قثابت؛ تبدیل وضعیت بنیادی از زیاندهی به سودآوری / ضرر ۸۰ درصدی سهامداران کمتر می‌شود؟

نماد «قثابت» یکی از نمادهای پرحاشیه بازار سرمایه است که سهامداران آن از ابتدای سال ۹۹ تا به امروز در زیان ۸۰ درصدی هستند.

صدای بورس- وحید بلالی؛ «قثابت» یکی از نمادهای گروه قند و شکر است. شرکت کارخانه‌های تولیدی و صنعتی ثابت خراسان در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۳۶ تاسیس شد.

فعالیت عمده شرکت در صنعت قند بوده و اولین کارخانه قند چغندری بخش خصوصی را در ایران در فریمان ۷۵ کیلومتری مشهد تاسیس و بهره‌برداری آزمایشی از آن را در سال ۱۳۳۸ انجام داده و سپس به خرید سهام عمده‌ای از شرکت‌های قند شیرین و جام و بیستون دست زده است و با هماهنگی و همکاری چند کارخانه دیگر قند در خراسان بالاترین سهم را در تاسیس شرکت سنگاه برای تهیه سنگ آهک مورد نیاز صنعت قند و تاسیس شرکت تحقیقات و خدمات زراعی خراسان برای ایجاد آزمایشگاه‌های خاک شناسی و تجزیه کیفی چغندر و اداره مزارع تحقیقاتی چغندر و نیز ایجاد حدود بیست پایگاه خدمات مکانیزه چغندر در مناطق چغندرکاری کارخانه‌های سهامدار (که این پایگاه‌ها پس از بیش از بیست سال فعالیت در سال مالی مورد گزارش به خود کارخانه‌های سهامدار منتقل گردید) و نیز با همان هماهنگی و همکاری مرکز بررسی و تحقیق و آموزش صنایع قند و در دل آن دانشکده قندسازی کاربردی برای تربیت تکنسین‌ها و مهندسین قندسازی را ایجاد نموده که خدمت شایسته‌ای برای کل صنعت قند کشور بوده است.

شرکت کشاورزی و باغات فریمان، شرکت سردخانه‌های ثابت، شرکت گردشگری راه سبز ثابت فریمان از شرکت‌های زیرمجموعه «قثابت» هستند. محصولات عمده این شرکت ۳ محصول: شکر، ملاس و تفاله خشک هستند.

تحلیل بنیادی
در گزارش سه ماهه فعالیت این شرکت منتهی به پایان مهر ماه ۱۴۰۰، درآمدهای عملیاتی «قثابت» با افزایش بی نظیر ۶۴۳ درصدی همراه بوده است، اما متاسفانه بهای تمام شده عملیاتی این سهم نیز ۷۴۳ درصد افزایش یافته با این حال در نهایت، زیاندهی این سهم در سال گذشته به سوددهی در گزارش امسال رسیده و این شرکت توانسته سودآوری داشته باشد، البته سود آن ۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون بوده که مقدار کمی است. «قثابت» توانسته از وضعیت منفی سال گذشته رهایی پیدا کرده و به سودسازی برسد، البته هنوز سودآوری شرکت بسیار کم بوده و EPS این شرکت تنها ۴۴ واحد است.

برای آگاهی از آخرین وضعیت «قثابت»، عملکرد ماهانه این شرکت را بررسی می کنیم:

در آخرین گزارش فعالیت ماهانه در انتهای آبان ۱۴۰۰، این شرکت توانسته ۸۱ میلیارد تومان فروش از ابتدای مرداد ۱۴۰۰ تا انتهای آبان (در طول چهار ماه) داشته باشد که نسبت به مدت مشابه سال قبل این فروش ۶۷ درصد افزایش داشته است. جالب اینجاست که تعداد فروش این کارخانه نسبت به سال قبل کاهشی بوده و افزایش مبلغ فروش به علت افزایش نرخ محصولات این شرکت بوده است.

تعداد فروش این کارخانه در چهار ماه مذکور ۸۵۰۷ تن بوده در صورتی که سال قبل در همین مدت شرکت ۱۰۴۲۷ تن تولید داشته است. به عبارتی تعداد تولید این شرکت ۱۸ درصد کاهش داشته اما مبلغ فروش ۶۷ درصد افزایشی بوده و باعث افزایش سودسازی شرکت شده است.

محصول عمده «قثابت» شکر تولیدی از چغندر قند است که طی چهار ماه امسال نسبت چهار ماه سال قبل هم افزایش تولید را تجربه کرده و هم افزایش نرخ را، جالب است بدانید افزایش نرخ این محصول نسبت به سال قبل ۸۰ درصد و نسبت به ماه قبل ۲ درصد بوده است.

در گزارش مهر ماه «قثابت» تعداد تولید ۲,۳۸۱ تن بوده که با افزایش نزدیک ۳ برابری به ۶,۰۳۷ تن رسیده، تعداد فروش نیز از ۲,۱۲۳ تن در مهرماه ۱۴۰۰ به ۴,۱۸۱ تن در آبان ماه رسیده که افزایش دو برابری را نشان می‌دهد. برای برآیند دقیق «قثابت» باید فعالیت ماهانه آذرماه را نیز بررسی کرد که هنوز در سامانه کدال بارگذاری نشده است و در گزارش بعدی به آن اشاره خواهد شد.

در نتیجه عملکرد «قثابت» در سه ماه اخیر بسیار بهتر از قبل شده و این روند می‌تواند افزایش سودآوری سهام را نیز در پی داشته باشد.

تحلیل تابلوخوانی
ارزش بازار این سهم هزار و صد میلیارد یک تومان یا به عبارتی دیگر یک همت است. ارزش معاملات این سهم نیز ۱۲ میلیارد تومان بوده که «قثابت» را در ردیف نمادهای کوچک بازار با نقدشوندگی پایین گنجانده است، این نماد به علت کوچک بودن در ردیف پرهیجان‌ترین نمادهای بازار بوده و می‌تواند به راحتی در جایگاه صف خرید یا فروش قرار بگیرد.

این نماد به علت وضعیت بنیادی بد در سال گذشته و هیجان‌های منفی مدیریتی بسیار سقوط کرده و از سقف تاریخی خود بیش از ۸۳ درصد فاصله دارد، اما با توجه به سودسازی در ماه‌های اخیر و تغییر وضعیت از وضعیت زیاندهی به سوددهی پیش‌بینی می‌شود، بتواند با هیجان مثبت روبه‌رو شود.

۲۲ درصد سهامداران عمده «قثابت» حقوقی‌ها هستند و این نماد در معاملات روز یکشنبه با رنج مثبت حقیقی ۱۱ میلیون سهم روبه‌رو شد. جزئیات معاملات حقیقی و حقوقی در روز یکشنبه عبارت است از:

در محدوده منفی
- خرید حقیقی: ۳۰.۷ میلیون سهم
- سرانه: ۱۳ میلیون تومان
- فروش حقیقی: ۲۵.۲ میلیون سهم
- سرانه: ۱۳ میلیون تومان
- خرید حقوقی: ۵۰ هزار سهم
- فروش حقوقی: ۵.۶ میلیون سهم

در محدوده مثبت
- خرید حقیقی: ۳۹.۶ میلیون سهم
- سرانه: ۲۶ میلیون تومان
- فروش حقیقی: ۳۹.۶ میلیون سهم
- سرانه: ۱۶ میلیون تومان
- خرید حقوقی: ۵۰ هزار سهم
- فروش حقوقی: ۵۰ هزار سهم

در چهار روز معاملاتی گذشته تحرکات خوبی از طرف حقیقی‌ها در این سهم دیده شده، قدرت خریدار به فروشنده در چهار روز معاملاتی اخیر عبارت است از: مثبت ۲.۸، منفی۰.۸ ، منفی ۰.۷ و مثبت ۱.۳

تحلیل تکنیکال
طبق تصویر زیر «قثابت» در تایم فریم روزانه در ناحیه S3 حمایت شده و اکنون در نقطه صفر پیوت لاین قرار دارد، در معاملات یکشنبه این نماد توانست با یک کندل اینگالف جایگاه خود را تا حدی تثبیت کند.

قثابت؛ تبدیل وضعیت بنیادی از زیاندهی به سودآوری / ضرر ۸۰ درصدی سهامداران کمتر می‌شود؟

«قثابت» برای تثبیت این نقطه باید از سد مقاومت‌های خود بگذرد تا مطمئن بود یک روند صعودی را آغاز کرده است.

قثابت؛ تبدیل وضعیت بنیادی از زیاندهی به سودآوری / ضرر ۸۰ درصدی سهامداران کمتر می‌شود؟

طبق تصویر فوق در تایم فریم هفتگی، «قثابت» توانسته از یک کانال تند و تیز نزولی رهایی پیدا کند.

قثابت؛ تبدیل وضعیت بنیادی از زیاندهی به سودآوری / ضرر ۸۰ درصدی سهامداران کمتر می‌شود؟

پیش‌بینی می‌شود در تایم فریم ماهانه، «قثابت» با یک افزایش قیمتی به شکل فوق مواجه شود که این افزایش قیمت ممکن است در طول چندین ماه اتفاق بیفتد.

البته بیش از پیش باید وضعیت سودسازی این شرکت را بررسی کرد و اگر این شرکت بتواند سودسازی خود را تداوم و از بند زیاندهی رهایی پیدا کند، می‌توان امیدوار بود سهام این شرکت بتواند به اهداف بالاتری برسد تا به این جای کار افزایش نرخ فروش به نفع این شرکت تمام شده و هم تولید آن را افزوده و هم نرخ فروش.

کد خبر 443627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا علی کرمیان IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    0 0
    بابت توضیح کاملی که دادیدمتشکرم خیلی توی ضررم کمی آرام شدم خداخیرتان بدهد امیدوارم قثابت هم سهام دارانش راازاسترس وفشارروحی دربیاورد وبادعای خیرمردم مواجه شود
  • رضادروگر IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    0 0
    باعرض خسته نباشید خواهشمندم نسبت به کاهش بیش از۸۰درصدی سهم ثشاهد هم مطلبی قید نمایید