رتبه‌بندی ۱۰ رمزارز برتر جهان

در سال ۲۰۲۱، رمزارز «ترا» با ۱۳۱۴۰ درصد رشد، بیشترین جهش قیمت و «سولانا» با ۱۱۵ پله رشد، بالاترین صعود از نظر ارزش بازار را ثبت کردند.

صدای بورس- حبیب علیزاده؛ در ۱۲ ماه گذشته، رمزارزهای بزرگ بر اساس ارزش بازار با تغییرات زیادی روبه‌رو شدند. در این مدت، دارایی‌های دیجیتالی که تکیه‌گاه بازار بودند، رتبه‌های خود را از دست دادند و در کمال تعجب، تازه‌واردان جای آنها را گرفتند. در این نوشتار به بررسی جایگاه ۱۰ رمزارز برتر از نظر ارزش بازار در ابتدای سال ۲۰۲۲ می‌پردازیم و روند حرکت آنها در یک سال گذشته را مرور می‌کنیم.

بیت‌کوین (حفظ رتبه)

قیمت در اول ژانویه ۲۰۲۱: ۲۹۳۷۴ دلار

قیمت در اول ژانویه ۲۰۲۲: ۴۷۶۸۶ دلار (۶۲.۳ درصد رشد)

بیت‌کوین یک سال بسیار موفق را پشت سر گذاشت. به همین دلیل، برخی تحلیلگران معتقدند این روند در سال ۲۰۲۲ نیز ادامه خواهد یافت. طی ۱۲ ماه گذشته قیمت بیت‌کوین ۶۲.۳ درصد افزایش یافت. گرچه این رقم در مقایسه با رشد ۳۰۸ درصدی سال ۲۰۲۰ چندان به چشم نمی‌آید، اما برخی تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که با ادامه روند رو به رشد بازار رمزارزها، احتمال رکوردزنی‌های جدید بیت‌کوین وجود دارد. یکی از این پیش‌بینی‌ها، قیمت ۱۰۰ هزار دلاری را برای بیت کوین در نظر دارد.

اتریوم (حفظ رتبه)

قیمت در اول ژانویه ۲۰۲۱: ۷۳۰ دلار

قیمت در اول ژانویه ۲۰۲۲: ۳۷۶۹ دلار (۴۱۶.۱ درصد رشد)

با وجود رشد تعدادی از رمزارزها که به قاتل اتریوم شهرت دارند، در سال ۲۰۲۱ این رمزارز عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و به آسانی بیت‌کوین را پشت سر گذاشت. میزان رشد قیمت این رمزارز در سال گذشته بیش از ۴۱۶ درصد بود. البته به گفته تحلیلگران، این رمزارز هنوز جای رشد دارد.

بایننس کوین (۶ پله رشد)

قیمت در اول ژانویه ۲۰۲۱: ۳۷.۹۱ دلار

قیمت در اول ژانویه ۲۰۲۲: ۵۲۷ دلار (۱۲۹۱ درصد رشد)

در سال ۲۰۲۱ رمزارز بایننس کوین با جهش چشمگیری روبه‌رو شد. در مبادلات رمزارز بایننس می‌توان از توکن BNB استفاده کرد که به کاهش هزینه تراکنش منجر می‌شود. این رمزارز همچنین قلب تپنده زنجیره هوشمند بایننس است که به سرعت به پناهگاهی برای پروژه‌های کریپتویی گریزان از هزینه‌های سنگین تبدیل شده است.

تتر (یک پله نزول)

با توجه به اینکه تتر یک استیبل‌کوین است (یعنی قرار است ارزش آن همیشه یک دلار باشد)، تغییرات آن در یک سال گذشته چندان زیاد نبوده است. اما یک معیار جالب وجود دارد که بررسی آن خالی از لطف نیست و آن، ارزش بازار است. در یک سال گذشته ارزش بازار تتر روندی صعودی داشته است. در ژانویه ۲۰۲۱ ارزش بازار این رمزارز ۲۱.۱ میلیارد دلار بود و در اول ژانویه ۲۰۲۲ به ۷۸.۳ میلیارد دلار رسید. این یعنی ۲۷۱ درصد افزایش! اما یک نگرانی درباره تتر وجود دارد: تحلیلگران می‌گویند اگر تتر سقوط کند، بازار رمزارزها هم سقوط خواهد کرد.

سولانا (۱۱۵ پله رشد)

قیمت در اول ژانویه ۲۰۲۱: ۱.۸۴ دلار

قیمت در اول ژانویه ۲۰۲۲: ۱۷۸ دلار (۹۶۰۲ درصد رشد)

در سال ۲۰۲۱ برخی آلتکوین‌ها همچون سولانا عملکرد شگفت‌انگیزی از خود نشان دادند. ابتدای سال گذشته، سولانا در رتبه‌بندی بازار رمزارزها در جایگاه ۱۲۰ قرار داشت و چندان شناخته شده نبود. سولانا که سریع‌ترین رشد را بلاکچینی جهان را به نام خود ثبت کرده، هزینه تراکنش در شبکه خود را ۰.۰۰۰۲۵ دلار اعلام کرده است. این رقم برای بیت‌کوین ۲.۲۵ دلار و برای اتریوم معادل ۳ دلار است. در پروژه‌های تامین مالی غیرمتمرکز، این ویژگی، جایگاه خاصی به سولانا می‌دهد.

کاردانو (۲ پله رشد)

قیمت در اول ژانویه ۲۰۲۱: ۰.۱۷ دلار

قیمت در اول ژانویه ۲۰۲۲: ۱.۳۸ دلار (۷۱۱ درصد رشد)

کاردانو یکی از رمزارزهایی‌ است که باید مورد توجه قرار داد. کاردانو در رقابت با پولکادات، اتریوم و چند رمزارز دیگر توانست با یک جهش ۷۱۱ درصدی، ضمن ارتقاء جایگاه، نام خود را به عنوان یک ارز دیجیتال معتبر ثبت کند. در حال حاضر تعداد استفاده کنندگان از کاردانو ۲ میلیون نفر است اما یکی از کارشناسان پیش‌بینی کرده این رقم در ۱۲ ماه آینده به ۲۰ میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

یواس‌دی کوین (۴ پله رشد)

به عنوان یکی دیگر از استیبل‌کوین‌ها، USD COIN نیز در سال ۲۰۲۱ با افزایش چشمگیر ارزش بازار مواجه شد. در ابتدای سال گذشته، حدود ۴ میلیارد دلار از این رمزارز در بازار وجود داشت، اما این رقم با ۹۵۰ درصد افزایش به ۴۲ میلیارد USD COIN رسیده است.

ریپل (۴ پله نزول)

قیمت در اول ژانویه ۲۰۲۱: ۰.۲۳ دلار

قیمت در اول ژانویه ۲۰۲۲: ۰.۸۵ دلار (۲۶۹ درصد رشد)

از یک جهت، رشد ۲۶۹ درصدی قیمت ریپل بسیار تاثیرگذار و مهم است اما اگر دقت کنیم، درمی‌یابیم که این رمزارز در ۱۲ ماه گذشته دچار هرج و مرج بوده است. مشکلات ریپل از جایی آغاز شد که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا شکایتی علیه شرکت ریپل به دلیل فروش اوراق ثبت‌نشده و بدون مجوز طرح کرد. این شکایت رسمی در دسامبر ۲۰۲۰ مطرح شد و به افت شدید قیمت ریپل انجامید. اما همانگونه که دیدیم، این رمزارز پس از شراکت با تعدادی از کسب‌وکارهای مشهور و بانک‌های مرکزی (به ویژه در اقتصادهای نوظهور) در سال ۲۰۲۱ توانست با رشد چشمگیری روبه‌رو شود. ناظران بازار کریپتو به دقت تحولات مربوط به این رمزارز را زیر نظر دارند و منتظر پایان دعوای حقوقی کمیسیون با ریپل در سال ۲۰۲۲ هستند.

ترا (۵۰ پله رشد)

قیمت در اول ژانویه ۲۰۲۱: ۰.۶۹ دلار

قیمت در اول ژانویه ۲۰۲۲: ۹۱.۳۶ دلار (۱۳۱۴۰ درصد رشد)

وقتی از رشدهای نجومی حرف می‌زنیم، رمزارز ترا (که با نام لونا نیز شناخته می‌شود) از جایگاه ویژه‌ای بین ارزهای دیجیتال بزرگ برخوردار است. نکته مهم و قابل توجه درباره ترا این است که چگونه توانست از شر نگرانی‌ها و مشکلاتی که بازار رمزارزها را (به ویژه در ماه‌های نوامبر و دسامبر) فراگرفته بود، خلاص شود. ترا به یکی از بازیگران بزرگ در دنیای تامین مالی غیرمتمرکز تبدیل شده است.

پولکادات (۴ پله نزول)

قیمت در اول ژانویه ۲۰۲۱: ۸.۳۱ دلار

قیمت در اول ژانویه ۲۰۲۲: ۲۸.۵۸ دلار (۲۴۳ درصد رشد)

پولکادات هم یکی از دشمنان اتریوم به شمار می‌رود. در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ ما شاهد حراج‌های زنجیره‌ای رمزارزهایی بودیم که در اکوسیستم پولکادات فعالیت می‌کنند. پولکادات که لقب «پروتکل پروتکل‌ها» را در اختیار دارد، به وسیله «گوین وود» یکی از بنیانگذاران اتریوم ساخته و عرضه شده است. با وجود همه مشکلات، در طول سال ۲۰۲۱ پولکادات توانست رشدی ۲۴۳ درصدی را ثبت کند.

کد خبر 444331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =