طرحی کارآمد در بازارسرمایه

اولویت دادن بانک‌ها به پرداخت تسهیلات در راستای طرح مذکور و عمل فعالانه در این زمینه و نظارت صحیح منجر به اجرای کارآمد طرح خواهد شد.

مژده ابراهیمی صدای بورس؛ انتشار اوراق گام (اوراق گواهی اعتبار مولد) توسط نظام بانکی برای تامین مالی کوتاه مدت بنگاه‌های تولیدی طراحی شد که قابلیت معاملات ثانویه در بازارسرمایه را پس از گذشت یک ششم زمان صدور تا سررسید، دارد.

میثم طهماسب زاده بائی – کارشناس ارشد بازارسرمایه در گفت و گو با صدای بورس گفت: یکی از دلایلی که منجر می‌شود تا شرکت‌ها نتوانند از ظرفیت کامل ایجاد شده در تولید استفاده کنند،‌ نبود سرمایه در گردش لازم در این زمینه است. بر این اساس ابزارهای مختلفی جهت تامین سرمایه در گردش در بازار سرمایه طراحی شده است که انتشار اوراق مرابحه، اوراق اجاره و سلف از جمله آنهاست.
وی افزود: در این خصوص انتشار اوراق گام (اوراق گواهی اعتبار مولد) توسط نظام بانکی برای تامین مالی کوتاه مدت بنگاه‌های تولیدی طراحی شد که قابلیت معاملات ثانویه در بازارسرمایه را پس از گذشت یک ششم زمان صدور تا سررسید، دارد.
طهماسب زاده بیان کرد: تامین مالی در زنجیره تولید که دستورالعمل آن در آذر ماه ۱۴۰۰ به تصویب رسید، یکی از راه‌های تامین سرمایه در گردش بنگاهای تولیدی در زنجیره تولید به جهت تامین مواد اولیه و خدمات مورد نیاز است.


بیشتر بخوانید:


طهماسب‌زاده در خصوص مکانیزم این نوع تامین مالی عنوان کرد: شرکت‌هایی که در ابتدای زنجیره قرار دارند برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود با مراجعه به بانک عامل و سپردن وثایق و ضمانت‌های لازم درخواست صدور یکی از ابزارهای تعریف شده شامل برات الکترونیک، کارت اعتباری، اعتبار اسنادی داخلی مدت‌دار و اوراق گواهی اعتبار مولد و یا سایر ابزارهای مجاز (ماده ۱۶ دستورالعمل ارائه خدمات تامین مالی «زنجیره تامین» بانک مرکزی) به نفع فروشنده مواد اولیه می‌کند. فروشنده مدنظر می‌تواند اوراق مذکور را نزد خود نگهداری و تنزیل کرده و یا برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود با مکانیزم طراحی شده در نظام بانکی (به طوری که مانع از معاملات غیرواقعی شود) به نفع بخش بعدی زنجیره مورد نظر منتقل کند. به گفته وی زنجیره مذکور می‌تواند شامل بخش‌های مختلفی از جمله صنایع فلزاتی، ساختمانی، خودرو، لوازم خانگی و ... را شامل شود.
این مدیر خوشنام تصریح کرد: این طرح علاوه بر این که منجر به هدایت اعتبارات بانک‌ها به سمت تولید می‌شود، موجبات مدیریت نقدینگی بانک‌ها، بهبود تراز بانک‌ها و تسهیل نظارت بر پرداخت تسهیلات بانک‌ها را فراهم می‌کند.
این کارشناس بازارسرمایه عنوان کرد: حذف واسطه‌ها در زنجیره‌های تأمین و توزیع، افزایش شفافیت جریان مالی اقتصاد و در نتیجه افزایش کارایی نظام مالیاتی از دیگر مزایای طرح مذکور به شمار می‌رود.
وی در پایان گفت: اولویت دادن بانک‌ها به پرداخت تسهیلات در راستای طرح مذکور و عمل فعالانه در این زمینه و نظارت صحیح منجر به اجرای کارآمد طرح خواهد شد.

کد خبر 444700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =