توزیع هوشمند کالاهای اساسی در تعاونی‌ها

معاون تعاون وزیر کار هوشمند سازی نظام توزیع کالا در تعاونی‌های کشور را خواستار شده و می‌گوید: اجرای این طرح ضمن کمک به دسترسی به کالا با قیمت مصوب در سراسر کشور، زمینه خروج تعاونی‌ها از حالت سنتی به مدرن را فراهم می‌کند.

به گزارش صدای بورس- طرح توزیع هوشمند اقلام و کالاهای اساسی از هفته‌های قبل در راستای کوتاه کردن دست واسطه‌ها و حذف دلالی و مدیریت بازار به اجرا درآمده است.

این طرح در آغاز با هدف ساماندهی بازار اقلامی همچون مرغ و تخم مرغ و از سوی وزارت جهاد کشاورزی به جریان درآمد و مدتی بعد برنج، شکر، روغن و اقلام لبنی شامل شیر، پنیر، ماست و کره نیز در دستور کار فروش اینترنتی و توزیع هوشمند با قیمت مصوب قرار گرفت که تا حد زیادی در مدیریت بازار اثرگذار بود.

پیش از این مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفته بود در جایی که اخلال در شبکه توزیع باشد و واسطه‌گری و عرضه نامناسب و دلالی های غیرضرور صورت بگیرد، از سامانه‌های هوشمند در بحث توزیع و مصرف کننده، اصناف و کسبه استفاده خواهیم کرد تا مردم دغدغه معیشت نداشته باشند.

در همین راستا، مهدی مسکنی ـ معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ تاکید دارد که نظام توزیع کالا در تعاونی های کشور باید هوشمند شود.

وی از تعاونی‌های مصرف به عنوان باسابقه ترین، ‌ قدیمی‌ترین و پر ریشه ترین تعاونی‌های کشور نام برده و می‌گوید: اگر تعاونی های مصرف به سمت بازسازی برند در نظام توزیع کشور حرکت نکنند با تهدید جدی روبه رو خواهند شد.

مسکنی می گوید: در وزارت تعاون با همکاری اتحادیه‌های تعاونی مصرف و سایر تعاونی های کشور در گرایش‌های مختلف و با کمک تیمی مشاور طرحی برای توزیع هوشمند کالا در تعاونی‌ها در دست بررسی و اقدام داریم.

به گفته وی، اجرای طرح توزیع هوشمند کالاها در بخش تعاون به هموطنان برای دسترسی به کالا با قیمت مصوب در سراسر کشور کمک خواهد کرد و ماهیت تعاونی ها را از حالت سنتی به مدرن تغییر خواهد داد.

توزیع هوشمند کالاهای اساسی در تعاونی‌ها

در حال حاضر جلوگیری از ایجاد نا امنی در بازار کالاهای اساسی به عنوان یک ضرورت اقتصادی، امنیتی و مدیریتی مطرح است.

با اجرای طرح توزیع هوشمند کالاهای اساسی، ضمن کوتاه شدن دست واسطه ها و حذف دلالی، مصرف کنندگان با سهولت بیشتر و دغدغه کمتر به ارزاق و مایحتاج عمومی دسترسی پیدا می کنند.

این طرح جلوی افزایش قیمتهای ناشی از سفته بازی در بازار را گرفته و مانع از اخلال در شبکه توزیع، احتکار و گرانفروشی می شود.

پیش از این نیز از سامانه مهتا (مدیریت هوشمند توزیع کالاهای اساسی) در سال ۱۳۹۸ توسط اتاق تعاون ایران رونمایی شده بود.

این سامانه که از زمان ورود کالا تا رسیدن به دست مصرف کننده را رصد می کند، به تامین و توزیع کالاهای اساسی به ویژه در شرایط تحریم و بحران های اقتصادی کمک می کند.

سهولت دسترسی به کالاهای تعیین شده برای آحاد جامعه، امکان توزیع هوشمند کالا به جوامع هدف، امکان کنترل و نظارت بر قیمت و مقدار اقلام توزیعی، جلوگیری از بروز هرگونه کمبود در شبکه، نظارت دقیق بر نحوه توزیع کالاهای وارداتی و تولیدی توسط نهادهای نظارتی، اطلاع دقیق از میزان موجودی کالا و برنامه ریزی لازم جهت تامین به موقع کالاهای اساسی از مهترین مزایای سامانه مهتا (مدیریت هوشمند تامین و توزیع اقلام اساسی) به شمار می رود.

در حال حاضر بخش تعاون با در اختیار داشتن بزرگترین شبکه توزیع کشور و ۶۰۰۰ فروشگاه منسجم و یکپارچه تحت پوشش تعاونی های مصرف در قالب اتحادیه های کارگری و کارمندی در سراسر کشور و جامعه هدف فرهنگیان، کارمندان دولت، ‌نیروهای مسلح، کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی، آمادگی کامل برای کمک به دولت در بحش تامین و توزیع کالاهای اساسی را دارد.

کد خبر 443979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =