نگاه سرمایه‌گذار به بازارها

سرمایه‌گذار حقیقی، سرمایه‌گذاری نیست که دید بلند مدتی داشته باشد. این تغییر نگرش و فرهنگ سرمایه‌گذاری را می‌طلبد. سرمایه‌گذاران بایستی رویکرد بلندمدت دربازارهای مالی به ویژه سرمایه را در نظر بگیرند. در این صورت می‌توانند ارزش افزوده بیشتری از بازارها کسب کنند.

در سال های گذشته فشار تورمی سنگینی به اقتصاد کشور وارد شده است. بنابراین طبیعی است که واکنش مردم در برابر این واقعه، حفظ ارزش پولشان باشد. با توجه به سناریوهایی که در این زمینه وجود دارد عموماً بازارهایی نظیر دلار و سکه، رمز ارزها و بورس به عنوان ابزارهایی برای حفظ ارزش پول استفاده می‌شوند. با این حال، توزیع ریسک در این بازارها کاملاً ناهمگن و متفاوت است.

به عنوان مثال، بازار دلار و سکه به دلیل تاثیرپذیری زیادی که از انتظارات دارد و دولت ها نیز از آن به عنوان لنگر کنترل تورم استفاده می‌کنند، حاوی ریسک هایی است که صرفه  آن را خدشه دار می‌کند؛ یعنی اگر حتی از اثرات کلان سرمایه گذاری در دلار چشم پوشی کنیم، احتمال ریزش دفعی یا ثبات نرخ ارز صرفه لازم را برای سرمایه گذاری نخواهد داشت.
بازار ارزهای دیجیتال نیز همواره با یک ریسک بزرگ روبه روست: مقاومت دولت ها در برابر قانونی شدن آن. هرچند توسعه این بازار طی سال های اخیر چشمگیر بوده، ولی وقتی هنوز نسبت آن با نهاد دولت مشخص نشده و نمی توان آن را یک ابزار پولی در نظر گرفت. اصولاً ارزهای خصوصی مخاطراتی برای دولت ها دارد که احتمال پذیرش آن را سخت می‌کند؛ مثلاً چون ارزهای خصوصی ارزش بیشتری نسبت به پول های ملی دارند، دولت ها ریسک پذیرش آن را قبول نمی‌کنند چون پول دولتی را سریعاً از دور خارج می‌کند، موجب خروج ارز می‌شود و از آن مهمتر توان دولت را برای اعمال سیاست پولی تضعیف می‌کند.


  • بیشتر بخوانید:

رمزارزهای جذاب در بازار قرمز


توجه داشته باشیم که وقتی ارزهای خصوصی تبدیل به پول نشوند، چیزی بیشتر از ابزار سفته بازی نیستند. بنابراین یک ریسک ذاتی بالایی در دل رمزارزهاست که شاید تعداد اندکی واقعاً تحمل آن را داشته باشند. ریزش های یک‌سال گذشته بازار سرمایه موجب نگرانی در خصوص روند بازار شده است، به طوری که این تصور به وجود آمده که شاید دیگر بازارها بر بورس ارجح باشند. موضوع مهمی که مطرح می‌شود این است که افول و نزول امروز بازار سرمایه دائمی نیست چرا که نوسان و دوره‌های اوج و افول جزء ذات بازار است. بنابراین روزهای خوب بازار سرمایه دوباره خواهد رسید.
بنابراین برای آنها که قصد سرمایه‌گذاری بلند مدتی را دارند اکنون زمان خوبی است. P/E بازار در جایگاه خوبی قرار گرفته است و شرکت‌های خوبی را به عنوان گزینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری داریم. اما واقعیت این است که سرمایه‌گذار حقیقی، سرمایه‌گذاری نیست که دید بلند مدتی داشته باشد. این تغییر نگرش و فرهنگ سرمایه‌گذاری را می‌طلبد. سرمایه‌گذاران بایستی رویکرد بلندمدت دربازارهای مالی به ویژه سرمایه را در نظر بگیرند. در این صورت می‌توانند ارزش افزوده بیشتری از بازارها کسب کنند.
نگاهی به روند ارزش دلاری و ارزش دلاری تعدیل شده با تورمِ بازار سرمایه نشان می‌دهد روند بلندمدت این دو متغیر با ارزش های فعلی دلار (اسمی و تعدیل شده) هماهنگ شده و تقریباً در یک سطح قرار گرفته اند، حتی می‌توان گفت روند بلندمدت با شرایط فعلی منطبق شده است. به عبارتی، اگر رشد حبابی یا بیش از حد انتظاری نسبت به عوامل بنیادی رخ داده بود، الان دیگر از بین رفته است. ضمن اینکه در نیمه نخست سال ۱۳۹۹ رشد ارزش دلاری و ارزش دلاری تعدیل شده به ترتیب تا  ارقام ۳۷ درصد و ۳۷ درصد افزایش یافت اما از نیمه دوم سال ۹۹ بدین سو، این روند به سمت همگرایی و کاهش رفته است؛ بنابراین نوسانات کاهش یافته که این هم یک نکته مثبت محسوب می‌شود. هم اکنون همان شرایطی که انتظار می‌رفت بازار برای بازیابی خود انجام دهد رخ داده است؛ بنابراین می‌توان اتفاقات اخیر را تا حدی طبیعی قلمداد کرد و به آینده بورس امیدوار بود.

  • محمد مهدی مومن زاده - کارشناس بازار سرمایه
کد خبر 444374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =