مزایای تأمین مالی زنجیره تولید چیست؟

رئیس کل بانک مرکزی گفت: تأمین مالی تولید، باعث کاهش هزینه تمام شده محصول و کاهش مطالبات غیرجاری بانک‌ها کاهش می‌شود.

به گزارش صدای بورس، علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی در برنامه امضای تفاهم نامه وزارت صمت و بانک‌های عامل برای تأمین مالی زنجیره‌ای، اظهار کرد: تأمین مالی زنجیره تولید موضوع مهمی است که منجر به تأمین نیاز نقدینگی بنگاه‌ها، کم شدن نقدینگی بانک‌ها، بهبود ترازنامه بانک‌ها و تسهیل نظارت بر پرداخت تسهیلات می‌شود.

وی افزود: با اجرای این طرح به جای تمرکز صرف بر نقدینگی، از ابزارهای اعتباری بهره خواهیم برد. یکی از اهداف مهم طرح این است که فعالیت بانک‌ها به سمت فعالیت‌های تولیدی و در واقع اعتبارات به سمت تولید هدایت شود. همچنین تأمین مالی تولید، باعث کاهش هزینه تمام شده محصول و کاهش مطالبات غیرجاری بانک‌ها کاهش می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: نتیجه اجرای این روش تأمین مالی، هدایت و نظارت بر اعتبارات است و این کار به صورت آزمایشی با هفت بانک که زیرساخت‌های این کار در آنها فراهم شده انجام می‌شود. البته باید توجه داشت که دستورالعمل زنجیره تأمین و برات الکترونیک به همه بانک‌ها ابلاغ شده است.

صالح‌آبادی همچنین با بیان اینکه بخش‌های فلزات، ساختمان، خودرو، لوازم خانگی، ماشین‌آلات و تجهیزات در مرحله نخست در این روش تأمین مالی زنجیره‌ای حضور دارند، تصریح کرد: این روش تأمین مالی قابل تعمیم به سایر بخش‌ها است و به‌تازگی مذاکرات با وزارت جهاد کشاورزی برای تأمین مالی از این طریق نیز شروع شده است.


بیشتر بخوانید:

کدام نمادها امروز مشکوک بودند؟ ۱۳ دی ماه ۱۴۰۰


تأمین مالی زنجیره‌ای، اقتصاد را در برابر تحریم مقاوم می‌کند

در ادامه این مراسم احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد گفت: تأمین مالی زنجیره‌ای یک اقدام تحولی با همکاری وزارتخانه‌ها و شبکه بانکی است. امیدواریم این اقدامات یکی از حلقه‌های مقاوم شدن اقتصاد ایران در برابر فشارهای تحریم‌های بین‌المللی باشد و به تقویت تولیدکنندگان، صادرکنندگان، تجار و غیره شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: مساله تأمین مالی تولید در دولت سیزدهم تبدیل به یک کلان‌پروژه جدی، مستمر، پیش‌برنده و رو به آینده می‌شود. هدف اصلی این است که همه مسیرهای منتج به تسهیل و ارزان کردن تأمین و ساماندهی تأمین مالی تولید و هر آنچه به بنگاه‌های تولیدی و صادرات کمک می‌کند را کوتاه کنیم تا فعالان اقتصادی کمتر دغدغه تأمین مالی داشته باشند.

وی گفت: هم‌افزایی تأمین مالی تولید حاصل گزارش فصلی ارزیابی موانع کسب و کار است که بر اساس آن تأمین مالی در صدر سه اولویت موانع کسب و کار و تولید قرار داشته است. این نوع اقدامات طرح تأمین مالی کمک کننده و تسهیل کننده است و همچنین اساس ارتباط تولیدکنندگان و شبکه بانکی را منتظم‌تر می‌کند. علاوه بر این صف و تقاضاهای صوری و کاذب را نیز از بین می‌برد. البته انتظار داریم شبکه بانکی دولتی در این زمینه پیش‌گام باشد.

به گزارش مهر، خاندوزی اظهار کرد: تکمیل زنجیره تأمین مالی تولید، توسعه دامنه فعالیت زنجیره در رشته فعالیت‌های صنعتی و تکمیل شبکه بانکی پشتیبان، سه گامی است که در مرحله آزمایشی طرح باید رصد و پیگیری و سال آینده به صورت کامل مستقر شود.

کد خبر 444200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =