انتظار شروع معاملات منفی در بازار فردا

آزادسازی کدهای مسدود شده خبری بود که در روزهای اخیر منتشر شد و می‌تواند معاملات بیشتر سهام کوچک را که اکثرا در کف قیمتی خود هستند، بهبود ببخشد.

صدای بورس- مژده ابراهیمی؛ با توجه به احتمال ضعیف افت قیمت‌های جهانی به علت تعطیلات، مشخص شدن متغیرهای کلان اثرگذار بر سودآوری شرکت‌ها و اصلاح عمیق بازار، می‌توان انتظار داشت احتمال عرضه‌های ادامه‌دار و فروش در کف قیمتی پایین باشد، اما با توجه به عرضه نسبی در بازار امروز و اثر روانی آن شاهد شروع نسبی منفی معاملات در بازار فردا خواهیم بود.

ابراهیم ساجد، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت کارگزاری بانک خاورمیانه در گفت‌وگو با صدای بورس گفت: در معاملات روز دوشنبه ۶ دی ۱۴۰۰ پس از تقاضای خوب ابتدای تایم معاملاتی و نزدیک شدن قیمت اکثر سهام بزرگ به سقف قیمت شاهد افزایش عرضه در نمادهای به اصطلاح لیدر بازار بودیم که همین موضوع باعث افزایش سطح عرضه در کلیت بازار بود، اما باید توجه داشت که به دلیل فاصله بالای اکثر سهام از سقف قیمتی و همچنین وضعیت بنیادی قابل قبول اکثر سهام تاثیرگذار، همچنان می‌توان به روند معاملاتی در روزهای آتی و همچنین فردا امیدوار بود.

وی افزود: در حال حاضر با ارائه گزارش‌های ماهانه که بعضا با عملکرد بهتر از انتظار مواجه بودیم و به تبع آن انتظار گزارش فصلی مناسب‌تر می‌توان شاهد بهبود تقاضا در این دسته از سهام بود. همچنین طی دو روز اخیر ارزش معاملاتی رشد نسبی داشته و به سطح ۴ هزار میلیارد تومان رسیده که نشان از بهبود نسبی وضعیت تقاضا در بازار دارد و می‌تواند عامل تحریک مناسب وضعیت معاملاتی در بازار شود. آزادسازی کدهای مسدود شده نیز خبری بود که در روزهای اخیر منتشر شد و می‌تواند معاملات بالاخص بیشتر سهام کوچک را که اکثرا در کف قیمتی خود هستند، بهبود ببخشد.

ساجد بیان کرد: رشد آرام و خزنده نرخ دلار نیمایی و همچنین تثبیت معاملات اسکناس دلار بازار آزاد در کانال ۳۰ هزار تومانی عامل دیگری است که می‌تواند چشم‌انداز اطمینان بخشی از نوع گزارش‌دهی شرکت‌ها در آینده دهد که خود می‌تواند رفته رفته باعث بهبود وضعیت معاملاتی سهام شود.

مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک خاومیانه اظهار کرد: تعیین تکلیف نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و سوخت پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها در بودجه که در هفته گذشته از سوی دولت انجام شد و تعیین سقف قیمتی برای آن و شایعه‌هایی در خصوص اصلاح فرمول نرخ خوراک پتروشیمی از یک طرف باعث رفع نگرانی از وضعیت سودآوری آنها شده است و از طرف دیگر می‌تواند کم کم باعث بهبود وضعیت معاملاتی شرکت‌های تاثیرپذیر شود.

به گفته وی، با توجه به عوامل ذکر شده در مجموع می‌توان انتظار داشت با توجه به احتمال بسیار ضعیف افت قیمت‌های جهانی به علت تعطیلات، مشخص شدن متغیرهای کلان اثرگذار بر سودآوری شرکت‌ها و اصلاح عمیق بازار، احتمال عرضه‌های ادامه‌دار و فروش در کف قیمتی پایین باشد، اما با توجه به عرضه نسبی در بازار امروز و اثر روانی آن شاهد شروع نسبی منفی معاملات در بازار فردا خواهیم بود که با توجه به پتانسیل‌های اشاره شده، امید بهبود معاملات از نیمه دوم بازار را می‌توان داشت.

کد خبر 443723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =