رکود بورس با وزنه سنگین ابهامات

در حال حاضر ابهامات متعدد در حوزه‌های مختلف هرکدام همچون وزنه‌ای سنگین مانع از خروج بازار از وضعیت نوسانی شده‌اند.

صدای بورس- مژده ابراهیمی؛ بازار در هفته آینده شروع مثبتی خواهد داشت، اما در ادامه رفع هر کدام از ابهامات موجود و یا اخبار جدید می‌تواند تعیین‌کننده مسیر بازار باشد.

مهدی عبدی هنجنی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با صدای بورس گفت: بازار سرمایه در آذرماه روزهای سختی را پشت سر گذاشت و در نهایت با افت حدود ۵ درصدی شاخص کل، خروج ۵.۶ هزارمیلیارد تومان از منابع اشخاص حقیقی و بازدهی منفی کلیه صنایع حاضر در بازار به کار خود پایان داد.

وی افزود: روزهای پایانی هفته جاری هم زمان با انتشار پیشنهادات وزیر اقتصاد به دولت در راستای حمایت از بازار سرمایه و پیش‌بینی تاثیر مثبت این پیشنهادات بر شرکت‌های حاضر در بازار، روند معاملات تغییر کرد و شاهد رشد شاخص طی سه روز متوالی بودیم؛ صعودی که هرچند با افزایش اندکی در ارزش معاملات همراه بود، اما این افزایش به اندازه‌ای نبود که فعالان بازار را نسبت به شکل‌گیری یک روند پایدار صعودی متقاعد کند. همچنین میزان تحقق این پیشنهادات در عمل، می‌تواند مسیر بازار سرمایه را در روزها و هفته‌های آتی مشخص کند.

عبدی عنوان کرد: در حال حاضر ابهامات متعدد در حوزه‌های مختلف هر کدام همچون وزنه‌ای سنگین مانع از خروج بازار از این وضعیت نوسانی شده‌اند. ابهاماتی همچون میزان کسری بودجه دولت در سال جاری و نحوه برنامه‌ریزی دولت برای جبران آن، مذاکرات هسته‌ای و نتایج آن در زمینه رفع تحریم‌ها، عدم رشد نرخ ارز نیمایی که مبنای فروش شرکت‌ها قرار دارد، متناسب با رشد قیمت ارز در بازار آزاد، افزایش نرخ بهره در بازار بدهی در ماه‌های اخیر، مشکلات زیرساختی در تامین خوراک و انرژی مورد نیاز صنایع بزرگ کشور و در پی آن کاهش تولیدات شرکت‌ها و در نهایت بودجه سال ۱۴۰۱ و برنامه دولت برای پوشش هزینه‌ها در این سال، باعث شده ارزش روزانه معاملات خرد به سطوح نازل سه هزار میلیارد تومانی کاهش یابد؛ رقمی که وقتی در نیمه نخست سال گذشته به محدوده بیست هزار میلیارد تومان در روز رسیده بود، کمتر کارشناسی پیش‌بینی می‌کرد مجددا ارزش معاملات تا این حد کاهش یابد.

به گفته وی، با آغاز دی ماه فعالان بازار مترصد ارسال گزارش‌های ماهانه و پس از آن گزارش فصلی شرکت‌ها هستند؛ هرچند تقویت نرخ دلار نیمایی برای شرکت‌ها مطلوب است، اما محدودیت‌های ایجاد شده در تامین انرژی مورد نیاز آنها در این ماه نشان می‌دهد که گزارش‌ها چندان خارج از پیش‌بینی اهالی بازار نخواهد بود. از سوی دیگر مشکل اصلی این روزهای بازار عدم ورود نقدینگی به بازار با وجود رسیدن به سطوح مناسب ارزندگی است که ریشه در ابهاماتی دارد که به آن اشاره شد.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: در مجموع پیش‌بینی می‌شود بازار در هفته آینده شروع مثبتی خواهد داشت، اما در ادامه رفع هر کدام از ابهامات موجود و یا اخبار جدید می‌تواند تعیین‌کننده مسیر بازار باشد.

کد خبر 443537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =