بازنگری اساسی در معافیت‌های مالیاتی برای حمایت از مردم

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفت: برای حمایت از سبدمصرفی خانوار و با توجه به تجربه چندین ساله، بازنگری اساسی در معافیت‌های مالیات بر ارزش افزوده صورت گرفته است.

به گزارش صدای بورس، محمد مسیحی، معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی در مورد قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوبه سال ۱۳۸۷ ابتدا ۵ سال به صورت آزمایشی تصویب و اجرا شد و سال های بعد در غالب بودجه سنواتی تمدید می‌شد. این قانون که از ۱۳ دی ماه اجرایی می‌شود مالیات جدید نیست و جایگزین همان مالیات بر ارزش افزوده‌ای است که ۱۳ سال در کشور اجرایی شده است.

لایحه اصلاح آن سال ۱۳۹۵ تقدیم مجلس شد و به دلایل مختلفی از جمله تصویب در مجلس و تایید آن در شورای نگهبان زمان برد و نهایت در نیمه اول امسال تصویب و به دولت ابلاغ شد و از ۱۳ دی ماه در کشور اجرایی می شود.

وی افزود: مالیات بر ارزش افزوده با استفاده از تجربه ۱۳ ساله، نقد و پیشنهادات ‌ذی‌نفعان و فعالان اقتصادی و استفاده از تجربه سایر کشورها اصلاح بازنگری و دائمی شده است. این مالیات، مالیاتی بر مصرف است و اشخاص و مصرف‌کنندگان به نسبت مصرف خودشان این مالیات را پرداخت می‌کنند.

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی با اشاره به مهم‌ترین تغییرات در قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده گفت: رفع ابهامات فنی و اجرایی، بازنگری در معافیت‌های مالیات بر ارزش افزوده، تغییر در نحوه توزیع درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده، متناسب‌سازی جرائم مالیاتی و بحث اصلاح دادرسی نظام مالیاتی از مهم‌ترین تغییرات بوده است. البته حمایت از بخش کشاورزی و تولید نیز در این اصلاحیه پیش‌بینی و عملیاتی شده است.


بیشتر بخوانید:

از مالیات‌ لوکس‌نشین‌ها چه خبر؟


عملیاتی شدن سامانه مالیات بر ارزش افزوده از سال آینده

وی تاکید کرد: اصلاح دیگری که در چارچوب این قانون انجام شده، مربوط به عملیاتی شدن این قانون بر مبنای سامانه مودیان محور است. البته این سامانه هنوز به مرحله تکامل نرسیده است و امیدوار هستیم در سال آینده این سامانه نیز عملیاتی شود. قانون مالیات بر ارزش افزوده در بیش از ۱۶۰ کشور اجرایی شده است.

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه در برخی کشورها سه دهه زمان برد تا دریافت مالیات بر ارزش افزوده سامانه محور انجام شود، گفت: حتما سامانه دریافت مالیات را تسهیل خواهد کرد اما در حال حاضر با استفاده از سامانه‌های دیگر مانند سامانه معاملات فصلی و سامانه اطلاعاتی ۱۶۹ مکرر نیز در اجرای قانون مالیات بر ارز شافزوده استفاده می‌کنیم.

وی در ادامه گفت: در چارچوب اصلاحات انجام شده در قانون مالیات بر ارزش افزوده تلاش شده با تبیین مواردی از قانون و تغییر آنها، بار مالی کمتری به تولید کنندگان تحمیل شود.

بازنگری اساسی در معافیت‌های مالیات بر ارزش افزوده

مسیحی در مورد بازنگری در معافیت‌های مالیات بر ارزش افزوده گفت: به جهت حمایت از سبد مصرفی خانوار و با توجه به تجربه چندین ساله در برخی از کالاها و خدمات که اجرای مالیات بر ارزش افزوده در مورد آنها مشکلاتی را به وجود آورد، بازنگری اساسی در معافیت‌های مالیات بر ارزش افزوده صورت گرفته است.

وی افزود: کلیه محصولات کشاورزی فراوری نشده، تمام اقلام سبد مصرفی خانوار (شامل روغن، پنیر ماست، شیر، شیر خشک)، خدمات درمانی، آموزشی، ورزشی و دارو از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.

به گزارش تسنیم، معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفت: برخی موارد نیز طی ۱۳ سال گذشته مشکلاتی را ایجاد کرده بود که از جمله این موارد معافیت مالیات بر ارزش افزوده کتاب و نشریات بود اما در چاپ کتاب مالیات داشتیم که این مسئله یک تناقض بود. با اجرا این قانون خدمات چاپ نیز از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف می‌شود.

کد خبر 444119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =