رفتار دوگانه دولت در حمایت از بورس

اگر دولت و سایر قانون‌گذاران بجای تزریق نقدینگی کوتاه‌مدت، با کمک به تولیدکنندگان بزرگ کشور که اکثرشان در بورس فعالیت می‌کنند، به سودآوری پایدار آنها کمک کند، هم سهم سود خود را از درآمد آنها افزایش می‌دهد و هم با رونق بازار سرمایه مالیات مناسبی از این بازار کسب می‌کند.

صدای بورس- مژده ابراهیمی؛ تغییرات اعمال شده در بودجه پیش از ارائه به مجلس و وضع قوانین مختلف روزانه و هفتگی، برای بازار سرمایه توانی نمی‌گذارد که در میان سایر ریسک‌های موجود در اقتصاد و سیاست خارجی، روی پای خود بایستد و بتواند مکانی برای جذب بخشی از حجم نقدینگی روزافزون باشد.

نازنین خالقی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با صدای بورس گفت: این روزها رفتاری که دولت با بازار سرمایه دارد، بنده را به یاد کارتون رابین هود و رفتار داروغه می‌اندازد که در یک پیاله یک سکه می‌انداخت ولی به گونه‌ای که در نهایت چند سکه برمی‌داشت؛ حال بازار سرمایه هم این روزها بدین شکل است. از یک طرف دولت با حالت بنده نوازگونه‌ای قصد پرداخت ۵۰ هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه را دارد و از طرف دیگر شاهد هستیم که با مصوباتی از جمله حذف معافیت مالیاتی صادرات برخی مواد معدنی، محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی به صورت خام و نیمه خام از جمله اتان، پروپیلن و انواع پلی اتیلن‌ها، چند صد هزار میلیارد دیگر از بازار سرمایه می‌گیرد.

وی افزود: سوال این است که باید اسم این رفتار را حمایت دولت از بورس بگذاریم یا حمایت این بازار از دولت! بازار سرمایه خسته این روزها، بیش از هر چیزی نیاز به ثبات قانون‌گذاری دارد که حداقل ریسک‌های داخلی‌اش را برای سرمایه‌گذاری کاهش دهد.

خالقی بیان کرد: تغییرات اعمال شده در بودجه پیش از ارائه به مجلس و وضع قوانین مختلف روزانه و هفتگی، برای بازار سرمایه توانی نمی‌گذارد که در میان سایر ریسک‌های موجود در اقتصاد و سیاست خارجی، روی پای خود بایستد و بتواند مکانی برای جذب بخشی از حجم نقدینگی روزافزون باشد.

به گفته وی با این اوصاف، بورس از تحولات قانونی اخیر بی نصیب نمی‌ماند و کریسمس را هم با رنگ آغازین قرمز خود جشن می‌گیرد تا شاید بعد از چند روز دوباره خود را پیدا کند. از آنسوی مرزها هم به دلیل نزدیکی به سال نوی میلادی باوجود از سرگیری مذاکرات برجام، به نظر نمی‌رسد این روزها خبر خاصی بازار را دستخوش تحول کند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: حقیقت امر این است که اگر دولت و سایر قانون‌گذاران بجای تزریق نقدینگی کوتاه‌مدت، با کمک به تولیدکنندگان بزرگ کشور که اکثرشان در بورس فعالیت می‌کنند، به سودآوری پایدار آنها کمک کند، هم سهم سود خود را از درآمد آنها افزایش می‌دهد و هم با رونق بازار سرمایه مالیات مناسبی از این بازار کسب می‌کند.

خالقی بیان داشت: حال آن که با در نظر گرفتن سهامداران اکثر این شرکت‌ها که صندوق‌های بازنشستگی هستند، بحران پیش‌روی این صندوق‌ها در سال‌های آتی قبل از هر کسی گریبان دولت را خواهد گرفت و با کمی مشورت گرفتن از اقتصاددان‌های بی‌طرف و خبره‌های واقعی، می‌توان به راهکارهای بلندمدتی دست یافت که تنها از جیب سهامداران بورسی هزینه نشود تا کسری‌ها جبران شود. یادمان باشد مسیر شفاف‌سازی و توسعه کشور بی شک از بورس می‌گذرد.

کد خبر 443544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =