جهش استارت‌آپ‌ها در بستر بازار سرمایه

استارت‌آپ‌ها، شرکت‌ها و کسب‌وکارهای نوپایی هستند که یا در حوزه فناوری فعالیت می‌کنند یا بستر فعالیت آنها با استفاده از فناوری‌های نوین شکل گرفته است...

استارت‌آپ‌ها، شرکت‌ها و کسب‌وکارهای نوپایی هستند که یا در حوزه فناوری فعالیت می‌کنند یا بستر فعالیت آنها با استفاده از فناوری‌های نوین شکل گرفته است. هر استارت‌آپ‌ یک کسب‌وکار جدید است. یکی از ویژگی‌های مهم استارت‌آپ‌ها این است که از پتانسیل رشد بالایی برخوردار هستند.
یکی از راه‌های رونق استارت‌آپ‌ها، ورود به بازار سرمایه است. با این حال، استارت‌آپ‌ها مفهومی ناشناخته برای فعالان بورس به شمار می‌روند.
بر این اساس، برای ورود موفقیت‌آمیز استارت‌آپ‌ها به بازار سرمایه، لازم است که فعالان این بازار با استارت‌آپ‌های پلتفرمی، مدل کسب‌وکار، مدل رشد و توسعه همچنین نگاه متفاوت به ارزشگذاری آنها در بازار سرمایه آشنا شوند.
با نگاهی به فهرست استارت‌آپ‌های موفق آمریکایی که از طریق IPO وارد بازار سرمایه شده‌اند، می‌توان به اهمیت این کسب‌وکارهای نوپا در رونق بخشیدن به فعالیت‌های بورس و توسعه این شرکت‌ها پی برد. در این میان، توجه به برخی نکات کلیدی درباره عرضه اولیه استارت‌آپ‌ها در بورس از اهمیت بالایی برخوردار است.
در اینجا با اشاره به وضعیت شرکت‌هایی همچون لیفت، اوبر و توئیتر به مرور این نکات می‌پردازیم.
۱- شرایط سودآوری در زمان عرضه اولیه: سودآوری مساله اصلی سرمایه‌گذاران نیست. سودآوری به هیچ وجه شرط لازم برای یک عرضه اولیه موفق نیست. بیشتر شرکت‌های استارت‌آپی در زمان عرضه اولیه زیان‌ده هستند. در سال ۲۰۱۹ بیش از ۸۰ درصد شرکت‌های فناوری‌محور در زمان عرضه اولیه زیان‌ده بودند. به عنوان نمونه، شرکت‌های لیفت، آمازون و اوبر که از رشد بالای درآمدی برخوردارند، در زمان عرضه اولیه زیان‌ده بودند و مدتی طول کشید تا رشد چندبرابری در کسب‌وکار و قیمت سهام خود را تجربه کنند.
۲- بازار قابل دسترس بزرگ: در بررسی تمام استارت‌آپ‌های IPO شده، توجه به این نکته مهم است که یکی از دلایل اصلی ارزشگذاری بالای این شرکت‌ها از سوی سرمایه‌گذاران، بازار بزرگ و قابل دسترس این کسب‌وکارها بوده است.
۳- تصویر برند: آگاهی از برند و موقعیت آن در بازار از دیگر مواردی است سرمایه‌گذاران توجه زیادی به آن دارند. به عنوان مثال، شرکت لیفت در زمان عرضه اولیه بین ۲۰ تا ۳۰ درصد بازار را در اختیار داشت، اما بیش از ۹۵ درصد کاربران بازار درخواست خودرو، لیفت را به عنوان یک بازیگر قوی در این
حوزه می‌شناختند.
۴- پتانسیل افزایش درآمد: بسیاری از استارت‌آپ‌ها این پتانسیل را دارند که درآمد عملیاتی خود را از راه‌های مختلف افزایش دهند و این نکته‌ای است که سرمایه‌گذاران توجه خاصی به آن دارند.
۵- افزایش سهم بازار: سرمایه‌گذاران همیشه در اطلاعات تاریخی شرکت‌ها به دنبال شواهدی می‌گردند که نشان‌دهنده توانمندی عملیاتی و فنی شرکت برای افزایش سهم بازار باشد. چرا که در این صورت می‌توانند امید بیشتری به آینده آن شرکت داشته باشند.
۶-افزایش پایدار کاربران گوشی هوشمند: با توجه به اینکه محصول بیشتر شرکت‌های فناوری‌محور به صورت اپلیکیشن به بازار عرضه می‌شود، مواردی همچون ضریب نفوذ گوشی‌های هوشمند بین مردم و ضریب نفوذ اپلیکیشن در بین کاربران از اهمیت زیادی برخوردار است.
۷-ورود به کسب وکارهای جدید: در بررسی پلتفرم‌ها و استارت‌آپ‌ها، همواره امکان توسعه افقی بازار بر اساس شبکه کاربران موجود و ظرفیت عملیاتی و فنی تیم مورد بررسی قرار می‌گیرد و سرمایه‌گذاران ارزش زیادی برای این موضوع قائل هستند.
۸- اثر شبکه‌ای: اثر شبکه‌ای از مهمترین مواردی است که سرمایه‌گذاران در بحث ارزشگذاری پلتفرم‌ها در نظر می‌گیرند. زمانی که با افزایش تعداد کاربران یک محصول به ارزش، جذابیت یا کیفیت آن محصول اضافه می‌شود، با اثر شبکه‌ای مواجه هستیم.
۹- نسبت P/S: یکی از نسبت‌های مهم در ارزشگذاری شرکت‌ها، نسبت P/S است که حاصل تقسیم ارزش بازار شرکت به درآمد ۱۲ ماهه آن است. این نسبت برای مقایسه و ارزشگذاری شرکت‌هایی استفاده می‌شود که در صنایع جوان با پتانسیل رشد بالا فعالیت می‌کنند.

کد خبر 444855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =