آغاز تحقیق و تفحص از بورس / سرمایه مردم در بورس ذوب شد

کارشناس بازار سرمایه گفت: شکی نیست که باید به موضوعات و موارد مشکوک رسیدگی شود اما رسیدگی باید در قالب و سازکاری دقیق انجام شود و تجربه‌ رسیدگی ۱۰ ساله به پرونده بدهکاران بانکی تکرار نشود.

صدای بورس- محبوبه‌ قرمزچشمه؛ طرح تحقیق و تفحص از بورس به استناد ضررهای مردم در بازار سرمایه استارت خورد. یک عضو هیأت رئیسه مجلس ضرر مردم در بورس را بین ۶۵ تا ۷۰ میلیارد دلار برآورد کرد و گفت: سرمایه مردم در بورس ذوب شده است. بعد از طرح این موضوع در مجلس، طرح تحقیق و تفحص از بورس با ۱۷۴ رای مثبت نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

دو ماه طول کشید تا طرح تحقیق و تفحص از بورس در کمیسیون اقتصادی تصویب شود و بعد از آن به صحن اصلی مجلس آمد. یکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ اولین جلسه کمیته تحقیق و تفحص برگزار شد.

موسوی لارگانی، رئیس هیأت تحقیق و تفحص از سازمان بورس و بازار سرمایه گفت: قصد داریم منافع سهامداران خرد و به ویژه سهامداران عدالت را پیگیری کنیم.

ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی قبلا هم گفته بود که مردم با ترغیب رئیس‌جمهوری و برخی از مسئولان سرمایه‌های خود را وارد بازار سرمایه کردند.

رئیس هیات تحقیق و تفحص از سازمان بورس و سهامداران کیست؟

موسوی لارگانی

هیأت تحقیق‌کننده چه کسانی هستند؟

شامل ۱۵ نفر که ۱۰ نفر از کمیسیون اقتصادی و ۵ نفر از کمیسیون‌های دیگر هستند. طغیانی نایب اول رئیس، توسلی نایب دوم و علی رضایی به عنوان دبیر هیات تحقیق و تفحص انتخاب شدند.

موضوع فعالیت کمیته تحقیق و تفحص چه بخش‌هایی است؟

موضوع مورد تحقیق و تفحص این کمیته، سازمان بورس، شرکت بورس اوراق بهادار و کل بازار سرمایه از جمله شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و بورس کالا و انرژی و فرابورس است. در این تحقیق و تفحص مواردی مانند حقوق نجومی افراد بررسی می‌شود.


بیشتر بخوانید:

حمایت مجلس از بازار سرمایه و سهامداران خرد


تحقیق و تفحص در چه مرحله‌ای است؟

حکم اعضای تحقیق و تفحص توسط قالیباف، رئیس مجلس ابلاغ و در ۱۶ آذرماه احکام به دست نامبردگان رسید. اولین جلسه هیأت تحقیق و تفحص از سازمان بورس روز یکشنبه ۲۱ آذرماه برگزار شد و باید مشاوران انتخاب شوند. شروع به کار هیأت تحقیق و تفحص از هفته جاری انجام است.

پرونده رسیدگی به بدهکاران بانکی تکرار نشود

مهدی افنانی، کارشناس بازار سرمایه در ارتباط با طرح تحقیق و تفحص از بازار سرمایه به صدای بورس گفت: دستکاری در عملیات بازار سرمایه از جمله ایرادات جدی است که به بورس گرفته می‌شود. شکی نیست که باید به موضوعات و موارد مشکوک رسیدگی شود اما رسیدگی باید در قالب و سازکاری دقیق انجام شود و تجربه‌ رسیدگی ۱۰ ساله به پرونده بدهکاران بانکی تکرار نشود.

افنانی با اشاره به توانمندی بورس در یافتن متخلفان بورسی بیان کرد: بازار سرمایه رفتار فعالان بورسی را رصد می‌کند و در صورت معاملات مشکوک، ناظر بازار سرمایه به فعال حقیقی و حقوقی اخطار می‌دهد بنابراین در طرح تحقیق و تفحص به راحتی می‌توان متخلفان را با اسناد و مدارک مستدل شناسایی کرد.

۲ وظیفه مجلس شورای اسلامی در تحقیق و تفحص از بورس

وی بیان کرد: شناسایی متخلفان بورسی گذشته چه نتیجه‌ای برای بورس دارد؟ باید به شکل کلان دیده شود، اجرای قانون مسئله مهمی است، باید شفافیت و قانون‌مندی در بازار سرمایه به طور کلی حاکم شود و هر جا که عدم تقارن اطلاعات وجود دارد، مقام ناظر وارد شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اجرای قانون در بازار سرمایه بدون حب و بغض باید انجام شود و مجلس ۲ وظیفه نهادی دارد:

۱- با توجه به حساسیت بازار، قانون و مقررات مربوط به بازار سرمایه با فوریت به‌روزرسانی شود.

۲- سازکارهای لازم برای اجرای آن ایجاد و با جدیت اجرایی شود.

کد خبر 443393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =