در صورت توافق یا عدم توافق شاخص به چه کانالی می‌رسد؟

باتوجه به ارز نیمای محدوده ۲۴،۵۰۰ تومانی و با لحاظ اثرات مثبت و جانبی توافق برجام برسود خالص و ارزندگی سهام صنایع دلاری، چشم انداز این صنایع همچنان در میان مدت و بلندمدت روشن خواهد بود.

مژده ابراهیمیصدای بورس؛ با توجه به اخبار غیرموثق منتشر شده و صحبت‌های تحلیلگران سیاسی، انتظارات مبنی بر توافق یا توافق نسبی است؛ اما باید این را در نظر داشت که چرخش اخبار به سمت عدم توافق در مذاکرات برجام، منجر به استقبال از صنایع کامودیتی محور به‌خصوص فلزات اساسی که در هفته گذشته اصلاح قیمتی مناسبی داشتند، خواهد شد.

ابراهیم سماوی – کارشناس بازارسرمایه در گفت و گو با صدای بورس گفت: بیش از یک ماه از آغاز مذاکرات برجام دولت جدید گذشته است و شرایط فعلی بازار بیش از پیش متاثر از خبرهای پشت در بسته وین است. همچنین در هفته سوم زمستان با توجه به خروج نقدینگی از صنعت فلزات اساسی و استقبال نسبی از صنایع خودرویی و بانکی موسوم به صنایع برجامی، شاهد آن بودیم بازارسرمایه همانند بازارهای موازی انتظار توافقات در وین را دارد.
وی افزود: هرچند که در اواخر هفته به دلیل اینکه سهام خودرویی و بانکی با مقاومت های قیمتی مینور خود دست و پنجه نرم کردند و همانطور که انتظار می‌رفت تا حدی اصلاح قیمتی داشتند ولی به صورت کلی روندی صعودی در پیش گرفتند.


سماوی ادامه داد: در شرایط فعلی و با توجه به اخبار غیرموثق منتشر شده و همچنین صحبت‌های تحلیلگران سیاسی، انتظارات مبنی بر توافق یا توافق نسبی است، اما باید این را در نظر داشت که چرخش اخبار به سمت عدم توافق در مذاکرات برجام، منجر به استقبال از صنایع کامودیتی محور به‌ویژه فلزات اساسی که در هفته گذشته اصلاح قیمتی مناسبی داشتند، خواهد شد.
این کارشناس بازارسرمایه بیان داشت: موضوع داغ دیگر این روزها حذف ارز ترجیحی ۴,۲۰۰ تومانی برای کالای اساسی (بجز گندم و دارو) است که در کشمکش مجلس و دولت قرار دارد. چالش‌های موجود بیشتر در مورد نحوه اجرای آن است که منج ر به بلاتکلیفی این موضوع شده است؛ در صورتی که این ارز فسادزا حذف شود، سود عملیاتی و حاشیه سود بسیاری از سهام صنایع غذایی و زراعی افزایش خواهد داشت و انتظار می‌رود این صنایع سبز رنگ شوند.
وی افزود: هرچند که عمده نمادهای بازارسرمایه در بسیاری از صنایع با توجه به معیارهای بنیادی همچون نسبت قیمت به سود آینده‌نگر (P/E Forward) پایین‌تر از ارزش ذاتی خود معامله می شوند و به نوعی دارای حباب منفی هستند، اما این روزها بازار بیشتر بر اساس رفتارهای متاثر از سنتیمنتال جمعی حرکت می‌کند؛ بنابراین می‌توان در هفته آتی وزن بیشتری به چارت‌های قیمتی داد. از این رو اگر انتظارات بازار همچنان مبنی بر حصول توافق باشد، شاخص کل با از دست دادن محدوده ۱,۳۳۰,۰۰۰ واحد پتانسیل ریزش تا محدوده ۱،۲۷۰،۰۰۰ واحد را دارد.
سماوی تصریح کرد: در صورتی که پالس‌هایی مبنی بر حصول توافق برجام به گوش برسد، با استقبال از صنایع کامودیتی محور شاخص هدف قیمتی ۱،۴۰۰،۰۰۰ را در پیش دارد. شایان ذکر است که در صورت منتج شدن مذاکرات به توافق، در روزهای اول صنایع کامودیتی محور احتمالا با فشار فروش مواجه خواهند شد؛ از طرفی دیگر با توجه به ارز نیمای محدوده ۲۴،۵۰۰ تومانی و با لحاظ اثرات مثبت و جانبی توافق برجام بر سودخالص و ارزندگی سهام صنایع دلاری، چشم انداز این صنایع همچنان در میان مدت و بلندمدت روشن خواهد بود.

کد خبر 444944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =