نرخ فروش متفاوت اوره سازان؛ اوره جهانی متعادل می‌شود؟

شرکت‌های اوره ساز از تبدیل نرخ جهانی در چند ماه اخیر سود زیادی بردند اما نرخ فروش محصولات این شرکت‌ها با هم متفاوت است.

صدای بورس _ وحید بلالی: شرکت‌های اوره ساز از تبدیل نرخ جهانی در چند ماه اخیر سود زیادی بردند. در این گزارش قصد داریم نرخ صادراتی چند شرکت اصلی اوره ساز و نرخ‌های فروش و استراتژی فروش آنها را در چند ماه اخیر بررسی کنیم:

پتروشیمی خراسان
مبلغ فروش اوره صادراتی پتروشیمی خراسان در آذر ماه ۱۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده و جالب است که نرخ ماه قبل این محصول ۹ میلیون تومان بوده است. نرخ فروش اوره صادراتی خراسان در آذر ماه سال گذشته نیز ۴ میلیون تومان و در شهریور سال گذشته نرخ فروش این محصول در پتروشیمی خراسان ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است. در انتهای سال ۱۳۹۹ نیز نرخ فروش اوره صادراتی خراسان به ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و در شهریور ۱۴۰۰ این نرخ به ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده بود.

پتروشیمی پردیس
مبلغ فروش اوره صادراتی پتروشیمی پردیس در آذرماه ۱۴۰۰ معادل ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده است. نرخ فروش در آبان ماه ۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و در شهریور سال گذشته ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده است. همچنین در انتهای سال ۹۹ این میزان به ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده و در انتهای سال ۱۳۹۹ نیز، نرخ فروش شپدیس ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است.

پتروشیمی کرمانشاه
مبلغ فروش اوره صادراتی پتروشیمی کرمانشاه در آذر ماه سال جاری به ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. نرخ فروش صادراتی محصول اوره در پتروشیمی کرمانشاه در انتهای اسفند سال گذشته به ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید و نرخ فروش شهریور سال گذشته این محصول ۳ میلیون ۴۹۰ هزار تومان بوده است. نرخ فروش شهریور امسال اوره صادراتی هم ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده است.

پتروشیمی شیراز
مبلغ فروش اوره صادراتی پتروشیمی شیراز در شهریور سال گذشته ۳ میلیون ۱۰۰ هزار تومان بوده که در انتهای اسفند ۹۹ این نرخ با افزایش مواجه شده و به ۴ میلیون تومان رسیده است. نرخ فروش اوره صادراتی این شرکت در شهریور امسال ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بوده و در آذر امسال نیز به ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. نرخ فروش صادراتی اوره در پتروشیمی شیراز نزدیک به ۳.۵ برابر رشد داشته است.

کدام شرکت در بازار جهانی اوره بیشتری فروخته است؟
همانطور که در بالا می‌بینید، پتروشیمی خراسان با نرخ فروش ۱۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رکورددار نرخ فروش در آذرماه امسال است. متوسط نرخ فروش این شرکت در شهریور گذشته نیز ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده که از همه اوره سازها بالاتر بوده است. این شرکت در شهریور سال گذشته نیز توانست ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان اوره را بفروشد که از همه اوره سازها موفق‌تر عمل کرده است.

اما ضعیف‌ترین پتروشیمی در فروش اوره را می‌توان پتروشیمی کرمانشاه دانست که نرخ فروش آن در آذرماه نسبت به پتروشیمی خراسان ۹۰ درصد کمتر است.

نکته جالب، پتروشیمی پردیس است که از ابتدای مهر ماه سال گذشته برنامه صادراتی خود را فعال کرده و محصولات را با نرخ بالاتر پیش‌فروش می‌کند. متوسط فروش این محصولات ۵ میلیون تا انتهای سال ۱۳۹۹ است که این نرخ تا انتهای سال گذشته روند افزایشی دارد و در انتهای سال ۱۳۹۹ به ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد.

شپدیس تا انتهای مرداد ۱۴۰۰ نیز متوسط نرخ فروش ۶ میلیون تومان را ادامه داده و از شهریور ماه امسال با افزایش قیمت مواجه است، گویا این شرکت علاقه‌ای خاص به پیش‌فروش محصولات خود دارد زیرا نرخ فروش مهر و آبان این شرکت دقیقا ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است، اما این شرکت در آذر ماه با افزایش قیمت مواجه بوده و نرخ اوره را توانسته به قیمت ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در بازار جهانی بفروشد.

پیش‌بینی کاهش نرخ اوره جهانی
افزایش صادرات و نرخ‌های اوره سازها به علت افزایش قیمت جهانی اوره بوده که بر اثر تقاضای بالای این محصول در اروپا و چین به دست آمد،

تحلیلگران بانک جهانی معتقدند، بیشتر قیمت کودها به ویژه فسفات و اوره به علت تقاضای قوی و هزینه‌های بالای نهاده در سال ۲۰۲۱ افزایش یافت و پیش‌بینی می‌شود قیمت کود در سال ۲۰۲۱ به طور متوسط بیش از یک چهارم بیشتر از سال ماقبل باشد. قیمت کالاهای کشاورزی مانند ذرت و سویا در بحبوحه کاهش عرضه و تقاضای قوی افزایش یافته است. درآمد بیشتر مزرعه باعث افزایش سطح زیرکشت محصول و میزان مصرف مواد مغذی کلیدی مانند فسفات و پتاس شده است.

یکی دیگر از علل افزایش چندین برابری قیمت اوره، افزایش قیمت گاز جهانی بوده که به علت تنش‌های سیاسی روسیه و غرب بوده و پیش‌بینی می‌شود با رفع این تنش، از قیمت گاز جهانی نیز کاسته شود و در نتیجه قیمت اوره نیز کاهش یابد.

قیمت LNG آسیایی و گاز طبیعی اروپا و غرب آمریکا در اوایل سال ۲۰۲۱ به بالاترین حد خود رسید و سرمای غیرعادی دنیا فراگرفت به همین دلیل قیمت گاز افزایش یافت.

ممکن است مدتی طول بکشد تا تولید اوره در دنیا افزایش یابد،اما تعرفه‌های متقابل اعمال شده توسط ایالات متحده بر واردات فسفات از مراکش و روسیه جریان‌های تجاری را مختل کرده است. علاوه بر آن نشانه‌هایی وجود دارد که اقدامات تجاری مشابهی را می‌توان در مورد یارانه‌های ادعایی ناعادلانه برای اوره و نیترات آمونیوم اعمال کرد. تنش‌های ژئوپلیتیکی در بلاروس و روسیه می‌تواند قیمت پتاس را افزایش دهد، اما سیاست‌های سختگیرانه زیست محیطی در چین ممکن است واردات پتاس را کندتر کند.

تحلیلگران معتقدند نرخ تعادلی اوره در بهار سال آینده احتمالا ۵۰۰ تا ۶۰۰ دلار خواهد بود و اوره امروز در اوج قیمتی قرار دارد و این نرخ متعادل می‌شود، در این صورت شرکت‌هایی موفق خواهند بود که بتوانند اوره را با قیمت بالا پیش‌فروش کنند تا بتوانند با آخرین نرخ‌های بالا محصولات خود را به فروش برسانند.

کد خبر 444121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =