از حرف تا عمل / وعده‌ها به واقعیت پیوسته است؟

نگاهی به وعده‌های بورسی مردان اقتصادی دولت سیزدهم که تا پیش از این رقبای انتخاباتی هم بودند نشان می‌دهد به رغم گذشتن بیش از صد روز از حضور در سکان های تعیین شده اما، اتفاق خوشایندی برای بازار نیفتاده است

صدای بورس- حسین حریریان؛ با گذشت بیش از صد روز از شروع به کار افرادی که نام آنها در این گزارش آمده است؛ هنگام بررسی وعده های اعلامی این افراد نتیجه می‌گیریم که هیچ یک از آن ها محقق نشده و نتیجه مطلوبی در بازار سرمایه رخ نداده است.

سید ابراهیم رئیسی که تقریبا ۴ ماه از دولتش می‌گذرد تنها کاندیدای ریاست جمهوری پس از انقلاب اسلامی است که پا به تالار بورس گذاشت؛ این امر نشانگر نگاه ویژه وی و البته مشاوران اقتصادی‌اش به بازار سرمایه بود. بازگشت اعتماد و عمق بخشیدن به بازار هم از جمله وعده‌های او بود. وی مسئله بورس را یکی از دغدغه‌های جدی خود عنوان کرد و معتقد بود باید تمام راهکارهای حل مسئله که منجر به اعتمادافزایی سهامداران و مردم می شود را عملیاتی کرد. پس از انتخابات و با اعلام نتایج، نوبت به انتخاب اعضای کابینه رسید. کابینه‌ای که برخی اعضایش قبل از انتخابات جزو رقبای رئیسی و پس از انتخابات جزو تیم دولت سیزدهم شده بودند.

در این بین پیشنهاداتی برای صدارت صندلی وزارت امور دارایی و اقتصاد ارائه شد که از بین آنها جوان ترینشان، "سید احسان خاندوزی" انتخاب و برای گرفتن رای اعتماد به مجلس معرفی شد.

خاندوزی با پیشنهادهایی به میدان آمده بود که در همان روزهای نخست بعد از معرفی اعلام کرد و پس از نشستن بر صندلی وزارت گفت:" برنامه دولت حمایت از بازار سرمایه و سهامداران خُرد است" و در این باره برنامه های خود را تبیین کرد.

افزایش نقش بازار سرمایه در تأمین مالی تولید با توسعه بازار بدهی، متنوع‌ سازی ابزارها و محصولات مالی در بازار سرمایه، حذف تنظیم گری‌های غیرضروری، تسهیل ورود شرکت‌ها به بازار سهام، کاهش هزینه انتشار اوراق با تسهیل مقررات مربوطه، لغو انحصارات و تسهیل مجوزدهی در ارائه خدمات مرتبط با بازار سرمایه مانند سبدگردانی، بازارگردانی و کارگزاری و اصلاح نظام حکمرانی شرکتی به منظور مدیریت تعارض منافع میان سهامداران عمده و خرد و ارائه مشوق برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم مردم در بازار سرمایه بخشی از وعده های سید احسان خاندوزی بود.

مرد شماره یک وزارت اقتصاد البته در زمان نمایندگی مجلس هم اظهارات بورسی داشت؛ " هفته قبل با اظهار نظر وزیر اقتصاد در برابر وزیر دیگر، بورس منفی شد امروز هم با یک تصمیم بانک مرکزی ، منفی تر شد، نوسان و ریسک در ذات بورس است اما نه آن نوسانی که محصول تشتت سیاستگذار و شکست هماهنگی باشد پیشنهادم برای الاکلنگ بورس و بانک "شورای ثبات مالی" است بر فراز دو بازار".

وی حتی بر این باور بود که باوجود ظرفیت‌های کارشناسی مناسب کشور در زمینه بورس، هم در زمان رونق در ۴ماه نخست سال و هم در دوره نزول شاخص‌ها در ۳ماه اخیر، تدابیر رییس سازمان بورس و اوراق بهادار بسیار پر ایراد و فاجعه بار بوده است و کار تا جایی پیش رفت که موضوع استضیاح وزیر اقتصاد وقت را هم خواستار شد. نائب رئیس وقت کمیسیون اقتصادی مجلس البته از نهایی شدن طرح الحاق موادی به قانون بازار اوراق بهادار هم خبر داده بود ، موضوعی که سوژه این روزهای بازار سرمایه است.

هزار تومانی رضایی بار دیگر رونمایی شد

از حرف تا عمل / وعده‌ها به واقعیت پیوسته است؟

محسن رضایی هم که در انتخابات رقیب رئیسی بود و بار دیگر با نشان دادن هزار تومانی سعی در نشان دادن وخامت اوضاع اقتصادی کشور داشت در دولت او معاون اقتصادی شد.

وی درباره بورس و اهمیت آن بارها سخن گفت که مهمترین آن " بیمه سرمایه های زیر ۱۰۰ میلیون تومان" بود. موضوعی که رئیسی هم درباره آن صحبت کرده بود. نتیجه ؛ البته هنوز حاصل نشده است

علیرضا زاکانی هم که در آن زمان به کارزار انتخاباتی پیوسته بود اکنون شهردار تهران است. مهمترین اظهار نظر وی در دوران انتخابات "لزوم سیاست گذاری دقیق برای ایجاد تعادل و ثبات در بازار" بود.

از وعده های سعید جلیلی که هم اکنون یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام است می‌توان به ایجاد هماهنگی بین بازار پولی و بازار سرمایه و اتخاذ تدبیری برای ایجاد اطمینان در بورس اشاره کرد، وی مدعی بود که در سه ماهه نخست دولت خود برای سهامداران خرد این امنیت را ایجاد می‌کند.

مهمترین وعده بورسی امیرحسین قاضی زاده هاشمی که در دولت سیزدهم به سمت معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران منصوب شد حل سه روزه مشکل بازار سرمایه بود. وی وعده داد که در روزهای اول «دولت سلام» این بحران حاد برطرف شود.

نگاهی به وعده‌های بورسی مردان اقتصادی دولت سیزدهم که تا پیش از این رقبای انتخاباتی هم بودند نشان می‌دهد به رغم گذشتن بیش از صد روز از حضور در سکان های تعیین شده اما، اتفاق خوشایندی برای بازار نیفتاده، موج بی اعتمادی همچنان بر کشتی طوفان زده بازار سرمایه می‌کوبد و هیچ ساحل آرامشی حتی در دوردست برای بورس در تیررس نگاه نیست.

کد خبر 444359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =