برای فعالان بازار سرمایه فضای اطمینان را به بازار برگردانند با سطوح قیمتی موجود که نشان از ارزندگی عمده سهم‌هاست می‌توان شاهد ورود نقدینگی مناسب به بازار بود و در آن شرایط سرمایه‌های بسیاری جذب بازار سرمایه خواهد شد. دراین شرایط می‌توان نقدینگی را به سمت تولید و راه‌اندازی پروژه‌های جدید سوق داد. در مجموع در شرایط موجود بازار سرمایه بیش ازهر زمان دیگری به ثبات، شفافیت و رفع ابهام نیاز دارد.

  • محمد آشفته‌پور - مدیرعامل سبدگردان آمیتیس
کد خبر 445304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =