سود سپرده‌های بانکی، منبع درآمد برترین شرکت‌ها

یک نماینده مجلس گفت: برترین شرکت‌های کشور بخش قابل توجهی از سود سالانه خود را از سپرده‌های بانکی به دست می‌آورند.

به گزارش صدای بورس، مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم با بیان اینکه برترین شرکت‌های کشور بخش قابل توجهی از سود سالانه خود را از سپرده‌های بانکی به دست می‌آورند گفت: بر اساس صورت‌های مالی منتشر شده، ۶۳ شرکت تولید کالا و خدمات که در رتبه‌بندی بهترین شرکت‌های ایران در سال های اخیر قرار دارند، چیزی حدود ۹۲ هزار میلیاردتومان سپرده بانکی در قالب سپرده‌گذاری کوتاه و بلندمدت بانکی دارند. این میزان از سپرده بانکی به اندازه مجموع سرمایه بیش از نیمی از شرکت‌های فعال در بازار بورس تهران است.

مصطفی طاهری افزود: رکود و خواب سرمایه در حساب‌های بانکی اگر از سوی اشخاص حقیقی باشد که شروع کسب‌وکار برای آنها مشکل بوده، چندان تعجبی ندارد اما وقتی برترین شرکت‌ها و بنگاه‌های کشور که باید انواع و اقسامی از سرمایه‌گذاری‌های جدید، راه‌اندازی خط تولید و... را در دستورکار خود قرار دهند، چشم انتظار سود سپرده‌های بانکی خود نشسته اند، باعث شگفتی است!

عضو کمیسیون صنایع و معادن اظهار کرد: براساس نرخ میانگین سود سپرده‌ها می‌توان برآورد کرد که شرکتهای مورد بررسی در یک سال اخیر بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان سود سپرده از سیستم بانکی دریافت کرده‌اند. ابهام اینجاست که این رقم بالغ بر ۱۵درصد از مجموع سود این شرکت‌ها بوده است. فکرش را کنید که برترین شرکت‌های کشور بخش قابل توجهی از سود سالیانه خود را از سود سپرده‌های بانکی به دست می‌آورند.


بیشتر بخوانید:

موج ناامیدی سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه


این نماینده مجلس بیان کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای اولین‌بار معافیت مالیاتی شرکت‌های حقوقی از سود سپرده‌های بانکی لغو شده است، که به طور قطع تاثیرات گسترده بر ادامه وضع سپرده‌گذاری این شرکت‌ها دارد.

به گفته این نماینده مجلس؛ بسیاری بر این باورند که سپرده‌گذاری پول در بانک‌ها درنهایت منجر به پرداخت اعتبارات از سوی بانک‌ها می‌شود و مجددا پول به عرصه تولید و تامین مالی برمی‌گردد، اما این موضوع نه ‌تنها با کارکرد جدید نظام بانکی در خلق پول که مطلقاً بر پایه سپرده‌ها نبوده، در تضاد است بلکه با آمارهای تامین مالی از سوی سیستم بانکی نیز همخوانی ندارد.

به گزارش سنا، طاهری تصریح کرد: براساس آمارهای بانک مرکزی عمده اعتبارات بانکی در جهت سرمایه در گردش بنگاه‌ها پرداخت شده و خبری از خط تولید جدید، سرمایه‌گذاری جدید، خرید تکنولوژی، افزایش ظرفیت انسانی و... در کار نیست. برآوردها نشان می‌دهد از کل سپرده‌های بانکی کشور حدود ۴۰درصد آن برای اشخاص حقوقی است.

کد خبر 445285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =