مولفه‌های تاثیرگذار برشاخص بورس 

درباره رابطه بین تورم و شاخص بورس نیز درست است که نرخ تورم در سال ۸۷ به ۲۵ درصد افزایش یافت اما نگاهی به آمارهای سال‌های قبل و بعد از آن یعنی سال‌های ۸۶ و ۸۸‌ نشان می‌دهد که در سال ۸۷ آن تورم بالا حالت خاصی داشته است و پایدار نبوده است.

درست است که شاخص بورس و نرخ تورم رابطه بلندمدتی باهم دارند اما لزوما همگام با هم حرکت نمی‌کنند. در اقتصادی که تورم وجود دارد انتظار براین است که قیمت دارایی‌ها در حد تورم افزایش یابد اما به این معنا نیست که این اتفاق هر سال رخ دهد.

به عنوان مثال؛ روند افزایشی نرخ تورم از سال ۹۷ آغاز شد در حالی‌که افزایش شاخص در اواخرسال‌های ۹۸ و ۹۹ رخ داد. اما به هر حال، وقتی تورم در اقتصاد وجود داشته باشد، طبیعتا سود شرکت‌ها نیز متورم می‌شود و دراین صورت با وقفه‌ای نسبت‌های P/E تنزل پیدا می‌کند، بنابراین وقتی قیمت‌ها تعدیل می‌شود، قیمت سهام و شاخص نیز افزایش می‌یابد. به بیانی دیگر در سال‌های ۸۴ تا ۱۴۰۰ در کنار نرخ تورم، عوامل کثیری بر قیمت سهام تاثیرگذار بوده‌اند.


  • بیشتر بخوانید:

ضرورت همکاری دستگاه‌های ذیربط


به عبارت دقیق‌تر، ‌ نرخ تورم تنها یکی از عوامل تاثیرگذار بر شاخص بورس بوده است در حالی‌که عوامل دیگر نیز همچنان پابرجاست. بنابراین امکان دارد عوامل دیگری در مقطع زمانی خاص باعث شده باشد قیمت سهام مسیر تعدیل به تورم را در پیش نگرفته باشد. البته این امکان وجود دارد که بازارهای رقیب بازارهای جذابی بوده باشند. به‌عنوان مثال؛ قیمت مسکن در سال ۸۶ و ۸۷ روند صعودی در پیش گرفت. از این رو، احتمال دارد سرمایه‌ها به سمت بازار رقیب حرکت کرده باشند.
درباره رابطه بین تورم و شاخص بورس نیز درست است که نرخ تورم در سال ۸۷ به ۲۵ درصد افزایش یافت اما نگاهی به آمارهای سال‌های قبل و بعد از آن یعنی سال‌های ۸۶ و ۸۸‌ نشان می‌دهد که در سال ۸۷ آن تورم بالا حالت خاصی داشته است و پایدار نبوده است. اما وقتی نرخ تورم به صورت پایدار وجود داشته باشد اثر متفاوتی برجای می‌گذارد. از این رو غیر محتمل است که تورم پایدار در چند سال متوالی وجود داشته باشد اما قیمت سهام تعدیل نشده باشد.

  • حسین درودیان - اقتصاددان
کد خبر 443468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =