دارا یکم؛ مقاومت‌های سنگین و امیدوار به صعود

دارایکم برای صعود دارای مقاومت‌های اساسی است که باید دید می‌تواند از آن بگذرد یا خیر.

وحید بلالی _ صدای بورس: دارا یکم یکی از نمادهایی است که از ابتدای بازگشایی با هیجان سهامداران حقیقی روبه‌رو بوده است. تشکیل دهندگان این صندوق عبارتند از: بانک ملت، بانک صادرات، بانک تجارت، بیمه البرز، بیمه اتکایی امین. در این گزارش قصد داریم به صورت مختصر این صندوق را بررسی کنیم:

بانک ملت
بانک ملت در گزارش شش ماهه خود در ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ گزارش جالبی ارائه نداده و در این گزارش سود پایه هر سهم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۱ درصد کاهش یافته است، اما درآمد تسهیلات اعطایی و سپرده‌گذاری و اوراق بدهی ۶۸ درصد افزایش یافته است اما در کل گزارش بانک ملت آن چنان که تحلیلگران منتظر آن بودند، راضی کننده نبود. این گزارش در سه ماه اخیر باعث افت شدید بانک ملت شده و قیمت این سهم را به حداقل رسانده است.

اما نمودار بانک ملت نیز در کف قیمتی قرار داشته و طبق تصویر زیر در تایم فریم هفتگی قرار داشته و اگر بتواند خط روند نزولی را به سمت بالا بشکند، می‌توان به صعود بانکی‌ها و دارا یکم امیدوار شد.

دارا یکم مقاومت‌های سنگین و امیدوار به صعود

طبق تصویر فوق، این هفته برای بانک ملت بسیار حساس بوده و اگر از مقاومت سنگین خط روند کانال بگذرد، می‌توان به صعود آن امیدوار بود.

بانک تجارت
بانک تجارت وضعیت بنیادی بهتری نسبت به بانک ملت داشته جمع درآمدهای عملیاتی این نماد در دوره منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ نسبت به مدت زمان مشابه در سال قبل ۵۴ درصد افزایش یافته است، سود خالص این سهم نیز نسبت به مدت زمان مشابه ۲۳ درصد افزایشی بوده است.

دارا یکم مقاومت‌های سنگین و امیدوار به صعود

طبق تصویر فوق، بانک تجارت عملکرد بهتری از بانک ملت در قیمت سهام نیز داشته است و در این هفته و هفته‌های آینده باید دید از سد کانال دوبل می‌تواند بگذرد یا خیر.

بانک صادرات
این بانک نیز در گزارش ۶ ماهه خود نتوانسته انتظارات را برآورده کند و نسبت به دوره مشابه سال قبل ۸۸ درصد سود آن کاسته شده است، درآمدهای عملیاتی وبصادر نیز نسبت به سال گذشته ۳۸ درصد کاهشی بوده است.

دارا یکم مقاومت‌های سنگین و امیدوار به صعود

طبق تصویر فوق، عملکرد وبصادر نیز بسیار شبیه به وتجارت است در صورتی که وضعیت بنیادی وتجارت بهتر از وبصادر بوده اما در قیمت شبیه به هم عمل کرده‌اند.

بیمه البرز
نماد دیگر عضو صندوق دارا یکم نماد البرز متعلق به بیمه البرز است که در رسانه‌ها کمتر به این پرتفوی دارا یکم توجه می‌شود زیرا تقریبا یک دهم بانک ملت در دارایکم سهم عمده دارد. عملکرد ۶ ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ این نماد نیز خوب نبوده و نسبت به سال قبل ۱۷ درصد کاهش یافته است. سود پایه هر سهم نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد کاهش یافته است، در کل وضعیت بنیادی این نماد نسبت به سال قبل با تفاوت اندک و ضعیف بوده است.

دارا یکم مقاومت‌های سنگین و امیدوار به صعود

اما قیمت این سهم از نمادهایی مانند وبملت، وبصادر و وتجارت بهتر رشد کرده و حتی یک بار توانسته تا سقف تاریخی خود نیز برسد و سپس اصلاح دوباره کند. در معاملات این هفته نیز حمایت شده و اگر از سد مقاومت‌ها بتواند بگذرد، می‌تواند رشد تا سقف را بار دیگر تجربه کند.

کم بودن پرتفوی البرز در دارا یکم باعث شده چارت دارایکم تابع این نماد نشده و بیشتر تابع نمادهای بانکی به ویژه بانک ملت باشد.

بیمه اتکایی امین نیز نسبت به البرز یک دهم و نسبت به بانک ملت یک صدم سهامدار عمده دارا یکم بوده و تاثیری در رشد یا سقوط دارایکم ندارد.

تحلیل تابلوخوانی دارا یکم
۲ درصد از سهامدار عمده این نماد حقوقی‌ها بوده و بیشتر روند این سهم در دست حقیقی‌هاست، البته روند حرکتی این سهم متاثر از وبملت بوده و حرکت وبملت می‌تواند آن را بالاتر و ارزنده‌تر کند، قیمت ناوی این سهم ۱۴۷,۲۰۸ بوده و قیمت پایانی روز شنبه ۱۱۵,۳۰۰ بوده که همین الان ۲۸ درصد پایین‌تر از ناوی قیمت خورده است، اگر قیمت وبملت و نمادهای بانکی در روزهای آینده مثبت باشد و یا حتی اگر در همین قیمت‌ها نیز در جا بزنند اگر وضعیت بازار مثبت باشد، می‌توان به سودآوری دارایکم نیز امیدوار بود.

نکته مثبت برای دارایکم قدرت خریدار به فروشنده مثبت در چهار روز معاملاتی اخیر است.

تحلیل تکنیکال
دارا یکم تا سقف قیمتی خود بیش از ۱۷۵ درصد فاصله دارد که بسیار حیرت انگیز است، این نماد در کف قیمتی قرار داشته و هرگونه صعودی از نمادهای بانکی می‌تواند محرکی برای راند صعودی دیگری از این نماد باشد، نکته مثبت دارا یکم معامله با دامنه نوسان ۱۰ درصد است که این سهم را می‌تواند برای نوسان گیران جذاب کند.

دارا یکم مقاومت‌های سنگین و امیدوار به صعود

دارایکم طبق تصویر زیر از کانال اول نزولی رهایی یافته اما همچنان در کانال نزولی در حرکت است و مادامی که قیمت ۱۷۰۰۰ تومان را به سمت بالا نشکند، نمی‌توان گفت وارد روند صعودی شده است، اما فاصله تا ۱۷۰۰۰ تومان نیز می‌تواند برای نوسان گیران جذاب باشد و این سهم تا آنجا یک حرکت جذابی را بتواند آغاز کند.

دارا یکم مقاومت‌های سنگین و امیدوار به صعود

با تمام تحلیل‌های فوق اما مقاومت‌های فوق برای دارا یکم حیاتی است، در دو هفته گذشته نزدیک به ۲ برابر خریده‌اند و در صورت استمرار این وضعیت می‌توان به دارایکم نیز برای صعود چشم داشت.

مجموع خرید حقیقی‌ها در دو هفته گذشته
حجم: ۲۱ میلیون سهم
ارزش: ۲۳۵.۵ میلیارد تومان

مجموع فروش حقیقی‌ها در دو هفته گذشته
حجم: ۱۲.۳ میلیون سهم
ارزش: ۱۳۱.۷ میلیارد تومان

کد خبر 443561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =