گام اول برداشته شد؛ به فال نیک بگیرید!

هر عاملی که نقدشوندگی را مخدوش می‌کند اتفاق ناخوشایندی است مگر در شرایط به‌شدت بحرانی.

نقدشوندگی از مهمترین ویژگی‌های بازار سرمایه است و یکی از عواملی که نقدشوندگی بازار را مخدوش می‌کند توقف نمادهاست که در کنار دامنه نوسان و حجم مبنا باعث شدند در بسیاری از شرایط بازار سرمایه ایران نتواند شبیه بازار سرمایه عادی عمل کند.

بنابراین هر عاملی که نقدشوندگی را مخدوش می‌کند اتفاق ناخوشایندی است مگر در شرایط به‌شدت بحرانی و همچنین مسئله کنفرانس خبری اگر دامنه کارشناسانی که سؤال مطرح می‌کنند و الزام شرکت‌ها به پاسخگویی درست، افزایش پیدا کند اتفاق مثبتی است که می‌تواند در قالب شکل‌های دیگری مانند پوشش رسانه‌ای و ‌... اجرا شود، حتی اگر توقف ۳۰ و ۵۰ درصد برداشته شود یا زمان توقف به حداقل ممکن برسد می‌تواند بهتر باشد.


  • بیشتر بخوانید:

علاج کوتاه ‌مدت / دست دولت همچنان در جیب بورس است


با تاکید بر اهمیت نقدشوندگی اما نمی‌توان فقط یک عامل را دلیل رشد یا افت بازار سرمایه دانست اما این عامل درکنار عوامل دیگر وقتی نقدشوندگی بازار را یک گام بهتر کند منجر به تسریع در شرایط ورود و خروج نقدینگی می‌شود و وقتی افراد در زمان سرمایه‌گذاری مطمئن باشند که هر زمان درخواست کنند می‌توانند سهامشان را به فروش برسانند و سرمایه خود را خارج کنند با اطمینان خاطر بیشتری سرمایه‌گذاری را انجام می‌دهند اما اگر این احساس خطر وجود داشته باشد که وقتی معامله انجام شود، ممکن است سهم در صف فروش قفل شده و یا به دلیل برگزاری مجمع یا نوسانات بیش از ۲۰یا۵۰ درصد نماد متوقف و پروسه افزایش سرمایه طولانی شده باشد، همه این عوامل در کنار یکدیگر باعث می‌شود سرمایه‌گذار رغبتی برای سرمایه‌گذاری پیدا نکند. در کنار این مهم، سایر اقدام‌های نظارتی که سازمان در مقام ناظر و دیگر رکن‌های بازار انجام ‌می‌دهد مطلوب نیست، ‌گاهی به دلیل اجماع نظر و به ظن دستکاری معامله‌ای ابطال و یا کدی متوقف می‌شود که همه این موارد به بازار سرمایه لطمه وارد می‌کند.

  • مهدی سوری - کارشناس بازار سرمایه
کد خبر 443944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =