تامین مالی معادن از بازار سرمایه/ پیش‌بینی سودآوری شرکت

حسینقلی گفت: سرمایه‌گذاری بورسی در معدن تنها زمانی نفع دارد که با افزایش سرمایه انجام شود و این افزایش سرمایه تبدیل به ماشین آلات، افزایش ظرفیت تولیدشود و توان عملیاتی و تولیدی شرکت را بالا ببرد.

صدای بورس- محبوبه‌ قرمزچشمه؛ حسن حسینقلی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران در گفت‌وگو با صدای بورس گفت: بخش معدن بخش اصولی و پیشران اقتصاد است و در نتیجه باید با نگاه حمایتی از معدن، مشکلات آن را حل کرد.

وی افزود: سرمایه‌گذاری در بخش معدن متفاوت با سایر بخش‌هاست، سرمایه‌گذاری در این بخش طولانی‌مدت است و برای دستیابی به بازدهی نیز زمان زیادی باید صرف کرد.

حسینقلی در ارتباط با تامین مالی پروژه‌های معدنی از بازار سرمایه گفت: از جمله راه‌های تامین سرمایه برای تمامی واحدهای تولیدی، بانک‌ها و بازار سرمایه است. تامین سرمایه در ایران بیشتر از طریق بانک‌ها انجام می‌شود که به طور معمول به تعهدات خود عمل نمی‌کنند و پروانه‌های معدنی را به عنوان ضمانت قبول ندارند.

افزایش سرمایه بهترین راهکار

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران تصریح کرد: پیشنهاد شده معادنی که از طرف دولت واگذار شده‌اند، ۳۰ درصد از سهامشان را ببرند در بازار سرمایه و به اهالی آن منطقه واگذار کنند. این طرح نپخته است و باتوجه به وضعیت شهروندان در مناطق معدنی، امکان اینکه اهالی بتوانند معدن کاری کنند، ضعیف است و در آینده مشکل ایجاد خواهد شد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: بازدهی بخش معدن طولانی‌مدت است، در حالی که سرمایه‌گذاران بورسی به دنبال سود زود بازده هستند،‌ در نتیجه اگر بخواهند معدن را در بازار سرمایه از ابتدا شروع کنند، چندان موفق نخواهد بود. سرمایه‌گذاری بورسی در معدن تنها زمانی نفع دارد که با افزایش سرمایه انجام شود و این افزایش سرمایه تبدیل به ماشین آلات شود و به خط تولید اضافه شود، افزایش ظرفیت تولید انجام شود و موجبات سودآوری بیشتر را فراهم کند. در حقیقت افزایش سرمایه باعث بالا رفتن ارزش سهام شرکت می‌شود و توان عملیاتی و تولیدی شرکت هم بالا می‌رود.

سودآوری شرکت‌های سرب و روی

حسینقلی در ارتباط با تولیدات سرب و روی و سودآوری آنها گفت: شرکت‌های سرب و روی در گذشته از سهم‌های رو به رشد بودند اما در چند سال گذشته با توجه به شرایطی که دولت به وجود آورد، این مزیت خود را از دست دادند. دولت با عوارضی که وضع کرد بر ارزش سهام سرب و روی اثر منفی گذاشت.

سالانه در حدود ۲۱۰ هزار تن شمش روی تولید می‌کنیم، ۳۵ تا ۴۰ هزار تن در داخل مصرف و مابقی صادر می‌شود. حدود ۴۰ هزار تن اکسید سرب تولید می‌کنیم که بخش بزرگی از آن به چین صادر می‌شود.


  • بیشتر بخوانید:

ابلاغ فهرست مواد خام و نیمه خام صادراتی مشمول مالیات


حسینقلی در ارتباط با منابع سرب گفت: ۲ منبع تولید سرب داریم، یکی از بازیافت باتری است و دیگری تولید سرب از مواد معدنی است که در حدود ۱۰ هزار تن سرب از طریق معدنکاری تولید تهیه می‌شود. مهمترین واحد سرب فعال در ایران، شرکت ملی سرب و روی ایران است که در حدود سالی ۶ هزار تن تولید داشته و در حدود ۳ هزار تن نیز واحدهای کوچک در مجموع سرب تولید می‌کنند. همچنین سالانه ۶۰ هزار تن کنسانتره سرب و در حدود ۴۰ هزار تن اکسید سرب تولید می‌کنیم که بخش بزرگی از آن به چین صادر می‌شود.

کد خبر 444474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =