به بازار فردا امیدوار باشیم؟

موضوع برجام می‌تواند به شدت روی اقتصاد کشور و صنایع گوناگون تاثیرگذار باشد که در نتیجه بر درآمدهای عملیاتی شرکت‌ها نیز تاثیرگذار خواهد بود.

صدای بورس- مژده ابراهیمی؛ امروز بیشترین تاثیر در شاخص را سهام شپدیس و فملی و وغدیر و فولاد داشتند که حجم بالایی از این سهم‌ها توسط سهامداران حقوقی خرید شده و بجز این سهم‌ها، سهامداران حقوقی امروز خریدهای با حجم نسبتا خوبی داشتند که می‌تواند نوید این باشد که ممکن است بازار فردا سبز باشد و کمی شاخص کل بازار سرمایه روند صعودی به خود بگیرد.

محمدامین فرجادفر، مدیر مالی شرکت سبدگردان فراز در گفت‌وگو با صدای بورس گفت: شاخص کل بازار بورس و اوراق بهادار امروز ۲۶ دی ماه ۱۴۰۰ باز هم روند نزولی خود را ادامه داد و به قول برخی از سهامداران در فضای مجازی، به روند ۱۸ ماه خونین خود ادامه داد.
وی افزود: امروز شاخص کل ۱۱.۶۸۲ واحد سقوط کرد و شاخص هم وزن ۳.۷۰۸ واحد سقوط کرد که نشان از ریزش قیمتی اکثر سهام بازار دارد، اما بیشترین تاثیر در شاخص را سهام شپدیس و فملی و وغدیر و فولاد داشتند که نکته جالب‌تر این است که حجم بالایی از این سهم‌ها توسط سهامداران حقوقی خرید شده است و به‌غیر از این سهم‌ها، سهامداران حقوقی امروز خریدهای با حجم نسبتا خوبی داشتند که می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که ممکن است بازار فردا سبز باشد و کمی شاخص کل بازار سرمایه روند صعودی به خود بگیرد.
فرجادفر بیان کرد: البته در بررسی روند معاملات چند روز اخیر، نکته‌ای که بیش از هرچیزی به چشم آمد، نوسان گیری‌های سهامداران حقوقی بود که دامنه حد سود و ضرر خود را محدود کرده‌اند و شاهد آن هستیم که گاه حتی با سودهای ۲ الی ۳ درصدی از سهم‌ها خارج می‌شوند.
به گفته وی این نکته شایان ذکر است که سهم‌هایی که از آنها نام برده شد، صرفا جهت ارائه گزارش کلی و بررسی روند معاملات بازار است و به هیچ عنوان مبنی بر سیگنال خرید و پیشنهاد به خرید نیست.
مدیر مالی سبدگردان فراز تصریح کرد: میزان ارزش ریالی معاملات نسبت به شاخص بازار و ارزش ریالی بازار نسبتا پایین است و مبلغ ۲۵۰۰ میلیارد تومان ارزش معاملات امروز، در وهله اول نشان از ترس و بی‌اعتمادی مردم نسبت به بازار سرمایه دارد و در کنار این موضوع سهامداران همچنان منتظر مشخص شدن نتایج برجام هستند؛ چراکه این موضوع می‌تواند به شدت روی اقتصاد کشور و صنایع گوناگون تاثیرگذار باشد و در نتیجه می‌تواند درآمدهای عملیاتی شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین در کنار آن می‌تواند بر روی میزان سرمایه‌گذاری سهامداران در بازارهای موازی نیز تاثیرگذار باشد و سبب ورود بیشتر پول به بورس و افزایش تقاضا برای خرید سهام و در نتیجه آن افزایش ارزش بازاری سهام و در نهایت افزایش شاخص کل بازار سرمایه شود.
این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: به طور کلی در این مقطع، تمایل سهامداران به خرید سهام‌های تدافعی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیشتر شده است که بتوانند با توجه به روند نزولی بازار، بتای پرتفوی خود را به زیر عدد یک برسانند و ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهند که ترجیح سود کمتر به احتمال کاهش ارزش دارایی منطقی است.

کد خبر 445070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =