بدترین سال طلا از ۲۰۱۵ رقم خورد

سال ۲۰۲۱ برای طلا سالی کسل‌کننده و کم‌رمق بود. فلز زرد سال ۲۰۲۱ را در محدوده ۱۸۰۰ دلار به پایان برد.

صدای بورس- حبیب علیزاده؛ برخلاف سال ۲۰۲۰ که تحت تاثیر بحران کووید ۱۹، طلا به عنوان یک دارایی امن به شدت مورد توجه قرار گرفت و این سال را از محدوده ۱۵۳۰ دلار آغاز کرد و رکورد بالای ۲۰۶۰ دلار را به ثبت رساند، سال ۲۰۲۱ برای این فلز گرانبها با نزول همراه بود. طلا سال گذشته را از ۱۹۴۰ آغاز کرد و در محدوده ۱۸۰۰ دلار به پایان برد و بدترین عملکرد را از سال ۲۰۱۵ رقم زد.

اگرچه طلا به عنوان بهترین سپر در برابر افزایش قیمت‌ها و رشد تورم شناخته می‌شود، اما در سال ۲۰۲۱ در اجرای این ماموریت شکست خورد. در این سال تورم جهانی به دلیل اجرای برنامه‌های محرک اقتصادی جهت مقابله با پیامدهای بحران کرونا به شدت افزایش یافت. در همین حال، تقویت ارزش دلار و نگرانی درباره توقف برنامه‌های محرک اقتصادی (یا همان تزریق نقدینگی) موجب شد تا سرمایه‌گذاران به بازارهای سهام رو آورند و به این شکل، رونق بازار طلا کمتر شد.

از سوی دیگر، رشد بازار کریپتوکارنسی و افزایش قیمت بیت‌کوین (که برخی آن را دوقلوی دیجیتال طلا می‌نامند) نیز توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرد.

طلا سال ۲۰۲۱ را تحت فشار آغاز کرد و در سه ماه نخست سال با افتی ۱۰ درصدی روبه‌رو شد که علت آن، افزایش امیدواری نسبت به رونق دوباره اقتصاد جهان به دلیل موفقیت واکسیناسیون جهانی بود. هر چند در ادامه با ظهور سویه جدید ویروس کرونا و بن‌بست سیاسی در آمریکا، قیمت طلا دوباره سیر صعودی پیدا کرد. یکی از دلایل اصلی افت قیمت دلار، بی‌میلی سرمایه‌گذاران مالی به حضور در این بازار بود. این دسته از سرمایه‌گذاران برای رونق بازار طلا اهمیت زیادی دارند. در سال ۲۰۲۱، دارایی طلای صندوق‌های قابل معامله نزدیک به ۹ درصد کاهش یافت.

در سال ۲۰۲۱ عوامل مختلف در دوجهت به بازار فشار وارد کردند. از یک سو، احتمال اجرای برنامه انقباض پولی به کاهش جذابیت طلا منجر شد و از سوی دیگر، افزایش تقاضای بانک‌های مرکزی و مصرف‌کنندگان آسیایی به خرید گسترده و افزایش قیمت آن کمک کرد. در مجموع، تاثیر عوامل مختلف موجب شد تا فلز زرد در محدوده ۱۸۰۰ دلار باقی بماند که اگرچه از نظر تاریخی، رقم بالایی است اما برای کسانی که انتظار تکرار سال خوب ۲۰۲۰ را داشتند، ناامیدی به همراه آورد.

نوسان قیمت طلا در سال ۲۰۲۱ در نمودار زیر نشان داده شده است.

بدترین سال طلا از ۲۰۱۵ رقم خورد

کد خبر 444123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =