بهبود معاملات؛ اما نه در حد انتظار

گروه فلزات اساسی در معاملات امروز بر مدار مثبت قرار داشت و اکثرا نوسانات مثبتی را تجربه کردند. در پی اعلام سقف ۲۰۰۰ تومانی برای نرخ سوخت این صنعت، شاهد معاملات مطمئن‌تری از این گروه بودیم که انتظار افت بیشتر از این گروه در روزهای آینده نداریم و کم کم شاهد معاملات رو به رشد از این گروه پرپتانسیل خواهیم بود.

مژده ابراهیمی – صدای بورس؛ به نظر می‌رسد با اخبار منتشر شده و کاسته شدن از ابهامات بودجه، بازار به اصلاح بیشتر فکر نکند و کم کم شاهد بهبود حجم و ارزش معاملات و به تبع آن روند رو به رشد در کلیت بازار باشیم.

مهرزاد جهانی، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت کارگزاری بانک رفاه در گفت‌وگو با صدای بورس گفت: بازار امروز در حالی کار خود را شروع کرد که قاعدتا باید تحت تاثیر تصمیمات ده‌گانه دولت برای بورس قرار می‌گرفت، اما با وجود اخبار مثبت، مهم و تاثیرگذار اعلامی که در سودآوری شرکت‌ها می‌تواند عامل کلیدی محسوب شود، ولی بازاری کم‌رمق را شاهد بودیم که کمی بهتر از روز کاری گذشته بود و انتظارات را برآورده نکرد؛ تنها گروهی که به این اخبار واکنش جدی‌تری نشان داد گروه بانکی بود که در سایه بالا رفتن نرخ تسعیر ارز در بودجه ۱۴۰۱ روز سبزی را سپری کردند.
وی افزود: در پایان معاملات ارزش معاملات خرد حدود ۲۸۰۰ میلیارد تومان بوده که شاهد خروج ۲۶۰ میلیارد تومان نقدینگی اشخاص حقیقی از بازار طی معاملات روز جاری بوده‌ایم. شاخص کل در پایان معاملات با رشد ۹،۸۴۱ واحدی به ارتفاع ۱،۳۰۱،۵۱۶ واحدی رسید که در این بین نمادهای فولاد، پارسان، فارس و وبملت بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای کالا، برکت و خودرو بیشترین تاثیر منفی را بازار داشتند.
جهانی عنوان کرد: گروه فلزات اساسی در معاملات امروز بر مدار مثبت قرار داشت و اکثرا نوسانات مثبتی را تجربه کردند. در پی اعلام سقف ۲۰۰۰ تومانی برای نرخ سوخت این صنعت، شاهد معاملات مطمئن‌تری از این گروه بودیم که انتظار افت بیشتر از این گروه در روزهای آینده نداریم و کم کم شاهد معاملات رو به رشد از این گروه پرپتانسیل خواهیم بود.
به گفته وی نماد فولاد به عنوان نماینده این گروه و به عنوان یکی از شاخص‌های بازار و پای ثابت پرتفوی همه پرتفوی‌های بزرگ حقوقی در قیمت‌هایی معامله می‌شود که واقعا شایسته آن نیست. امید است در روزهای آتی شاهد بهبود معاملات در کلیت این گروه و بازار باشیم.
مدیر سرمایه‌گذاری شرکت کارگزاری بانک رفاه بیان کرد: گروه پتروشیمی نیز به مانند کلیت بازار روز سبز کمرنگی را سپری کرد که شاهد معاملات بهتری از اوره سازها نسبت به مابقی گروه بودیم. همچنین گروه اوره‌ای با توجه به قیمت‌های جهانی مناسب و میزان مصرف کمتر خوراک گاز نسبت به متانولی‌ها و انتظار انتشار گزارش ماهانه بسیار خوب آذرماه، احتمالا شاهد معاملات خوبی از این گروه در روزهای آتی (بدون در نظر گرفتن نوسانات مقطعی) باشیم.
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری در قیمت‌های بسیار ارزنده‌ای قرار دارند و با کوچکترین محرکی آماده رشد قیمتی هستند. همچنین سرمایه‌گذاری در این گروه به دید میان‌مدت هیچ ریسکی ندارد و انتظار بهبود معاملات از این گروه در روزهای آتی داریم.
وی افزود: پالایشی‌ها در غیاب شبندر معاملاتی متعادل و کم حجم داشتند و روز آرامی را سپری کردند. احتمالا در روز معاملاتی آتی نیز با کلیت بازار حرکت کند. بانکی‌ها اما تنها گروهی بودند که با اخبار منتشره حمایت دولت از بورس با تقاضای خوبی همراه شدند که لیدری این گروه به عهده بانک ملت بود. رشد نرخ تسعیر ارز به محدوده‌های بیش از ۲۳ هزار تومان برای سال مالی آتی موجب بهبود قابل توجه سودآوری این شرکت‌ها خواهد شد و اما اگر موضاعاتی مبهمی مانند مالیات غیرمتعارف و... دوباره برای آنها تکرار نشود. بانکی‌ها برای معاملات فردا نیز می‌توانند سبز بمانند گرچه احتمالا عرضه‌ها کمی بیشتر از امروز باشد.
جهانی در ادامه گفت: دارویی‌ها یک دست قرمزپوش بودند و در محدوده بسیار ارزنده‌ای قرار دارند؛ بنابراین رصد این گروه به دید سرمایه‌گذاری بلندمدت می‌تواند جذاب باشد.
مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک رفاه بیان داشت: با جمیع جهات، به نظر می‌رسد با این اخبار منتشر شده و کاسته شدن از ابهامات بودجه، بازار به اصلاح بیشتر فکر نکند و کم کم شاهد بهبود حجم و ارزش معاملات و به تبع آن روند رو به رشد در کلیت بازار باشیم.

کد خبر 443309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =