صنعت بدون مخاطره برای سرمایه‌گذاری چیست؟/ واریز وجه صندوق تثبیت بازار سرمایه شدنی است؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: صنعت اوره تا یک سال آینده سودآور و بدون مخاطره خواهد بود.

صدای بورس- محبوبه قرمزچشمه؛ مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار رسیدن پالایش و دارا یکم به ارزش ذاتی را منوط به تزریق منابع صندوق تثبیت بازار سرمایه اعلام کرد اما کارشناسان بازار سرمایه مشکلاتی همچون کسری بودجه، ناترازی مالی را دلیل اجرایی نشدن آن عنوان می‌کنند.

احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه در ارتباط با تزریق منابع به بازار سرمایه بیان کرد: تزریق ۳۰ هزار میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار سرمایه با وجود کسری بودجه امکان پذیر نیست و ترزیق منابع آن منوط به احیای برجام و برطرف شدن مشکل کسری بودجه است.

سودآوری صنعت اوره تا کجا؟

اشتیاقی در خصوص صنایع سودآور پیش‌رو گفت: صنعت اوره به دلیل قیمت خوبی که در حال حاضر دارد و حاشیه سودی که برای شرکت‌های تولیدکننده اوره ایجاد کرده، شرایط بسیار خوبی دارد. قیمت امروزی هر تن اوره معادل ۸۰۰ دلار است که اگر بتواند روی محور این قیمت در ماهای آتی قرار بگیرد (که البته امری بعید است) افزایشی خواهد بود.

وی بیان کرد: با توجه به رفتاری که اوره در مقایسه با قیمت P/E داشته است، حتی اگر نرخ قیمتی آن بین۶۰۰ تا۸۰۰ دلار بماند، شرکت‌های اوره ساز کشور مثل شبدیس، کرمانشاه، شیراز و خراسان سال بسیار خوبی را در پیش خواهند داشت.


بیشتر بخوانید

اوره و ارزندگی مداوم/ پیش‌بینی سودآوری صنعت اوره
نرخ فروش متفاوت اوره سازان؛ اوره جهانی متعادل می‌شود؟


پیش‌بینی سودآوری اوره

کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: صنعت اوره برای سال آتی با سودآوری بسیار خوبی همراه خواهد بود. چرا که افزایش تدریجی قیمت دلار نیمایی را تا سطوح ۲۸ هزار تومان در یک سال آتی شاهد هستیم و در صورت کاهش قیمت اوره تا حدود ۶۰۰ دلار و قرار گرفتن P/E آن بین ۴ یا ۵ سرمایه‌گذاری در این صنعت همچنان تا یک سال آینده بدون مخاطره خواهد بود.

قیمت‌گذاری دستوری بر صنعت اوره

اشتیاقی در خصوص تحلیل قیمت‌گذاری دستوری بر اوره گفت: قیمت‌گذاری فروش داخلی اوره نباید رخ دهد و قیمت گاز در شرکت پتروشیمی که از شرکت‌های اوره‌ ساز است، فراتر از قیمت‌های منطقه‌ای حتی قیمت‌های صادراتی و نیز قیمتی است که کشورهای منطقه به شرکت‌های پتروشیمی خود می‌دهند. این انرژی برای اوره‌ای‌ها معادل ۴ هاب بین‌المللی یا ۲ هاب اروپا است.

کد خبر 444194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =