معاملات ۱۰ سهم بازار پایه‌ای روان شد

مدیریت عملیات بازار فرابورس گفت: در طول هفت روز معاملاتی پس از اعمال مصوبه حجم مبنا، معاملات ۱۰ سهم روان شدند.

به گزارش صدای بورس، بازار پایه فرابورس ایران این روزها شاهد روان شدن معاملات در برخی نمادهای درگیر پدیده صف در این بازار است؛ به طوری که به دنبال اجرای مصوبه حذف حجم مبنا برای نمادهایی که ۲۰ روز صف فروش یا صف خرید بوده‌اند، معاملات ۱۰ سهم روان شده و به تعادل برگشته است.

۵ دی‌ماه اطلاعیه‌ای روی وب‌سایت فرابورس قرار گرفت که حاوی نکاتی برای روان شدن و تعادل‌بخشی به معاملات نمادهای بازار پایه بود. دراین مصوبه عنوان شده بود که حجم مبنای هر یک از شرکت‌های بازار پایه که طی ۲۰ روز در تمامی لحظات صف خرید یا صف فروش بوده‌اند به ۱ تغییر خواهد یافت. از چهارشنبه ۸ دی‌ماه نیز با اعمال این مصوبه حجم مبنای ۲۲ سهم حذف شد.

میثم فدایی، سرپرست فرابورس ایران شنبه شب ۱۸ دی‌ماه خبر داد که طی هفت روز معاملاتی بعد از حذف حجم مبنا، صف فروش ۹ شرکت از بین رفته و سهام‌دارانی که قصد خروج از سهام شرکت‌های مزبور را داشتند توانستند سهام خود را بفروشند.

سرپرست فرابورس چندی پیش نیز در گفت‌وگویی عنوان کرده بود که این اقدام در راستای دغدغه سازمان بورس و اوراق بهادار برای افزایش نقدشوندگی سهام صورت گرفته است. او در مصاحبه‌ای خبر داده بود که در ۳ روز نخست اعمال مصوبه معاملات ۳ سهم که یکی از آن‌ها ۳۱۲ روز قفل صف فروش بوده روان شده است.

بر اساس اطلاعات مدیریت عملیات بازار فرابورس در ادامه اعمال این مصوبه سهم‌های دیگری نیز روان شده و از فهرست حجم مبنای ۱ خارج شدند. بدین ترتیب ۱۸ دی‌ماه ۱۰ سهم از میان ۲۲ سهم با تعادل در معاملات همراه بودند.


بیشتربخوانید:

سبدهای بهینه با نقدشوندگی متوسط


در این روز ۲.۳ میلیون سهم به ارزش مجموع ۱۲.۶۷۷ میلیارد ریال از «قجام» معامله شد. ۶۵۲ هزار و ۱۸۷ سهم به ارزش ۱۱ میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال در معاملات نماد «پارتا» جابه‌جا شد و «سخواف» نیز حجم معاملات ۱۹ میلیون و ۴۰۵ سهمی را به ثبت رساند که ۱۱۹ میلیارد و ۱۳۰ میلیون ریال ارزش داشت.

دیگر سهم از میان سهم‌های درگیر پدیده صف که به نقطه تعادل رسیده سهم «گکیش» بود که ۷۳۶ هزار و ۵۷۱ سهم از آن با ارزش بیش از ۱۵ میلیارد ریال در روز گذشته معامله شد. ۲ میلیون و ۵۰۵ سهم از «سنوین» نیز در این روز معامله شد که ۱۳ میلیارد و ۸۶۷ میلیون ریال ارزش داشت. معاملات «گپارس» نیز روان بود هر چند حجم آن ۷۱ هزار و ۶۲۰ سهم بود که ۷ میلیارد و ۵۵۶ میلیون ریال ارزش داشت.

در این میان دیگر سهمی که فرصت این را یافت که با روان شدن معاملات از فهرست حجم مبنای ۱ خارج شود «خعمرا» بود. روز گذشته ۱۳ هزار و ۳۶۹ برگه از این سهم به ارزش مجموع ۸۱ میلیارد و ۳۰۸ میلیون ریال معامله شد. «سایرا»، «وسنا» و «شمواد» نیز که نخستین‌ سهم‌های خارج شده از حجم مبنای ۱ بودند به ترتیب با حجم ۵۴۱ هزار و ۱۸۲، ۱ میلیون و ۸۸۶ هزار و ۷۹ هزار و ۷۳۵ هزار معامله شدند. ارزش معاملات این سه سهم نیز به ترتیب ۱۴ میلیارد و ۲۸ میلیون ریال، ۱۷ میلیارد و ۳۲۵ میلیون ریال و ۳ میلیارد و ۵۷۶ میلیون ریال بود.

به گزارش مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، این نمادها در مجموع در معاملات ۱۸ دی حجم بیش از ۲۸ میلیون را به خود اختصاص دادند. این تقریبا ۵ درصد از حجم معاملات بازار پایه در این روز را شامل می‌شود. ارزش معاملات این سهم‌ها نیز در مجموع بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان بوده است که نزدیک به ۱۰ درصد ارزش معاملات بازار پایه در نخستین روز معاملاتی هفته سوم دی‌ماه را دربر می‌گیرد.

کد خبر 444552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =