تاثیر بودجه بر نقدینگی و نرخ رشد اقتصادی

حسین عبده تبریزی، کارشناس ارشد بازار سرمایه با موضوع « بودجه و اقتصاد کلان» در «نشست تحلیل و بررسی بودجه ۱۴۰۱» به سخنرانی پرداخت.

صدای بورس- مرضیه حیدری؛ «همایش تحلیل و بررسی بودجه ۱۴۰۱ » با حضور حسین عبده تبریزی کارشناس ارشد بازار سرمایه، محمدیوسف امین داور دبیر نشست، علیرضا توکلی کاشی معاون توسعه کانون نهادهای سرمایه‌گذاری، شهریار هاشمی عضو هیات مدیره گروه مالی مهرگان، محمدحسین مستخدمین حسینی، مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه‌ودانش عصر امروز ۱۸ دی ماه در مرکز همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

عبده تبریزی در ابتدا به وضعیت بودجه در شرایط اقتصادی امروز پرداخت و گفت: رشد اقتصادی و تورم در دنیا وضعیت متفاوتی با سال‌های گذشته دارد و در سال ۲۰۲۱ نرخ‌ها، معمول اقتصاد پیشرفته نبود و چیزی حدود ۳ و ۶ درصد بود. همچنین به علت وجود بیماری کرونا، کار کردن کم ولی در مقابل ظرفیت‌های لازم مهیا بود.
وی ادامه داد: در ۱۳، ۱۲ سال گذشته اتفاقاتی برای نرخ تورم رخ داده است و به لحاظ متغیرهای پولی در امریکا و اینکه حجم زیادی پول خلق کرده است و همچنین بخاطر صرف کمک‌هایی از بودجه برای مقابله با کرونا حتی برای کشورهایی که توانسته بودند تورم را کنترل کنند، تورم ایجاد شد.
این کارشناس ارشد بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که آیا تورم جهانی بر ما تاثیری دارد یا خیر، گفت: بله به این خاطر که برای ورود کالاها چیزی حدود ۱۸ تا ۲۰ میلیارد پول لازم است تا این واردات حفظ شود که خود این موضوع باعث بالا رفتن قیمت کامودیتی‌ها مانند نفت می‌شود که از یکسو به نفع و از سمتی دیگر جهتی معکوس دارد و باعث فشار بر روی قیمت‌های خرده فروشی و در نهایت فشار بر مردم می‌شود.
وی ادامه داد: نرخ رشد در ده سال گذشته صفر بوده و این بدین معنی نیست که در سال ۹۰ قرار داریم بلکه در این فاصله نقدینگی و تورم جمع شده است، تورم به وجود آمده مردم را به دو دسته تقسیم می‌کند، نخست مردمی که از این تورم سود می‌برند و دسته دوم کسانی که این تورم فشار زیادی برایشان وارد می‌کند به ویژه با توجه به اینکه تورم در مناطق ضعیف رقم بیشتری دارد.

عبده تبریزی در خصوص اینکه نرخ تورم ۸ درصدی در ۱۲ ماهه می‌تواند اتفاق بیفتد یا خیر عنوان کرد: ما کامودیتی محور هستیم و فروش نفت باعث رشد می‌شود و در اقتصاد ۴۰ سال گذشته از محل بهره وری اگر تورم ۳ درصدی باشد قطعا نرخ رشد ۸ درصدی تداوم نخواهد داشت. همچنین حتی با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تورمی که خارج وجود دارد و وجود کامودیتی‌ها اگر به تورم ۱۶ درصدی برسیم به نفع اقتصاد نیست.
عبده تبریزی به زمان‌های گذشته اشاره کرد و گفت: در تجربه‌ای که در دوران احمدی نژاد با وجود دلار ارزان داشتیم، شاهد این بودیم که تولید صرف نمی‌کرد و صنایع دستی وارد می‌شدند و با ایجاد تک نرخی به تولید آسیب زیادی وارد شد. همچنین در دوران روحانی نرخ بهره بانکی بالا رفت و باعث کاهش گردش پول شد که در نهایت با ایجاد رکود سنگین، اقتصاد به نوعی متوقف شد. اگر نرخ‌های تورم کاهش پیدا کند و حتی دولت نرخ تورم را بر روی ۲۵ درصد بیاورد، دستاورد بزرگی است.
در آخر این نشست عبده تبریزی با بیان اینکه دولت جدید با هزینه زیاد سرکار آمده است، گفت: دولت جدید باید منابع جدید بیاورد و با برجام نیز توافق کنند تا در جهت بهبود حرکت کنند. همچنین منابع موجود را با کارایی اداره کند و با اصلاحاتی در اقتصاد مثل تک نرخی کردن ارز نفع همه را در نظر بگیرد.

کد خبر 444494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =