ضرورت شناسایی دستکاری و دخالت در معاملات

مشکل اصلی بازارسرمایه به سیاست های پولی و مالی دولت و بانک مرکزی برمی‌گردد؛ باید گفت بازتاب سیاست‌های اعمال شده در بخش های مختلف اقتصادی و بازار سرمایه قابل مشاهده است.

مژده ابراهیمی صدای بورس؛ به نظر می آید با استفاده از مکانیزم حضور بازارگردان فعال بر روی سهام شرکت هایی که بازارگردانی انجام می دهند و ایجاد رفع محدودیت دامنه نوسان، دستکاری قیمت ها و دخالت‌ها در معاملات شناسایی شوند.

علیرضا کدیور – مدیرعامل شرکت سبدگردان آسال در گفت و گو با صدای بورس گفت: بخش اعظم مشکل بازارسرمایه به سیاست های پولی و مالی دولت و بانک مرکزی برمی گردد؛ به طوری که بازتاب سیاست های اعمال شده را در بخش های مختلف اقتصادی و صنایع و به طبع آنها در بازار سرمایه شاهد هستیم.
وی افزود: در شرایط کنونی به صورت ماهانه بیش از 100 هزار میلیارد تومان رشد حجم نقدینگی در کشور وجود دارد و از طرفی با توجه به روند معاملات این روزهای بازار شاهد خروج هر روزه پول اشخاص حقیقی و صندوق های با درآمد ثابت فعال از بازارسرمایه هم هستیم؛ یعنی روندی که تا امروز شاهد نبودیم. چون عموما مردم سرمایه مازاد خود را یا به سمت بازار سهام هدایت یا در ابزارها و صندوق های با درآمدهای ثابت سرمایه گذاری می کردند، اما متاسفانه از هر دو ابزار خرج پول در حال رخداد است که باید برای این موضوع راهکاری سازنده در نظر گرفته شود.


  • بیشتر بخوانید:

دشواری پیش‌بینی بازار در سایه مذاکرات


کدیور تصریح کرد: بخش دیگری از مشکلات به قواعد معاملاتی بازارسرمایه؛ یعنی محدودیت نوسان، حجم مبنا، توقف نمادها به ظن دستکاری قیمت (وقتی یک نماد چند روز رشد می‌کند به ظن دستکاری قیمت بلافاصله متوقف می شود؛ در حالی که ممکن است این روند در افت هم رخ دهد؛ یعنی گاهی افرادی دستکاری قیمت به سمت پایین داشته باشند که البته در آن زمان این اتفاق نمی افتد) و ... به عقیده بنده سازمان بورس در این باره باید دامنه نوسان را به طرز قابل ملاحظه ای افزایش دهد؛ به نحوی که شاهد صف های خرید و فروش و هیجان به واسطه ایجاد صف در بازار نباشیم.
مدیرعامل سبدگردان آسال بیان کرد: البته که می شود در ابتدا با استفاده از مکانیزم حضور بازارگردان فعال بر روی سهام شرکت هایی که بازارگردانی انجام می دهند، رفع محدودیت دامنه نوسان ایجاد و سپس برای سایر شرکت ها نیز اعمال شود، همچنین این اقدام کمک می کند تا به لحاظ نظارتی بحث دستکاری قیمت و دخالت ها در معاملات شناسایی شود.

کد خبر 443286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =