ابهام‌زدایی نیاز اصلی بازار سرمایه

بر اساس صحبت‌های اخیر وزیر اقتصاد، شاهد پیشنهاد مقرراتی چند بندی در خصوص حمایت از بازار سرمایه بودیم؛ مهمترین بند این پیشنهاد در خصوص نرخ خوراک و البته نرخ گاز مورد استفاده صنایع است که برای آن نیز سقفی تعیین شده است.

صدای بورس- مژده ابراهیمی؛ بازار در عین ارزنده بودن، از ابهام می‌ترسد؛ بنابراین ابهام‌زدایی و ثبات، عواملی موثر و مفید در عملکرد بهتر بازار خواهد بود.

رسول جاویدی، مدیر تحلیل سبدگردان داریوش در گفت‌وگو با صدای بورس گفت: در هفته‌ای که گذشت، هر چند باز هم شاهد خروج پول از بازار سهام بودیم، اما معاملات روزهای پایانی هفته و خصوصا آخرین روز کاری هفته، نشان داد که وضعیت معاملات کمی بهتر شده است، اما هنوز هم برای رشد پایدار بازار نیاز به ارزش معاملاتی بسیار بیشتر از ارزش کنونی معاملات هستیم تا بتوان در خصوص ادامه‌دار بودن روند خوب بازار اظهار نظر کرد.

وی افزود: معاون اقتصادی رئیس جمهور در خصوص وضعیت بازار صحبت‌های جدیدی داشت که مورد استقبال بازار نیز قرار گرفت و پس از صحبت‌های وی بود که تا حدودی شاهد بهتر شدن وضعیت معاملات بودیم، اما نباید از این نکته نیز غافل شد که بازار با دید بنیادی، سهام ارزنده زیادی دارد ولی با توجه به برخی فضاهای مبهم است که بازار هنوز آن گونه که باید نتوانسته مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار بگیرد.

جاویدی تصریح کرد: بر اساس صحبت‌های اخیر وزیر اقتصاد، شاهد پیشنهاد مقرراتی چند بندی در خصوص حمایت از بازار سرمایه بودیم. مهمترین بند این پیشنهاد در خصوص نرخ خوراک و البته نرخ گاز مورد استفاده صنایع است که برای آن نیز سقفی تعیین شده است.

وی عنوان کرد: در این خصوص لازم به توضیح است که فرمول قیمت‌گذاری گاز با توجه به هاب‌های انتخابی جهت تعیین قیمت، دارای اشکالاتی است؛ چراکه در این فرمول از هاب‌های منطقه‌ای انگلیس و هلند استفاده شده که همان‌گونه که می‌دانیم این کشورها واردکننده گاز از روسیه هستند و به دلیل برخی اختلافات، سبب افزایش غیرمتعارف گاز در این مناطق شده و حال با فرمولی اشتباه، سبب افزایش غیرمنطقی قیمت گاز داخلی شده است، بنابراین فرمول محاسباتی در خصوص نحوه قیمت‌گذاری و البته ثبات و دوام آن می‌تواند تاثیری مناسب‌تری بر بازار سرمایه داشته باشد چراکه ابهام‌زدایی در این خصوص انجام خواهد شد.

مدیر تحلیل سبدگردان داریوش اظهار کرد: اختصاص مبالغی به صندوق تثبیت بازار می‌تواند کاری مفید باشد، اما باید به این نکته اشاره داشت که وظیفه این صندوق، تنها حمایت از چند سهم خاص نیست و باید حمایت خود را در سطح بازار انجام دهد. ضمنا قرار گرفتن وجوه در اختیار این صندوق، باید همراه با پاسخگویی و انتشار گزارش‌ها و شفاف‌سازی‌های لازم از سوی این نهاد در خصوص عملکرد خود باشد.

جاویدی بیان کرد: انتشار اوراق دولتی در بازار نیز از مسائلی است که هنوز بسیار مبهم است. همچنین انتشار این اوراق و البته خرید دستوری آن از سوی برخی شرکت‌ها یا صندوق‌ها نیز از جمله مسائلی است که همیشه مطرح بوده است. سر و سامان دادن به این مورد و البته نرخ‌های بهره مناسب و منطقی نیز می‌تواند به بهبود عملکردها کمک کند. در مجموع بازار در عین ارزنده بودن، از ابهام می‌ترسد؛ بنابراین ابهام‌زدایی و ثبات، عواملی موثر و مفید در عملکرد بهتر بازار خواهد بود.

کد خبر 443549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =