حمایت یا دخالت!

به نظر می‌رسد تمرکز بر افزایش منابع صندوق تثبیت بازار سرمایه به عنوان حمایت از بورس در بلندمدت نتیجه‌ای مشابه دخالت و دستکاری در تعادل این بازار خواهد داشت.

صدای بورس- مژده ابراهیمی؛ باید از پتانسیل‌های صدا و سیما و سایر ارگان‌ها در راستای توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری و تشویق آحاد جامعه به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم استفاده کرد تا مانع ورود مستقیم مردم به بازار سرمایه و تکرار نوسانات سال گذشته شویم.

مجید امروی، عضو هیات مدیره سبدگردان کارا در گفت‌وگو با صدای بورس گفت: در تبصره ۲ ماده ۱یک پیش‌نویس اصلاحیه قانون اوراق بهادار بیان شده است: "اعضای شورا نمی‌توانند از میان دبیرکل، مدیران و اعضای هیات مدیره نهادهای مالی، ناشران و یا تشکل‌های خود انتظام تحت نظارت سازمان انتخاب شوند"، درست است که این تبصره در راستای رفع نگرانی در خصوص تضاد منافع است، اما توجه به این نکته ضرروریست که مطلع بودن اعضای شورای عالی بورس نسبت به شرایط و وضعیت موجود بازار سرمایه از اولویت بالاتری برخوردار بوده و محروم کردن اعضای این شورا از تجربیات و تخصص فعالان بازار سرمایه می‌تواند مشکلاتی را در کارکرد آن ایجاد کند.

وی افزود: در بند ۵ این پیش‌نویس که در راستای توسعه دانش مالی و فرهنگ سرمایه‌گذاری پیشنهاد همکاری بین صدا و سیما (با توجه به گسترش شبکه‌های مجازی و اجتماعی و تغییر پارادایم ماهیت آموزش، به نظر می‌رسد صدا و سیما توانایی آموزش مناسب نداشته و جایگاه این نهاد می‌تواند به عنوان نقش فرهنگ‌سازی قرار داده شود) و بانک مرکزی، سازمان بورس و بیمه مرکزی به منظور ارتقای دانش مالی داده شده است؛ این در حالی است که دانش مالی به عنوان یک تخصص آکادمیک دسته بندی شده و تسلط بر این مباحث نیازمند گذراندن دوره‌های آکادمیک است. پیشنهاد می‌شود از پتانسیل‌های صدا و سیما و سایر ارگان‌ها در راستای توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری و تشویق آحاد جامعه به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم استفاده کرد تا مانع از ورود مستقیم مردم به بازار سرمایه و تکرار نوسانات سال گذشته شد. بهتر است هزینه مطرح شده در این بند از طریق اعطای پاداش یا امتیاز به نهادهای مالی که در امر آموزش فعالیت داشته و نقش دارند، استفاده شود.

امروی عنوان کرد: در خصوص ماده ۸ از آنجا که قیمت سهام منعکس‌کننده تمامی اطلاعات بنیادی و تکنیکی شرکت است و تزریق منابع در روندها صرفا سرعت همگرایی قیمت و ارزش ذاتی را کند خواهد کرد و تغییری در روند ایجاد نخواهد شد، به نظر می‌رسد تمرکز بر افزایش منابع صندوق تثبیت بازار سرمایه به عنوان حمایت از بورس در بلندمدت نتیجه‌ای مشابه دخالت و دستکاری در تعادل این بازار خواهد داشت؛ همچنین به نظر می‌رسد تجربه عملکرد صندوق توسعه و تثبیت، کاملا موفق نبوده و نارضایتی میان سهامداران را در پی داشته است. از سوی دیگر صندوق تثبیت پاداشی برای سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت است؛ در حالی که منابع مذکور می‌تواند صرف تقویت نهادهای بازارگردان عمومی و تخصصی شود.

کد خبر 443604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =